Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-varmrätter
Läst 4088 ggr
Emmyjane
0

Grönsaks gryta?

Hej jag vill göra en riktig höstig grönsaks gryta.

Har alla rotfrukter, brockoli, söt potatis vitkål, paprilka.

Någon med ett gött recept?

HannaM
0

Nej tyvärr. Grytor tror jag nästan aldrig jag använt recept till. Men ös på med alla rotfrukterna och grönsaker och sen brukar kikärtor fungera bra. För att få till höstkänslan kan lite tärnat äpple framåt slutet (så det inte kokar sönder och blir mos) hjälpa till.

Emmyjane
0

Får improvisera lite.

Lät spännande med äpple, det får man pröva.

Gryta och ris får det bli.

Saga85
0

Svamp måste man ju såklart ha om man ska göra höstgryta! Kanske svampbuljong med de grönsaker du nämnde?

prodigy
0

Det härliga med grytor är ju att det bara är att slänga ner vad man har! Sen sköter det sig själv…Glad

Emmyjane
0

Jag har torkade trattisar kanske ska testa det. Nu blev det mest en grönsaks soppa/buljong. En bas som man kan komponera andra grytor av.

[TrevorS]
0

Jag har massor av recept på grönsaksgrytor i kastrull och lergryta. Vad lockar mest? Har även vildgryts-recept från någon vegetarisk kokbok också.

Emmyjane
0

Alla recept motages med glädje, jag behöver  förnya sig.

[TrevorS]
0

Ska leta fram vildgrytan, funderar även på att göra det själv idag. Har gammalt vin som behövs användas. Skrattande

[TrevorS]
0

Lät lite flummigt, det jag menade var att jag ska leta fram receptet på vildgrytan. Har inga vilda grydor här. Tungan ute

Lägger ut recept lite senare idag.

[TrevorS]
0

Jag har grund till en Vild Linsgryta.

2 dl röda linser
1 dl rödvin
2-3 dl vatten
2 dl sojagrädde
1 grönsaksbuljong
1 tsk sojasås

Gör så här:
Blanda rödvin, vatten, sojagrädde, sojasås och grönsaksbuljong i en gryta och koka upp, tillsätt linserna och låt puttra i 13-15 minuter. Rör och då och då med träslev eller plastslev.

Man kan även använda matvete eller tärnat potatis istället för linser.

Har några grönsaksgrytor också ska se om jag hittar dem.

Emmyjane
0

Ska testas nån gång i denna vecka. Dum fråga går det på rose vin köpte en liters tetra som är seg åtgång på

[TrevorS]
0

#11. Rose är gott i sås, man kan ersätta hälften av vätskan som ska i med det. Jag misslyckades med vin som blev lite väl utspädd och det går utmärkt, rekomenderar att du tar i lite extra.

Man kan även när det är någon minut kvar göra en liten toppredning med vetemjöl och vatten.

Emmyjane
0

Gött, Bara att tuta å köra altså