Grönsakskost
Kan man må bra av att bara äta:
Grönsaker, frukt, nötter och spannmål?
Jag äter havregrynsgröt med sojamjölk till frukost, och till lunch och middag brukar jag äta tillverkade veganska produkter från affären. Min mamma tycker att det blir jättedyrt. Jag vill därför börja att bara fylla tallriken med grönsaker, och äta frukt och nötter som snacks under dagen. Jag vill inte göra egna maträtter av grönsakerna, för jag gillar bara råa grönsaker. Funkar det?
Jag vill äta bättre för att må bättre, och få mindre ångest och mer energi.
Jag försöker att göra upp en matplan.
Jag tänkte att en dag kan se ut så här:
Frukost: Havregrynsgröt, soja- eller havredryck, en frukt.
Lunch: Broccoli, ärtor, majs, tomat, kål, valnötter, mandlar, äpple + två glas vatten.
Snacks: Jordnötter, cashewnötter, apelsin, plommon + två glas vatten.
Middag: Sötpotatis, bönor, morötter, paprika, persilja, spenat + två glas vatten.
Så här såg en vanlig dag ut för en stund sedan:
Frukost: Fem smörgåsar med smör och leverpastej, två glas mjölk.
Lunch: Många pannkakor med socker.
Snacks: -
Middag: Köttbullar och potatismos. Inga grönsaker.
Jag mådde så sjukt dåligt!
Oj, detta var visst vegetariskt.ifokus.
Skulle egentligen lägga in det på vegan.ifokus.
Visst kan man klara sig finfint utan dyra halvfabrikat. Går att göra egen tofu, burgare, korvar, bullar, osv och frysa in för framtida bruk. Mycket billigare. Kolla bland recepten både här och inne på vegan och prova dig fram.
_No way! Yes way!

Att äta såpass mycket nötter blir ungefär lika dyrt som att köpa halvfabrikat skulle jag gissa på. Och, du behöver mer proteiner.
#2: Tack!
#3: Tack! Ja, jag upptäckte att nötter var rätt dyrt. 

Äter du olika sorters bönor och linser? För et är både billigt och mättande. Vill du inte göra biffar och sånt kan du ju äta dom precis som dom är. Att koka dom själv ger en överlägset bättre smak än att köpa på burk.

Sök på "levande föda" eller "Ann Wigmore" så hittar du mat som inte är uppvärmd.
Annars finns det gott om receptförslag på nätet. Kolla t.ex. veganföreningens hemsida eller Svenska vegetariska föreningen.
Livsmedelsverket har också bra information om vegankost när det gäller näring, kostråd och liknande.
www.slv.se/sv/Settings/Topplankar/Lattlast/Vegetarisk-kost/Vegankost/
Du är välkommen att lägga in på vegan.ifokus.se. 
Ser nästan ut som en frukteriankost, låter mycket spännande. Jag har själv blivit väldigt inspiriread av rawfood och tycker det är riktigt spännande. Ska testa på det under en månad och se om jag mår bättre av det.