Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: allmänt
Läst 4717 ggr
stillness
0

blivande vegeterian behöver råd och tips

Hejsan!

jag skall nu i en månad testa på VEG.

Är riktigt ivrig :D

Efter egna tanke gångar sedan kollat på youtube om läkare som varnar för kött ätande som ger massa sjukrelaterade saker så tror jag på grönt…

Har även lyssnat på min kropp då jag gymmat o kommit fram till jag älskar min kropp som den är o vill ej ha mega muskler utan smidiga och träna mer kondition..

Jag har köpt morötter, blomkål,gröna linser,kedney bönor etc

tänker hur lägger man upp allt så man får i sig rätt näring

behöver lite tips :D

[chouwa]
0

Det är viktigt att du tänker på är att inta omega-3 fetter, det får du i dig bland annat genom rapsolja och valnötter.
Järn kan du bland annat få i dig genom mörkgröna grönsaker och sallatssorter, fullkornsprodukter och baljväxter.
Protein har du i tofu, nötter, spannmål, frön, baljäxter, grönsaker och rotfrukter.

Jag är inte jätte bra på detta ärligt talat och är nog lite dålig själv på att alltid få i mig allt jag behöver. Hoppas detta hjälper dig lite med det du funderade över.

sighni
0

Om du besöker livsmedelsverkets hemsida finner du lättläst information om näringslära och kostråd vid vegetarisk kost. Andra bra sidor är sv. vegetariska föreningen, veganföreningen och Djurens Rätt.

På vegan i fokus har jag gjort en länklista och en litteraturlista där kan du hitta en hel del information och recept som jag tror du kan ha nytta av.

Recept finns också både på detta iFokus och på vegan i fokus.

[TrevorS]
0

Jag håller med båda ovan. Precis som sighni säger du borde kolla lite på olika föreningar, där får man mycket bra information.

En bra start är Inga-Brittas bok Vegetariska Kokboken, finns massor av bra råd och tips, det mesta man behöver veta och lite till. Den är även kallad "veggobibeln" eftersom den är så pass bra.Skrattande

Det mesta jag har lärt mig har jag fått kunskap av från den boken. Dessutom har jag följt med på flera föreläsningar angående kost och även dietist-kurser inriktning vegetarian. Brukar finnas information på biblioteket om de har kurser och de är oftast gratis.

sighni
0

#3 Javisst, Inga-Britta Sundqvists böcker är absolut bäst. Skrattande

[TrevorS]
0

#4. Skrattande

knuttan71
0

När jag startade upp med veg mat på heltid så började jag äta vitaminer för vegetarianer också.

Bara ett tips.

[TrevorS]
0

Absolut Vegetarian har jag för mig tabletten heter, den är bra att ta om man är orolig att man får miste av något.

stillness
0

stora tack alla!Glad

Nu har det snart gått 1 månad och jag trivs jätte bra.

har forskat på youtube o känt efter och tror det att äta kött är väldigt fel. fel på alla sätt andligt hälsomäsigt etc

Är det någon som testat RAW FOOD?

[TrevorS]
0

#8. Jag har ätit råkost under perioder, dukaneta har rätt många råkostrecept. (rawfood)

stillness
0

aha nice! bra erfarenhet??

ok skall genast klicka in på din länk perfect!