Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 6877 ggr
bringemin
1

Undersökning till uppsats=)

Hej!

Finns det några snälla medvegetarianer / veganer som vill hjälpa mig att svara på lite frågor till en uppsats? Skriver nämligen om vegetarianism på min marknadsföringskurs och det vore kul att kunna ta med en liten undersökning i den. Svara gärna på alla frågor eller om du inte orkar räcker det med en eller några. Tack så mkt! =)

Tycker du att det är ett bra / dåligt utbud med veggomat i vanliga mataffärer?

Tycker du att vegetarisk mat är dyr?

Är det svårt att avgöra om vissa livsmedel är helt veganska / vegetariska?

Hur anser du att utbudet är på restauranger?

Köper du oftast halvfabrikat eller lagar du din mat från grunden?

Äter du kosttillskott för att få dig alla nödvändiga ämnen?

Varför är du vegetarian /vegan (miljö / djurskydd / hälsa etc)?

Bim
0

Svar: Jag tycker det är ganska dåligt utbud faktiskt. Personalen är oftast väldigt oinformeradeom vegetarisk/vegansk mat också.

Svar: Svårt att säga eftersom jag inte betalar min mat själv.

Svar: Ja, det borde framgå mycket tydligare vad som är djur och inte djur!

Inte så bra, vegetarianer har oftast inte så många rätter att välja bland.

Svar: Oftast halvfabrikat.

Svar: japp, jag äter ett tillskott som man kan köpa på apoteket (Mitt val-vegetarian)

Svar: Absolut mest för djurens och miljöns skull, men också för att jag tycker det är riktigt äckligt att äta lik, blä.

Sarah
0

Dåligt utbud. Nu äter jag ogärna halvfabrikat, men torra produkter som sojaprotein etc finns inte i vanliga butiker.

Halvfabrikat ja, torkade produkter ja, bönor och linser, nej.

Nej

Bor i Stockholm och har oftast inga problem.

Från grunden

Bara då jag inte har ork eller tid att äta ordentligt. Tar B-12 ibland.

Vegan: Alla anledningar, miljö då det är grunden till min forskning, hälsa för att jag mår så mycket bättre och självklart för att det inte är försvarbart hur vi behandlar djur.

Pluupp
0

I Många småbutiker är det väldigt dåligt vegetariskt sortiment, och det är ju lite dåligt så då måste man ju åka längre för att få veg.mat som finns i de störra matbutikerna.

Betalar inte själv, men visst det är ganska dyrt.

Ja ibland är det det ja.

Äter inte ofta på restaurang, men det är väldigt dåligt utbud av veg. mat på restaurnager tycker jag.

Oftast blir det halvfabrikat, men försöker att laga från grunden då och då :)

Just nu endast järntablett pga järnbrist, men innan åt jag Mitt Val Vegetarian.

På grund av att jag inte vill äta något som levt. Tycker det är fel att döda djur för att vi människor vill äta dem. Blir äcklad av kött! Plus att jag känner mig mycker friskare som vegetarian, har nästan aldirg varit sjuk sen jag slutade äta kött!. Dessutom är vegetarisk mycket mycket godare! :)

Yeay
0

Där jag bor tycker jag att utbudet är relativt bra. Men jag tror också att det varierar ganska mycket beroende på vart man bor.

Nja, det är ju inte superbilligt om man äter halvfabrikat direkt, men å andra sidan är kött inte heller superbilligt oftast. Lagar man mat från grunden och använder mycket bönor och linser är det verkligen inte dyrt, raka motsatsen!

Ja, exempelvis så står det inte alltid vad det är för typ av ost i vissa saker. Men det kan man nog också säga beror på hur "petig" man är. Vet många vegetarianer som inte äter "uppenbart kött" men som ändå kan äta saker som Löpe, dock brukar de ändå ofta avstå från gelatin. Men då kan man å andra sidan diskutera när man borde räknas till vegetarian också.

De flesta resturanger brukar enligt mig ha ett riktigt dåligt uttbud. Man har oftast max en eller två saker att välja mellan och då måste man också ibland välja bort saker ur rätten för att den trots att den utges för att vara vegetarisk faktiskt inte är det. Ett misstag som är väldigt vanligt är att de påstår att en rätt är vegetarisk när den trots det innehåller ost med löpe…

Jag måste nog medge att jag ofta köper halvfabrikat. Men jag försöker att laga mer och mer mat från grunden då det känns bättre både i plånboken och för att man då verkligen vet vad det är man stoppar i sig och man får heller inte i sig en masa konstiga tillsatser och grejer.

Nej. Köpte en burk med "Mitt val vegetarian", men jag har svårt att svälja tabletter så den hann bli gammal innan den tog slut. Dessutom känner jag inte direkt att jag skulle behöva det i vilket fall :)

Jag blev från början vegetarian för att jag inte gillar djurindustrin och hur man behandlar djuren där. Tanken var ju också då att jag skulle övergå från vegetarian till vegan men när jag träffade min sambo så stannade jag upp och är än så länge fortfarande bara vegetarian. Numera så är det många faktorer som spelar in i att jag är fortsatt vegetarian, den största orsaken måste jag nog säga att jag tycker att tanken på att äta lik är äcklig. Men även att det är bättre för miljön och väldigt mycket fortfarande för djurens skull.

[Emma--]
0

Ja det är dåligt utbud

Halvfabrikaten kostar ju en del. Men äter man mycket linser och bönor osv så blir det inte särskilt dyrt.

ibland. Men det är ju mer om man vill hålla koll på alla E-ämnen.

Ganska dåligt på många ställen där jag bor. Det är typ grönsaker i olika former man får välja mellan.

Båda. Det beror hur lat jag är för tillfället .

Jag äter mitt val vegetarian för säkerhets skull. Kommer nog behöva fixa mer järntillskott dock.

Främst för att jag är less på hur djuren behandlas. Men tänker även på miljön och min egna hälsa. Jag har haft ont i magen hela mitt liv, men efter att jag slutade med kött så blev det genast mycket bättre.

Ellenfyrkant
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

-Utbudet av ovo-lakto vegetarisk mat är bra i halvfabrikat! Tyvärr saknar jag det i färdigrätter, det som finns då är ett fåtal variationer på pajer, pizza, enstaka lasagne, moussaka. Jag skulle vilja ha "riktig" mat såsom biff och potatis fast vegetarisk. ;)

-Det är inte jag som betalar och eftersom jag inte äter kött gör jag inte så mycket prisiaktagelser och jämförelser men visst har det sitt pris, mina föräldrar har ju konstaterat att det är dyrt. Men samtidigt - skulle jag köpa kött skulle det bli KRAV så gissar att skillnaden i det fallet inte hade blivit allt för stor.

- Läser man på innehållsförteckningen brukar inte jag ha några problem med det. Så beror det också på hur kinkig man är, jag undviker gelatin och sånt i godist.ex. Men orkar inte bry mig om allt som finns i tandkrämer, tvålar etc. Man blir så otroloigt begräsad då, Tyvärr!

-Beror jättemycket på vilken rastaurang man väljer men ofta är det helt okej för mig som ovo-lakto iaf.

-ofta halvfabrikat.

-japp, äter 1 tablett dagligen i den mån minnet räcker. Den innehåller massor av olika vitaminer, bl.a. B12 som man missar mycket i kött. Köper detta på hälsokostaffärer "multivitamin för vegetarianer" eller något sånt heter den.

-Jag tycker att det känns bra för djurens skull, hade suttit i en helt annan sits om inte djurhållningen var så dålig som den är, världen över (överlag). Tycker också att det är bra för att maten föder SÅ många fler människor än vad fodret gör genom djuret för att sedan få ut köttet avdjuret. Tusentals fler människor skulle ha mat om vi direkt åt vad vi odlade då t.ex. en ko kräver ca 10 kg foder för att producera 1 kg bra kött.

Mvh Ellenfyrkant

Peachtrees
0

I de mindre butikerna brukar det vara rätt dåligt utbud, men i de större butikerna är det bra utbud.

Halvfabrikaten är rätt dyra

Nej, det tycker jag inte.

Väldigt dåligt, många gånger finns det kanske bara ett alternativ-en tråkig sallad.

Jag försöker laga min mat från grunden,men det blir endel halvfabrikat.

Inga kosttillskott

Det är väl en blandning mellan djurrätt, miljö och att jag inte tycker om smaken av kött.