Vegetarisk lasagne
Blanda naturell keso med spenat, riven ost (gärna en stark), salt, peppar och pressad vitlök (smaksätt rejält).
Koka en tomatsås med lök och krossade tomater, krydda gärna med örtkryddor.
Varva lasagneplattor med kesoröran och tomatsåsen, toppa med tomatsås, grädda i ugn och släng på riven ost på slutet.
Mums, fast bara för oss mjölkätare förstås…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Gud så gott det låter. Älskar vegetarisk lasagne. Mycket bättre än med köttförs.
Får se om man kan få sambon att äta det. =))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Testa med quorn madde och säg inget till honom… se om han märker skillnaden ;)
Jag kör qourn ingen märker något, fast nu vet de ju om det…
Men denna ska provas!! jag älskar spenat!!!

Ja i den här varianten ska det inte vara något som liknar köttfärs alls. Jag har jobbat och varit förälder på en föräldrakooperativ förskola där föräldrarna ansvarde för matlagningen och det här var en stående favvo blanda alla barn. Formarna länsades :)
Detta ska testas!
Vi brukar annars göra en variant som också blir himla bra. En ostsås precis som i köttfärslasagne samt en sås med vad man nu har hemma. Lök, vitlök, tomat, zucchini, aubergine, svarta bönor t.ex.

Jag har under måånga år gjort som köttlasagne, fast bytt ut köttet mot blå bands färssås. Särskilt svärföräldrarna har förvånat sagt, men, äter du kött?
Glatt svarar jag då, Nej, och inte ni heller!
Ingen märker skillnaden!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

I kväll har vi ätit lasagnen i #0….. supergod……….MUMS!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

En vegansk variant är att byta ut mjölkprodukterna mot en sojamjölkssås innehållande:
5 dl sojamjölk, 2,5 msk vetemjöl, 1 veg. buljong, vitpeppar och riven muskot. Om man vill kan man ha i riven vegansk cheddarost.
Tomatsåsen kan göras på många vis.Det är gott att ha röda linser i t.ex. Eller riven morot,vitlök sojafärsbitar, sojasås. Annars kan man ha ratatouille istället för tomatsås om man vill.
Lasagneplattorna ska vara äggfria!

Vegetariskt lasagne är nog det bästa som finns.
I min lasagne brukar jag ha Tomatsås, Ruccola, Keso, Rivna morötter, Bechamelsås och sen toppa med fetaost!

Ska nog testa, fast tycker inte om spenat… *s*
Låter gott =) Vi brukar variera lite med våra lasange.
Det finns så mycket att välja mellan, menar jag. ;)
Ingredienserna brukar vara något av följande,
mest beroende på vad vi har i kylskåpet:
- Paprika
- Tomat
- Oliver
- Lök
- Vitlök
- Fetaost
- Mozzarella ost
- Quorn
- Svamp
- Riven morot
- Spenat
- Bechamelsås
+ krydda med lite vad som helst vi har i kryddskåpet. :P
Ibland har vi spenatlasangeplattor också. ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Äter ju inte keso (innehåller löpe) men någon spenatlasagne kanske vore att testa :)
Annars brukar vi göra en underbart god lasagne med zuccini, kidneybönor (mixade, blandade med passerade tomater) och paprika :) Det är själva tomatsåsen, sedan så har vi ostsås och lasagneplattor. Jättegott! ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Någpn som prövat med söt potatis?
Jag vill ha mkt i så jag ska pröva att ha tomatsås med spenat, chamoinjoner, sötpotatis, morötter och keso alterna tiv mjölk å grädde på havre.
Får se om det blir någon hit.
Har inte provat med sötpotatis, men med de där ingredienserna borde du ju kunna använda skivad sötpotatis istället för lasagneplattor och göra en gratäng istället? Jag brukar köra på tomatböngrönsaksröra med lite potatismjöl (för att få röran lite tjockare, men med keso borde man nog kunna skippa det) i botten och skivad potatis som ett täcke över.
_No way! Yes way!
Det blev gött. Hittade lite salsa och tofu så det blev en liten kylskåpstömnings lasange. Jag rev sötpotatisen tillsammans med morötterna.
Plattor
lager 1:Salsa, tomatkross, riven morot, riven sötpotatis och champinjoner
lager 2keso, spenat, ost, kryddor och kokosmjölk
plattor
lager 1
plattor
lager 2 med pumpakärnor som topping
Låter gott, nu tål jag inte keso eller ost, men det går ju att ersätta med till exempel hemmagjord ost och sour creme.
#16. Åh, du gav mig en superide, jag har varit så inne på sojagrädde och havregräde men helt glömt bort kokosmjölk. 
Blev gött och krämigt, kunde ju skippat keson när jag hittade kokosmjölken, men det var ju bra att göra sig av med den innan den blev gammal. Jag köper keso öppnar den och sen går den vilse i kylskåpet tills den kommer uta av sig själv.