Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 3727 ggr
Sarah
0

Egengjord seitan

Häromdagen tänkte jag testa att göra seitan från start, alltså genom att tvätta vetemjöl. Efter en massa tvättande och fixande stod jag där med en klump seitan. Success! Kokade klumpen och marinerade och stekte. För att sedan smaka… det var det snuskigaste äckligaste jag ätit i hela mitt liv. Fyyyyyy. Hälften ligger fortfarande i marinad i kylen, kanske blir det bättre, men det var det äckligaste jag ätit. Ni som gjort själva, hur gör ni för att det ska smaka bra??? Brukar göra från glutenmjöl och då är det inga problem.

[TrevorS]
0

Vad använde du för mjöl? Jag har gjort tidigare med mjöl och det var riktigt äckligt, dock tycker jag inte om att bara marinera och steka när det är klart, jag brukar mala ner till färs och steka som färs, smakar helt klart annorlunda.

Sedan är det skillnad på mjöl och mjöl, vetemjöl special är bra då den innehåller mycket gluten. Jag brukar försöka blanda ner sojamjöl eller majsmjöl i blandningen och en grönsaksbuljong innan jag låter den vila innan kokning. Skrattande

Sedan är det skillnad på att koka och ha den i ugnen innan man använder den i matlagning.

Sarah
0

Jag har gjort fler gånger nu, skam den som ger sig och nu har det blivit bra. Problemet var nog att jag hade för lite kryddor när jag kokade, det blev blaskigt. Har malt till färs en del och blivit väldigt nöjd :) Även lärt mig göra egen tofu, så nu äter jag billigt.

[TrevorS]
0

Kan rekomendera 2 msk oregano (och favoritkryddor samt grönsaksbuljong) om du kokar seitan. Skrattande

Sarah
0

ok, ska testa, har gjort en gång i veckan nu och öst på mängder av soja och vitlök och chili i vattnet. Min köttätande pojkcvän fick för sig att göre själv oxh han hade i whisky i vattnet. han blöev nöjd :)

[TrevorS]
0

Jo man måste överdriva med kryddor när man gör seitan tyvärr . Skrattande

Sarah
0

hur blir den om man har den i ungnen istället?

[TrevorS]
0

#6. Det blir en helt annan konsistens, suzans ribs om du har testat, har en helt annan smak. Bäst att mala ner eller hacka ner och göra bullar på sedan eller skära i bitar och steka.

Testat en gång för att få ett "fluffigare kött" genom att efter man tvättat ur stärkelsen mixa med stamixer i lite jäst. Man kan mixa ner lite majsmjöl också eller sojamjöl.

Vill man ha ett lite mer fetare kan man när den är i ugnen hälla över lite olja, eller mixa ihop lite olja eller lägga på någon klick margarin över och låta smällta in.

Sarah
0

Inte testat. Man slänger inte in hela som en stek?

[TrevorS]
0

Nja, du får läsa på seitanartikeln jag skrev förra året här. Skrattande

Sarah
0

hahahaha, ja jag får kolla upp :) :)