Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-varmrätter
Läst 4706 ggr
HannaM
0

Kryddig linsgryta

2 morötter

2 schallottenlökar

2 tomater

1 paprika

1/2 aubergine

1 1/2 dl röda linser

3 dl jordnötter

500 g passerade tomater

5 dl vatten

1 buljongtärning

1 msk sweet chilisås

1 1/2 tsk torkad chili (finhackad)

Kanel

Nejlika

Är jordnötterna salta så börja med att lägga dom i blöt en stund och skölj av de tvärsta saltet. Skala och riv sedan morötter och hacka löken. Fräs på lök och morötter tillsammans med en skvätt olja och sweet chilisåsen.

Hacka tomaterna och tillsätt dom tillsammans med dom passerade tomaterna, vattnet, buljongtärningen och kryddorna. Häll sedan i linserna och låt koka en stund.

Tärna auberginen och paprikan och häll i grytan. Låt det puttra ihop sig ett par minuter innan du slutligen öser i jordnötterna. Småkoka en liten stund och servera sedan med te.x. ris eller pasta.

[TrevorS]
0

Åh va bra, jag som inte haft någon fantasi vad jag ska göra mig av med auberginen perfekt nu har jag något att laga imorgon Skrattande

HannaM
0

#1 Har du en hel stor kommer du ha mat för en vecka framöver=p Det här är väl en4-6 portioner beroende på hur stor man är i maten.

[TrevorS]
0

Jag äter oftast efter tallriksmodellen och äter rätt mängd. Däremot hade jag tänkt att göra "köttbullar" av resten sedan, de brukar säga slurp. Skrattande

HannaM
0

Ja alltså, tallriksmodellen och rätt mängd säger ju inget om mångden=p Egentligen.