Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketthälsa
Läst 4585 ggr
Ians
2010-08-09 17:05
0

Tips...?

Någon som har lite tips på mag snälla rätter…

Äter så nära veganskt som möjligt……inga mjölk produkter, ägg etc

Och gärna så lite gluten som möjligt….

Min mage ballade ur efter en kur med vitlök…pga en infektion i kroppen..åt vitlök istället för antibiotika….eftersom doktorn inte ville skriva ut det…..hon konstaterade bara att jag inte hade halsfluss o tog inga andra prover…man kan ju ha andra infektioner som kräver lite stöd av antibiotika….sj var jag så trött så jag stod utan för mottagningen innan jag kom på allt käckt jag skulle säga…

Så det fick bli vitlöks shots! Som alternativ.

Sen ballade magen ur! och nu vågar jag knappt titta åt kylskåpet, i rädsla för att magen skall slå bakut.

Men det måste ju finnas bra veg saker att äta so får magen i balans..Eller?

[TrevorS]
2010-08-10 11:36
0

Du är välkommen att även fråga vegan.ifokus.se också. Skrattande

Ians
2010-08-10 12:04
0

Glad Ja det verkar ju inte gå något vidare här…. Flört hittade dock lite tips på nätet…..

Att koka bönor etc i två vatten tex. Dvs koka dem först en stund och byta vatten. För att de skall bli lite mer magvänliga.

Måste säga att fibrer o en kass mage inte är någon höjdare som kombo.

men jag vägrar att gå tillbaka till kött ätar stuket bara för det!

Kokt potatis lär vara bra för oroliga magar….och kokta grönsaker överhuvudtaget.

Samt probiotika…finns i havre och i syrade grönsaker..annars kan man göra sånt där syrat vatten med vete korn som Levande föda entusiasterna tillreder Rejuvilac tror jag det heter…fullt med nyttig probiotika och mums för de goda tarmbakterierna…om man inte vill hänge sig åt mjölkprodukter med probiotika i.

Ians
2010-08-10 12:04
0

Glad Ja det verkar ju inte gå något vidare här…. Flört hittade dock lite tips på nätet…..

Att koka bönor etc i två vatten tex. Dvs koka dem först en stund och byta vatten. För att de skall bli lite mer magvänliga.

Måste säga att fibrer o en kass mage inte är någon höjdare som kombo.

men jag vägrar att gå tillbaka till kött ätar stuket bara för det!

Kokt potatis lär vara bra för oroliga magar….och kokta grönsaker överhuvudtaget.

Samt probiotika…finns i havre och i syrade grönsaker..annars kan man göra sånt där syrat vatten med vete korn som Levande föda entusiasterna tillreder Rejuvilac tror jag det heter…fullt med nyttig probiotika och mums för de goda tarmbakterierna…om man inte vill hänge sig åt mjölkprodukter med probiotika i.

[TrevorS]
2010-08-10 13:06
0

Oftast om man får ont i magen är det på grund av att magen inte är van vid maten. Så är det även för blandkostare när de testar på ett nytt kött till exempel.

Bönor är ett bra alternativ, finns mycket sallader också, lättsmällt.

Musiken
2010-08-11 01:46
0

finns probiotiska frukt- och bardrycker ocksa :)

Ians
2010-08-11 12:52
0

Molkosan är toppen oxå…finns att köpa på hälsokosten

Ians
2010-08-12 12:12
0

Som nöd utrustning för en ur ballad mage så fungerade Molkosanen fantastiskt!

Rekomenderas varmt! Till dem som lägger om sin kost eller av annan anledning fått störningar i systemet.

Hjälper mot upp blåsta ömmande magar, magkatarr, och även vid diarre eller förstoppning eftersom Molkosanen stabiliserar systemet. Med sitt höga innehåll av probiotika.

Även kapslar med probiotika är att rekomendera. Dock hoppar jag de där filsorterna med tillsatt lactobakterier av olika sort…Det lär krävas 7 Liter fil för att få någon terapeutisk effekt….vem orkar smälla i sig det? Om man har ordentliga problem så krävs det ganska rejält med lactobakterier för att få ordning på magen. Och då är det koncentrat som gäller!

Håller på att göra rejuvelac nu oxå, som godis o mat åt de nyttiga tarmbakterierna. Min fortsatta mat till de goda tarmbakterierna, tillsammans med syrade grönsaker.

Så är jag på banan igen och kan glatt fortsätta mitt vegetariska leverne! Flört

Sarah
2010-08-12 15:50
0

närmin mage ballar ur brukar jag köra en vecka råkost :)

Ians
2010-08-12 20:47
0

Har funderat på det oxå…men var rädd för att magen skulle balla ur ännu mer då..

Kanske något att ta till…tack för tipset