Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-övriga
Läst 3511 ggr
Musiken
0

Behover lite recept-forslag..

Vet att det finns recept-kategorier, men hittar inte riktigt nagot passande dar..

Iaf sa har det blivit bestamt att en kompis kommer pa besok snart, och ska stanna i en vecka Skrattande

Dock sa ar han vegetarian, laktosintollerant samt allmant jattepetig med vad han ater (han ater t.ex. inte kottsubstitut och helst inte pasta/potatis). Det enda jag sett honom ata ar notter, frukt och havregrynsgrot…
Jag ar aven fruktansvart fattig for tillfallet, sa att laga specialmat till honom (aven om han hjalper till att betala) och "vanlig" mat at mig och pojkvannen fungerar inte.

Sa om nagon har forslag pa nagot jag kan laga som ar
- billigt
- laktosfritt
- kottsubstitutfritt
- antagligen pasta/potatisfritt ocksa
sa vore jag hemskt tacksam!

Tanker vara lite lat och bara fixa ett lagat mal mat om dagen, och lata honom skota frukost och lunch sjalv, men middag vill jag iaf att vi tre ater tillsammans.

Sarah
0

Någon linsgryta? Gröna linser kokta i buljong och vitlök, sen i med krossade tomater, havre/ sojagrädde och ngn krydda som basilika eller körvel. Kan ätas till ris.

Gerbilflicka
0

Åååh här kommer min favvomat… hemmagjorda nut cutlets!!!

Går ihop med ugnsbakade rotfrukter och lök. Annars funkar grillad frukt (banan, äpple och jordgubb föredrar jag), särskilt om det är till lunch.

Eller kanske… marinerade rotfrukter med vårlök och sparris. Mums! Skrattande Lägg valfria rotfrukter i en påse med lite olja och vinäger blandat med salt, peppar och kanske några färska örter. Timjan eller rosmarin brukar bli bäst. Låt ligga minst en halvtimme i kylen.
Sen klipper du färsk vårlök över rotfrukterna och kokar sparrisen väldigt snabbt (försiktigt med toppen) innan du klipper den i bitar och blandar allt. Det är väldigt tacksamt under sommaren eftersom den gör sig bäst kall eller lite ljummen.

Nut cutlets kan man göra på precis vilka nötter som helst, men tänk på att mandlar mest får "burgarna" att smaka som bakverk och jordnötter kan bli lite väl godisaktigt. Jag föredrar cashew när jag behöver ett billigt alternativ. Mixa nötterna till en massa och tillsätt lite grönsaksbuljon, ett ägg och salt och peppar. Sen är det bara att göra burgare av smeten och steka eller ugnsbaka.

Musiken
0

Linsgryta kan jag definitivt slanga ihop! Har till och med ett paket liggandes i skapet Skrattande

Och nut cutles ska definitivs provas! Later jattegott! Men en fraga ang rotfrukterna… Ska de tillagas eller bara marineras? Skäms

Gerbilflicka
0

Rotfrukterna brukar jag bara hacka i lagom bitar och ha lite flingsalt på om de ska in i ugnen.

Saga85
0

En wook kanske? Vitkål är en jättegod samt väldigt billig bas - här hemma kostar det 5-6 kr/kg. Krydda med ingefära och lime eller något annat gott och servera med ris. Vill man lyxa till det kan man ju köra i en burk kokosmjölk och någon currypasta. Och lite tofu, bönor och/eller nötter i för lite mer variation.

Ja, rotfrukter är ju underbart, särskilt när man har det snålt i plånboken! Rödbetor, kålrot och palsternacka är ju underbart!

HannaM
0

hmm någon typ av paj kanske går att länga ihop? har inga spontana ideer men kikärtor är väldigt gott med diverse grönsaker.

Musiken
0

tack for alla forslag! Har nastan hela veckan planerad i matvag nu, men lamnar nagra dagar sa att han far nagot att saga till om ocksa :P Pojkvannen har lite smatt panik over att inte ata kott pa en vecka, sa har kompromissat in lite quorn-fars pa ett horn for att lugna honom haha.

Musiken
0

Attans ocksa… Fick ett sms lojligt tidigt imorse fran hans pappa(!) som sa att han var i for daligt skick for att komma over Gråter

[TrevorS]
0

Du är även välkommen att fråga vegan.ifokus.se också. Skrattande