Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettlivsstil
Läst 7015 ggr
mandirose
0

BLIR SÅ SJUKT SUR!!!!

min mamma låter mig inte äta vegetariskt vad än jag kommer med för argument :@ Jag blir så sur! OCH HON SÄGER ATT DET ÄR DYRT!?!?!?!? Omg… Dels är hon smått "emot" att äta vegetariskt.. dels säger hon att hon bara skulle kunna äta det om hon vill gå ner i vikt för hennes skull -.- GUD VAD SUR JAG BLIR :@ Min pappa har pratat med min mamma om det här att man ska få äta det man vill men hon köper ändå hem massa typ kokt skinka å sånt! :@ Jag blir så otroligt arg på henne! Å matvägrar jag säger min styvpappa att jag inte behöver äta något alls och får betala själv!! Vad ska jag göra? Har försökt det men det hjälper ju inte!!!

[Emma--]
0

Det är klart att det kan bli dyrt om man bara köper färdiga produkter, men det behöver man ju inte. Annars blir det faktiskt inte direkt dyrare än att äta kött. 

Har du prövat att sitta ner och diskutera saken? Går det att diskutera saken utan att ni börjar bråka?

Fråga din mamma om hon vill tvinga dig att äta kött kanske. Och varför hon i såna fall tvingar dig det utifrån hennes egna åsikter.
Och försök hålla en bra ton.

Annars kan du ju alltid se till att läsa på om vad du behöver äta osv för att få i dig det du behöver. Vilket är bra ändå förstås Tungan ute
Så kanske din mamma förstår att det är något du verkligen vill.

[Sniff]
0

Stackars dig:/ Men du får prata med dem, förklara att det är viktigt och lägg fram alla fördelar. Kämpa! :D (A)

storost
0

Gå i en livsmedelsaffär och kolla priser. Vad kostar grönsaker jämförd med kött? Och som Sniff skrev, lägg fram alla fördelar av vegetariskt mat.

Lycka till!Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

mandirose
0

japp ;) får fortsätta kämpa!:D pappa är ju på min sida men han bor ja ju inte me :/

[Moa-]
0

Ät bara det du vill? Potatis, ris och pasta så blir du mätt? Ägg är ju protein, ost och liknande, man klarar sig bra en tid utan fullvärdigt protein, annars så är det väl bara att du köper en burk kideneybönor t.ex. kostar under 10 kr…

mandirose
0

ja men om dom inte går med på det kan jag ju inte äta det jag vill? Jag vill inte direkt betala min mat själv…och att äta bara vissa delar av deras mat är ju inte heller så gott och kanske inte så hälsosamt…

Musiken
0

I vissa fall far man helt enkelt bita i det sura applet och antingen ata det som serveras eller kopa resten sjalv. At det du kan av den vanliga maten och komplettera med din egna. Vegmat ar ju som sagt billigt, och ar det bara sma delar av kosten som behover kompletteras dessutom sa handlar det ju inte om manga kronor i manader! Kanner du daremot att det blir rusktigt dyrt sa kanske du far lov att tanka pa dina foraldrar ocksa? De har inte obegransat med pengar, och det ar kanske helt enkelt inte ekonomiskt forsvarbart att laga speciell mat at dig?

[Moa-]
0

Mina föräldrar accepterade direkt mitt beslut när jag kom hem från skolan en dag i sjuan och sa att jag ville bli vegetarian, dels hade du nog väntat det lite, men samtidigt tror jag inte de trodde att jag skulle klara av att hålla det… Be dina föräldrar ge dig chansen att visa att du vet vad du vill och vad som krävs av dig under någon månad?

Dock skulle mina föräldrar aldrig kunna tala om för mig vad jag ska äta och inte. Du kan ju inte kräva att de ska laga din mat, men är du övertygad om ditt val så håller du dig givetvis till det oavsett. Man klarar sig bra på dålig kost en period, när jag är på semester utomlands äter jag sällan något fullvärdigt protein, utan det har blivit pasta och sallad, pommes och sallad, pizza etc. Det som som finns tillgängligt och som är vegetariskt helt enkelt, aldrig mått dåligt över det… =)

Ta beslutet så tror jag att det kommer att accepteras stegvis, om du visar dig seriös med det och inte bara säger det för att protestera…

HannaM
0

Kan du inte se om det går att kompromissa i början? Ta en dag i veckan när hela familjen ska äta något vegetariskt. Du tar ansvar och lagar något, visar att det blir både billigt, gott och näringsriktigt? Då kanske dom har lättare att gå med på det? När dom får praktiska bevis på att du kan och vill och att det inte behöver lbi så dyrt?

Ians
0

Det är så lätt att köra in sig i en återvändsgränd med allt eller inget tänk….flera här har kommit med bra förslag…att äta det du kan av den vanliga maten tex. och sedan komplettera med vegetariska alternativ …kanske få igång en veg dag i veckan då Du lagar mat….de flesta föräldrar gillar att slippa laga mat emellanåt Flört Kolla in recept med billiga ingredienser då inte dyra halv fabrikat eller hel fabrikat…..För visst kan jag oxå tycka att endel saker inom veg svängen är onödigt dyra….fryst veg färs kostar lika mycket som köttfärs tex.

Och kanske din pappa kan sponsra en del av din kompletterings mat om det inte går hem i stugan med en veg dag.

Det rör ju sig inte om många kronor egentligen om man tänker linser, bönor…… krossad tomat och lök etc borde det ju finnas hemma……sånt använder man ju till all matlagning….Dessutom lär du dig att laga veg mat Flört som en bonus….

mandirose
0

jo :) tack för tipsen!!:)

Saaara
0

När mina föräldrar fick smaka vegetarisk mat som qourn så hade dom inget emot att jag var vegetarian. ^^

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

missemel
0

Mamma sa också att hon tyckte det var för dyrt. Men sen så slutade jag bara att äta köttet och hon ville ju att jag skulle få i mej riktig mat så hon började köpa vego mat ;) äter fisk och ibland kycling

mandirose
0

ok :)

Sarah
0

Att bråka och bli sur hjälper nog inte ditt case. Många föräldrar har fått för sig att det är en ätstörning att vara veg. Så visa att du har kunskaper om näringslära, föreslå maträtter och framförallt, erbjud dig att laga själv. Jag blev veg då jag var 14 och då hade vi inga pengar. När jag jobbade extra så la jag en hel del av min lön på att köpa den mat jag ville äta.

mandirose
0

omg :O man kan ju vara helt galen i mat och vara överviktig fast man är veg  :O (jag är galen i mat;P)