Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 3686 ggr
lillaisa
0

Måste få skriva av mig

Jag blir så fruktansvärt less!!

När jag blev vegetarian visste jag ju att segt godis innehåller gelatin, men det var jag som okej med. Det har varit lite klurigt att hålla koll på vad som innehåller gelatin och inte, men det har fungerat. För ett år sedan fick jag veta att ost, keso och dylik innehåller Löpe (eller rättare sagt, att Löpe inte är vegetariskt). Jag tänkte då att det gör inget, jag äter ändå inte så mycket keso eller ost, för att sedan inse hur mycket ost jag äter egentligen utan att jag tänker på det.

Nu har jag även fått reda på att vasslepulver innehåller Löpe. Och jag läste runt lite på innehållsförteckningarna här hemma. Jättebra. Nästan varenda produkt innehåller vasslepulver. Finns det över huvud taget någon produkt här i Sverige som inte innehåller djur på ett eller annat sätt?! Och hur många av dessa konstiga ord man läser på innehållsförteckningarna innebär egentligen icke-vegetariska ämnen?!

Jag blir så less. Snart kommer man väl inte kunna äta alls längre.

/Isa

Sarah
0

Tyvärr är det så :( djur överallt. Här är en länk till den o-vegetariska E-nummerlistan. Antar att du tycker att animaliska saker från megeriprodukter är ok eftersom du äter ost, så då är det ju bara att kolla efter de som innehåller djurdelar. I listan är allt som kommer från djurriket.

[isdrakee]
0

Tyvärr finns det lite här och var. Dock så tycker inte jag du ska nojja dig så mycket över löpet så länge du inte äcklas av det. Mjölkindustrin och köttindustrin går hand i hand. Man dödar inte nötdjur enbart för löpet men nötdjur dödas hela tiden i framställningen av mejeriprodukter.

Det dödas inte färre djur ifall du väljer bort just löpet. Därför tycker inte jag det är en sån stor punkt att bry sig om ifall man ändå äter animalisk ost. Ifall du vill göra skillnad är det bättre att dra ner på din konsumtion av mejeriprodukter istället. :)

[CinderRainfall]
0

samma sak med mig :/ blir så himla arg ibland. finns ju inget utan djur nästan :(

storost
1

Lidl har ostar som har vegetabiliskt "löpe" i.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

lillaisa
0

Tack för era svar!

Jag har bestämt mig för att låta bli att läsa på innehållsförteckningarna och äta ändå. Saker jag redan vet innehåller Löpe eller annat animaliskt klarar jag inte av att äta, men det andra tvingar jag i mig ändå för min egen skull.

/Isa

[Moa-]
0

lillaisa; annars rekommenderar jag precis som "storost" säger att åka till Lidl och handla, där hittar du massor av ost man kan äta, utan att må dåligt under tiden! =) Hade samma funderingar som dig innan jag insåg att så länge man handlar själv finns det i stort sett inget som inte är vegetariskt i något märke eller variant…

Det enda jag ännu inte hittat är ostbågar och parmesanost (det finns uppenbarligen i vegetarisk variant i någon specialbutik i sthlm och gbg men inte där jag bor)…