Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 7501 ggr
aprilapril
0

Att bli vegetarian

Jag är en tjej på 13 år som funderat länge på det här att bli vegetarian. Jag har dock lite frågor, som det vore supersnällt om någon svarade på.
Jag blir äcklad av att äta kött och tycker inte att det känns bra. Älskar djur över allt annat och eftersom jag kan överleva utan att äta dem ser jag inget skäl att fortsätta. Kan skriva en lång lista med anledningar, men detta är några av dem.

• Är det dyrt och krångligt med vegetarisk mat? Eftersom jag bor hemma måste jag ju ha mina föräldrars tillåtelse osv. Vet inte vad de tycker om det blir "extra kostnader" för att ha vegetarisk mat till mig.
  • Blir det krångligt när alla andra i familjen inte är vegetarianer?
  • Hur mycket måste man/hur ska man ersätta köttet?
  • Och sist men inte minst, hur tycker ni jag ska ta upp med mina föräldrar att jag vill bli vegetarian?

Tacksam för alla svar! :-) Kram Sophie

[Moa-]
0

Vegetarisk mat är inte särskilt dyr, däremot beror det ju alltid på vad man jämför med. En förpackning qournfiler med 10 stycken filer kostar ungefär 35 kr. Detta räcker för mig till 10 måltider där du endast byter ut de övriga i familjens köttbit mot en file, och äter resten som de övriga (dubbelkolla sås och liknande givetvis). Det finns substitut till alla kötträtter i stort sett i någon form av vegetariskt halvfabrikat. Linser och bönor är ju annan bra och mycket billig mat.

Om det blir krångligt beror ju på hur din familj ställer sig till ditt val, när jag bodde hemma lagade de den maten de ville äta och jag kompletterande med ett substitut till köttet och ibland en egen sås. För mer variation kan man ju ha ett par dagar i veckan när du lagar maten och gör något helvegetariskt. Så krångligt behöver det inte alls bli om man inte vill.

Hur man tar upp frågan är ju väldigt olika, men jag tror dina föräldrar känner dig och förstår dina val och tankar och kanske misstänkt detta sedan tidigare. Jag gjorde så att jag kom hem en dag från skolan i sjuan och sa helt enkelt att jag skulle bli vegetarian, och så blev det, fast då åt jag även fisk ett par år. Tror kanske inte mina föräldrar trodde att det skulle hålla så länge som det gjort, men de har inga problem med det och älskar även de vegetarisk mat.

aprilapril
0

Superbra svar! Tack så jättejättemycket.

imaginatio
0

Är det dyrt och krångligt med vegetarisk mat? Eftersom jag bor hemma måste jag ju ha mina föräldrars tillåtelse osv. Vet inte vad de tycker om det blir "extra kostnader" för att ha vegetarisk mat till mig.

Nej, det är inte särskilt krångligt:) Jag är den enda vegetarianen i min familj och det fungerar bra. Vi gör samma bas och sedan delar vi upp det och de lägger i kött och jag lägger i bönor, quorn elr likn. Väldigt smidigt! Det brukar inte kosta mer än vanlig mat. Fast det beror ju vad man lägger på mat, men det är inte särskilt dyrt.

Blir det krångligt när alla andra i familjen inte är vegetarianer?

Nej, det blir det inte:) *läs ovan*

Hur mycket måste man/hur ska man ersätta köttet?

Det finns massor att ersätta med! qourn produkter, soja produkter, tofu, bönor osv:) quorn och sojaprodukter hittar du i frysdisken i nästan alla butiker. Variationen går dock upp och ner, men på en stormarknad hittar du det mesta som färs, korvar, burgare, fileer osv osv. Det finns otroligt mycket att välja mellan. Dock måste man äta ganska mycket för att få i sig det rätta, så att mycket. Grönsaker och så är också väldigt bra!

Och sist men inte minst, hur tycker ni jag ska ta upp med mina föräldrar att jag vill bli vegetarian?

Det beror ju helt på mellan olika personer. Men berätta varför du vill bli det, att det trots allt inte är så mycket dyrare eller krångligare, att du är beredd att hjälpa till och se till att du får i dig tillräckligt. Du kan skriva upp på en lista (det gjorde jag och det fungerade väldigt bra, mina värden är jättebra;]) vad du ska äta och vad du ska och får i dig av det:)

Hoppas det hjälpte till lite, Lycka till nu!

[Wera]
0

Äter ju nästan varje dag hos min pojkvän och dom äter ju kött men dom tycker inte alls att det är nå krångligt att ersätta deras ex. köttbullar elr annat med något vegetariskt (om man nöjer sig med qourn och soja från ex. hälsans kök som finns ex. på Ica)

Känner en person som är vegetarian, men hennes föräldrar är så dum att dom inte åker och köper vegetarisk mat åt henne (de brukar säga "jag glömde" hela tiden.. pff sällan!) Vilket är väldigt oschyst som förälder, ett barn ska själv kunna få välja vad den ska äta anser jag, och då tycker jag att föräldern även ska kunna köpa maten åt en för dom ska inte komma och säga att det är dyrt (som vissa gör) … ^^,

*Tycker annars du fått bra svar av de två ovan*

aprilapril
0

Tack så jättemycket! Har fått jättebra svar av er och har blivit mycket klokare. :-D Tacktacktack!

[Moa-]
0

Vad bra att du blev nöjd med svaren! Tveka inte att fråga om du undrar över något annat och håll oss gärna uppdaterade på hur det går för dig! =)