Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 13498 ggr
Ellenfyrkant
0

Nudlar utan palmolja

Som student händer det att jag kokar nudlar som snabbmat. Men gillar inte alls att det innehåller "vegetabilisk olja" som oftast är palmolja. Någon som känner till nudlar utan palmolja ?

Mvh Ellenfyrkant

storost
0

Barilla och andra italienska sorter innehåller ingen olja als. Vilken nudlar tar du?

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Ellenfyrkant
0

Det är lixom såna nudlar som man kan göra nudelsoppa med olika kryddor i. I skafferiet just nu finns Eldorado och Samyang Ramen. Båda har unhefär samma innehåll.

Mvh Ellenfyrkant

storost
0

Med de nudlar kan du också göra nudelsoppa. Men de blir efter ett tag mjuk. Jag hade tidigare en typ chinesiska nudlar som var tre plattor i en förpackning. Jag behövde bara en nudelplatta för en soppa. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet.

min egen hemsida.

Ellenfyrkant
0

#3 Hm, ok. De jag köper är en platta och en kryddpåse. Kostar typ 4 spänn/ förp.

Mvh Ellenfyrkant

storost
0

Jaha, då är det - som jag känner de - thailandska nudlar. De skulle jag aldirg köpa. De har glutamater i och det vill inte jag ha i maten.

Edit:

Nu har jat hittat namn igen. De heter Mie nudlar. Det är nudlar utan ägg.

min egen hemsida.

Ellenfyrkant
1

Vad innebär innehållet av glutamater?

Ska kolla på länken.

Mvh Ellenfyrkant

storost
0

Glutamat är en smakförstärkare. Tillverkare av halvfabrikater och färdigfabrikater använder sådana för att öka smaken med bara få andel av vissa dyra ingredienser. En del mäniska mår dålig av glutamater.

min egen hemsida.

Ellenfyrkant
0

#7 Jaha, låter ju inte så naturligt. Men inget ja känner oro för. Galet egentligen hur mkt "fake" man stoppar i sig utan den minsta fundering.

Mvh Ellenfyrkant

storost
0

#8 Ja, det stämmer absolut. Många stoppar i sig "grejer" utan an resonera över det.

min egen hemsida.

Joka
3

Dåligt att man får märka en produkt med bara "vegetabilisk fett" utan att tala om vilket fett man använder. Då blir ju t ex palmolja väldigt svårt att undvika för oss konsumenter. Ingen tillverkare skulle ju märka en produkt med bara "kött" utan att tala om vilket kött det rör sig om.

Ellenfyrkant
0

#10 Står det bara "vegetabiliskt fett" i innehållsförteckningen vågar jag nästan säga att i 10/10 handlar det om palmolja. Annars brukar det stå t.ex. "Vegetabiliskt fett (raps)".

Palmolja är den billigaste att framställa. Jättesvårt att undvika (tyvärr) men man kan ju försöka!

Mvh Ellenfyrkant

[TrevorS]
0

Varför tror många studenter att nudlar är så billigt? Kollar man kilopriset och jämför med pasta kan de vara flera gånger dyrare. Jag rev vitkål och kokade upp grönsaksbuljong isället. Skrattande Ja så är det bra om man kompliterar lite också.

Ellenfyrkant
0

#12 Det blir billigt på det sättet att 1 portion kostar ca 5 kr. En portion pasta skulle jag köpa ngt mer till, t.ex. tomatsås och då blir det en dyrare portion. Men grönsaksbuljong kanske är värt att pröva. Fast t.ex. spaghetti och de nudlar jag pratar om smakar ju inte ens lika utan smak. Obestämd

Mvh Ellenfyrkant