Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 4737 ggr
HannaM
0

Trött på missförstånd

Ja eller trött på missförståndet att vegetariskt är lika med grönsaker. Att äta vegetariskt för många verkar vara att bara äta grönsaker? Folk pratar om att det är ekonomiskt att äta vegetariskt för när man jämför pris på frukt och grönsaker och kött så är det ju billigt? Eller dom här som glatt säger "jag skulle gärna äta mer vegetariskt" och absolut inte syftar på bönbiffar eller sojafärs utan kanske snarare broccoli och morötter.

Är det bara i min värld en vegetarisk kost är precis densamma som en köttkost bara att man byter ut proteinkällorna? Är det bara jag som faktiskt åt grönsaker när jag åt kött också? För det är många som verkar skilja en köttkost från en vegetarisk genom att den ena betår at kött och den andra av grönsaker.

Onslow
0

Samma här! Folk brukar säga "Euuuuw! Skulle aldrig kunna vara vegetarian! Usch, jag hatar bönor.." Osv. För mig är det precis osm du säger, helt enkelt alternativ proteinkälla istället för kött.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

storost
0

Har tyvärr ingen egen erfarenhet just nu, pga av att jag har nyss börjat att äta vegetariskt plus fisk. Men det kommer säkert snart.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Calmare
0

HannaM du glömmer fett det är inte bara protein och kolhydrater det handlar om.

Protein och fett är essentiella energigivare det är inte kolhydrater. Kolhydrater(energi oftast från växtriket) kan kroppen tillverka själv och är inte livsviktiga.

Vegetarisk = sådant som härstammar från växtriket.

Annars håller jag med, det är köttet(proteinet och fettet) som saknas på den vegetariska tallriken.

Den animaliska tallriken utesluter inte vegetariska kombinationer. Glad

HannaM
0

#3 Att jag inte pratar om fett beror på att jag själv inte uteslutit mjölkprodukter och därmed äter animaliskt fett om än inte ister.

Och det var inte heller det relevanta i missförståndet utan det var att så många tycker att vegetarisk kost är att mer eller mindre leva på grönsaker och pasta/ris/potatis. Det är sällan någon av alla dom som säger att dom skulle vilja äta mer vegetariskt menar att dom är sugna på att käka linsbiffar, dom vill bara äta mer grönsaker. För mig är det inte att äta vegetarsikt. Det är att äta grönsaker.

[Emma--]
0

Många verkar tänka att det bara är grönsaker. Det är ju bara att se på vissa restaurangers utbud på vegetarisk mat.

Ett litet tag efter att jag blev vegetarian så följde jag några kompisar ut på en restaurang. Utbudet var då typ, stekta grönsaker, soppa med grönsaker, grönsaker i sötsur sås & friterade grönsaker. 
Nu är det väl inte alltid meningen med att man går ut för att få ett hälsosamt och bra matalternativ men ändå. Tungan ute Grönsaker, grönsaker och grönsaker. 

Eller som för nån vecka sen när jag följde familjen på ikea. Där var alternativen antingen en tallrik med tillbehören till alla andra maträtter som var vegetariska. Alltså typ grönsaker i olika former.
Eller två små plättar/pannkakor med ost och spenat. Med en klick grönsaker till.

HannaM
0
[Moa-]
0

Ja, fast just nu är jag glad bara det finns helvegetariska alternativ på restauranger, fullvärdigtprotein kan man faktiskt äta hemma de övriga dagarna… Problemet finns möjligen får de som äter ute varjedag, men för övriga ser jag det inte som ett problem så länge det är gott och man blir mätt!

lillaisa
0

Visst blir man less? Skulle äta på restaurang här om dagen och frågade om de hade någon vegetarisk mat. "Visst!" svarade de och pekade på en salladsskål.

/Isa

Ians
0

För mig är nog vegetarisk mat just grönsaker i större mängd än man normalt äter……Det är liksom min bas föda och protein och fett är det man lägger till för att få en balanserad måltid.

Men att referera till en salladskål och kalla det för vegetarisk mat…..Det är inte ok.

sallad äter jag som tillbehör till mina kokta, grillade, eller gratäng grönsaker.

Eller när jag som nu äter rawfood…så gör jag något med mina grönsaker…."lagar till" dem inte bara hackar upp dem o äter som sallad…det blir väll en tråkig mat hållning!