Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 5648 ggr
eamy
0

tränande vegitarian?

hejsan!

jag är väldigt ny här :P..
men det är så att jag skulle gärna vilja bli vegitarian för djurens skull för det mesta dels men har inte riktigt tagit det steget än :P men snart så :),
 men jag tränar handboll 3 ggr i veckan.

så min fråga är behöver man äta några extra tabletter för att kroppen ska kunna få i sig det den behöver för att kunna bygga muskler? :)

Gerbilflicka
0

Jag anänder hampaprotein och gör egen proteindryck av pulvret och färskpressad juice när jag har tränat. Men extra protein är ju bra efter träning oavsett om man är vegetarian eller inte.

eamy
0

#1 aa så det är det du tar efter träning för att behålla musklerna? sen äter du vanlig mat hemma? :)

HannaM
0

Har du tänkt äta ägg och mjölkprodukter? Oavsett hur du tänker äta så är det fullt möjligt att träna=) Kom bara ihåg att äta ordentligt med proteiner och inte glömma att äta lite fett också=)

eamy
0

#3 ja jag tror det .. eller aa både ägg och mjölk hade jag nog tänkt äta i lite mindre mängder :)

så det man ska tänka på när man tränar och är vegitarian är att man ska få i sig protein och typ järn? :)

eamy
0

#3 ja jag tror det .. eller aa både ägg och mjölk hade jag nog tänkt äta i lite mindre mängder :)

så det man ska tänka på när man tränar och är vegitarian är att man ska få i sig protein och typ järn? :)

[TrevorS]
0

Jag tränar inte just nu, men jag är vegan och tränat, tog varje morgon en mix som man blandar ut i sojamjölk eller havremjölk som är helt vegetabilisk för veganer/vegetarianer som tränar. Finns på hälsokost, du får fråga, jag köpte en flerakilo, fyllde på en stor glasburk med det istället så jag har inte kvar orginalförpackningen.

eamy
0

åh vad kul så då ska jag bara våga ta stegat att bli vegitarian också :D är halfv vegitarian nu :P eller ja jag äter mycket lite kött så kallar det halft :P :)

Sarah
0

Jag tränar hårt som vegan. Inga problem. Äter väldigt proteininriktat och ganska lite kolhydrater eftersom jag mår ganska dåligt av det. Men mycket fett.

här kan du läsa mer om vegetarisk kost och träning :)

[TrevorS]
0

#8. Kanske skulle starta, raw- och veggo-träning. Jag är dock inte allt för påläst om ämnet. Men vore kul med en svensk sida finns så många engelska och inte alla som kan det eller som google kan översätta sådär korrekt (översätter oftast cup som dl och det blir ju fel om måtten inte ändras.)

Sarah
0

ja det vore kul, tyvärr hinner jag knappast med denhär sidan :(

annars finns veganlife shop med mycket träningsinriktat

Sarah
0

och här en del böcker om träning :)

[TrevorS]
0

#10 samt #11. Jo jag har sett deras sida, men många har frågor det är så spritt överallt så man borde nästan samla ihop till ett ställe så alla kan skriva. Ne jag har inte heller tid tror jag, men hade varit bra. Skrattande

Sarah
0

Äsch kan ju vara lite trevkligaremed hjälp ;)

Jag försöker få i mig ca 50 g protein om dagen. Väger ca 55kg. Dricker gärna en smoothie tidigt på morgonen med lite sesamfrön, och okara (sojabönrester som blir över dåman gör tofu) och proteinpulver. Efter det åker jag till jobbet eller tränar. När jag kommit fram/ hem äter jag ofta stekt tofu eller seitan med sallad och mycket dressing gjort på olivolja och linfröolja. Sen fortsätter dagarna med kanske 5 mål mat totalt per dag där proteinet alltid är i fokus. Alltså ngt med bönor/ linser/ ärtor eller tofu/ sojaprotein/ seitan. Får i mig drygt 50 g fett om dagen med.

Beroende på hur man mår av kolhydrater så funkar ju ris och pasta och bröd etc för mindre proteinmängder men jag avstår. Äter fett istället. För dig som äter ägg etc så är ju just ägg en fantastisk proteinkälla, men tänk på hur hönorna har det ;) om du ska köpa ägg så köp ekologiska frigående… ;)

Vet inte om det är mycket eller lite ;) men jag är slank och har lätt att bygga muskler och är energisk, så jag är nöjd.

Sarah
0

#12 ja håller med, ska höra med en kompis som är aktiv med veganfitness, han kanske har ngt tips.

eamy
0

åh detta var ju väldigt intressant :)

ska läsa på lite mer tror jag sen är nog lilla jag en vegitarian också :D

en liten fråga bara :) kan man gå upp i vikt lätt som vegitarian?

jag är en väldigt smal tjej och behöver en del fett på kroppen :P

Sarah
0

Du går upp om du äter mer än du gör av med :)

Sarah
0

note, det stavas vegEtarian ;)

eamy
0

#16 det har jag väldigt svårt för :( tränar 3 ggr veckan och är en väldigt pigg tjej om man säger så :P äter ungefär 3 ggr dagen nu det är 1 macka/juce till frukost lite pasta och fisk till lunch sen middag brukar det bli en sallad lite ris/pasta eller potatis och typ någon kött bit eller bara sallad och ris/pasta/potatis :S hiner inte äta mer :S

Sarah
0

har man god ämnesomsättnig så är det till att äta mer varje mål om man vill gå upp.

HannaM
0

Vaddå hinner inte? En morot, ett ägg eller ett äpple kan du ju alltid ha i väskan och tugga på under en lektion eller på bussen eller under promenaden.

Och din frukost är på tok för liten. Jag som just nu försöker bli kvitt ätstörningsproblematik har här ett exempel på matschema som ska vara med normalportioner. Dvs inte för viktuppgång. Det ser ut som följer:

Frukost:

Tex en portion gröt med sylt och mjölk plus ett glas juice/mjölk och 1-2 mackor. Gröten kan ersättas med fil och flingor eller en till macka och en frukt.

Mellanmål:

En macka med smör pålägg och ett glas mjölk eller motsvarande (ca 300 kcal)

Lunch: Tallriksmodellen med portionsstorlek typ tre äggstora potatisar eller 2-2,5 dl pasta/ris/couscous 6-8 falaflar, 2 quornfileer plus 1 dl sås eller ca 2 dl gryta. Grönsaker och ett glas mjölk till.

Mellanmål:

En macka med smör och pålägg plus ett glas mjölk eller motsvarande.

Middag:

Samma som lunch.

Mellanmål:

Som tidigare.

eamy
0

#19 har svårt för det :S

åh det var ett bra schema :)

men som sagt har lixom inte tiden för att sitta och äta hela tiden ?

älskar morötter brukar bli en sån till mellis efterskolan (innan träning) sen så blir det middag när jag kommer hem sen .. hiner äta typ 3 mål om dagen + liten mellis när jag kommer hem från skolan :)

Sarah
0

ja du prioriterar ju somdu vill

Sarah
0

när jag tränade som mest (antar att du är ganska ung) när jag var yngre var jag tvungen att äta en del extra onyttiga sakerför att hålla vikten uppe, typ köpa en påse chips till mellis då och då eller eller en rulle med småkakor i väskan. jag åkte lätt ner under 50 kg (168 cm) om jag inte gjorde det.

eamy
0

ja jag är 14 år snart 15 :)

ja känner att jag nog också ska äta lite mer fett?

oj :O jag är 172 och väger 48 kg :$

Sarah
0

fett och protein som jag äter går man lätt ner av, men fett och kolhydrater kan vara bra, annars är hannas schema bra, viktväktartänk funkar för både upp och nergång

HannaM
0

#21 Vad är det som gör att du inte har tid? Alltså vad fyller upp dina dagar? Det är ju inte så att du behöver sätta dig och bre mackor till alla mellanmål. Det finns ju som sagt frukt, grönsaker, nötter, russin… massa saker som går utmärkt att ha i väskan och som går fort att äta upp.

[TrevorS]
0

Nemen, nu blir jag förvirrad, Sarah och HannaM är ju inte samma person, nu förstår jag varför jag varit förvirrad när jag pratar med er ibland, nu har så lika avatar-bilder. Skrattande

Sarah
0

#27 Hahahahaha, det är ju helt olika illrar :)

[TrevorS]
0

#28. Jo jag ser det den ena har två och den andra har en. Men jag blir lika förvirrad har ingen koll på vem av er som är vem och namn är jag dålig på. Skäms

Sarah
0

Hej, jag är Sarah, det är min sajt ;) hihi

eamy
0

#25 så fett och kolhydrater ska jag försöka proppa i mig ? :P

#26 i skola hinner jag inte äta så mycket mellanmål jo en banan då isånafall, jag är allergisk mot nötter och alla stenfrukter …

men jag är sån om jag inte är hungrig går inget ner i min mage så kan lixom inte äta :S men ska nog försöka ta med mig lite mer frukt och grönsaker till skolan då? :)

Sarah
0

Alltså, proteinet behövs för att bygga muskler, men fett och kolhydrater till energi och för att gå upp i vikt. Helt enkelt äta mer och se till att ta dig tid till det. Man vänjer magen vid mat. Innan jag började äta frukost blev jag aldrig hungrig, nu svälter jag efter två tre timmar utan mat. Det är en process och en rutin som man får bygga upp.

eamy
0

okej så nu börjar jag först och främst att äta mer fett kolhydrater och protein och få igång mina mat vanor och lägga på mig några kg :) sen så blir jag vegitarian :D :D

Sarah
0

det ena utesluter inte det andra :)

eamy
0

oj det där fattade jag inte? :S xD