Hur gör ni med osten?
Tycker att man nästan varje år hittar något "nytt" som inte är vegetariskt. Har varit veg i 8 år, men det var bara nåt år sedan som jag insåg att ost oftast inte är vegetariskt. Hur många här är det som undviker ost med Löpe i?
Nu kör vi på västanost, men det jobbiga är tex när man vill beställa mat och väljer nåt "vegetariskt" och inte vet om osten är det. Förmodligen är den oftast inte det eftersom dom när man frågar inte har en aning om vad Löpe är. Lika drygt är det om man vill köpa någon produkt som innehåller ostpulver, typ ostbågar, de är inte heller veg, nån som vet om det finns några veg. ostbågar? Mitt urval av alternativ till matlådor (är lat och köper färdiga frysta ibland) var redan dåligt men nu kan man välja mellan typ 2 olika eftersom man inte vet om typ osten i tex soppan är veg. När det gäller många produkter som innehåller ost står det endast i innehållsförtäckningen att det innehåller "ost" och inte mer, suck. =)
Jag kunde ha skrivit exakt samma meddelande själv! Det jag kan bidra med är att rekomendera lidl för inköp av ost, de har flera vegetariska sorter, framför allt färdigskivade men även andra, de har även mozzarella och liknande. Gällande märken i "vanliga butiker" har Falbygdens ost börjat med flera vegetariska sorter och Ockelbos Gouda samt någon mer sort därifrån är också vegetariska… Alltid kul att kunna variera lite grann ialla fall! =)
Vegetariska ostbågar är tyvärr inget jag hittat, sörjer fortfarande OLW;s som var i särklass godast. Dock har jag hittat lökringar som är goda och utan ostplulver om du gilllar såna! Tänk i såna fall på att det är de med sourcream & onion som är utan och inte de som heter endast onionrings. =)
Hemköp har en vegetarisk lasange som är okej och även qourn har en färdig lasange, dessa är både goda och nyttiga. Annars har jag tyvärr inget, har du några tips?
Jag tror vi skrivit om just ostbågar tidigare vilka som till och med är veganska. Finns några snurrar som inte heter ostbågar men tydligen ska vara lika på lidl som ska vara veganska också. Finns även baconsnack som är helt veganska också, potatismjöl, majsmjöl, färg fri från animalier och friterade i olja. Jag har inte möjlighet att söka på sidan så jag kan tyvärr inte länka tid, kan stå inne på vegan också?
Jag undviker mjölkprodukter och använder i regel helt vegetabiliska ost så Löpe är inget bekymmer.
Däremot så fuskar jag ibland ifall jag ska äta ute eller är bortbjuden och äter jag i så fall vanlig ost så bryr jag mig inte om ifall det är Löpe i eller ej. Jag ser liksom ingen poäng i att undvika det ifall man ändå inte undviker mjölken. Och jag är inte så pass lättäcklad att jag undviker löpet av den anledningen.
Mjölkindustrin i sig innebär att djur dör, även kalvarna. Jag ser inte hur man ska kunna påverka att vare sig färre djur dör eller att djurhållningen ska bli bättre för att man undviker just löpet. Därför tycker jag inte heller det är något att bry sig om.
Ifall man vill göra en skillnad för kalvarna är det effektivare att sluta konsumera mjölk eller i alla fall dra ner på det. Att välja ekologisk ost är väl också ett litet steg mot ett bättre värld. Men som jag ser det så sker ingen förbättring om man konsumerar löpfri ost som ändå är gjord av animalier.
Oh, tack för tipsen! Ska bege mig till Lidl så snart jag kan efter att ha fått denna info! =)
Moa: Kan även tipsa dig om Willys egna grönsakslasagne, innehåller inte Löpe, den är god och en av de få "matlådor" som jag kan köpa=)
Isadrakee: Men jag vill faktiskt inte äta Löpe, dels äcklar det mig, dels är jag sur på att man ofta "döljer" att Löpe ingår i mat och vad det är för något. Har också hört att det går åt väldigt mycket kalvmagar till att tillverka och att man i sverige köper in de flesta från utlandet, dock vet jag inte säkert. Men nej tyvärr kan jag inte äta det.
Självklart föredrar jag när något är veganskt och när jag själv ska tillaga eller baka något använder jag endast vegansk mjölk, och även smör. Jag undviker också gärna att köpa hem ägg från affären. Men det är svårt nog att hitta en "vanlig" ost som är god och de veganska jag provat, ingen hit. Brukar dock köpa hem mjuk"ost" som är gjord på tofu ibland, den är jättegod.
Jag skulle hemskt gärna vilja bli vegan, men jag tycker att det redan nu är väldigt svårt att undvika mat som innehåller animaliska ingredienser, men som sagt så undviker jag gärna även mjölkprodukter om jag kan!

#1 Tack för tipset. Jag hade inte kollat på ostar, men är inte heller så lång tid vegetarian.
Vänliga hälsningar Stephan
Isdrakee, för mig är det precis som jag skrivit på något annat inlägg här, en väldig skillnad på att slakta djur eller att låta dem leva. För att komma åt löpet måste kalven slaktas, för mjölk och mjölkproduket kan kalven glatt leva vidare (är välmedveten om att det tyvärr sällan fungerar så i dagens mjölkindustri, men detta är vad jag strävar efter). Skulle du idag ta en ko, låta kalven leva och dia fritt skulle kon fortfarande behöva mjölkas för att må bra, ljuvret skulle inte klara all mjölk som produceras. Detta gäller även latraser som inte är framavlade endast för att ge så mycket mjölk som möjligt. Så för MIG är det en väldig skillnad!
Bringemin, vi får helt enkelt leva på lasange när vi ska äta micromat! =)
TrevorS, den debatten är ju både väldigt gammal och väldigt ofullständig, här är en länk till ett blogginlägg, med lite mer fyllnad i, dock fortfarande väldigt ofullständigt av naturliga skäl, http://mollyshalsoblogg.blogspot.com/2009/08/utan-lope.html . Förstår dock att du personligen inte äter något av detta ialla fall, men ett tips till andra… =)
Storost, tog mig precis som jag skrev i första inlägget lång tid att förstå vad Löpe var och hur man hanterade det, så förstår att det inte är något du tänkt på… =) Tips dock att slumpvis kolla på de ostar du gillar, de uppdaterar faktiskt regelbundet till vegetariska alternativ! :)

Jag har tidigare tillverkat ost själv, har en utbildning i fäbodsystning. Men jag har själv inte tänkt på det med Löpe, det var för mig "vanligt". Jag kommer att kolla de ostar jag äter, om de är tillverkat med "vegetabiliskt löpe". Det finns mycket för mig att lära.
Vänliga hälsningar Stephan
#7 Så du menar att det etiskt försvarbart att stödja en dålig industri bara att det i teorin skulle kunna gå bra till? Blundar man inte för själva problematiken då? Och kan man i så fall inte göra i princip vad som helst med gott samvete?
Varför inte äta kött? I teorin skulle det kunna vara labbkött, därför behöver inga djur dö. Varför bry sig om miljön? I teorin skulle bilen kunna drivas miljöeffektiva medel. Och dom som inte äter kött enbart pga dålig djurhållning skulle kunna fortsätta äta det eftersom djuren i teorin skulle kunna behandlas bra.
Listan kan göras lång. Det är mycket som skulle kunna se bra ut i teorin. Det har ju dock inget med hur verkligheten ser ut. Och det är verkligheten man stödjer.
Jag tycker främst det är det praktiska som räknas. Köper man "vanliga" mjölkprodukter så stödjer man att miljontals djur dödas… så är det bara. Jag säger inte att det nödvändigtvis är fel att döda djur, det är upp till var och en att bestämma. Men att äta ost utan Löpe och tro att inga djur dör pga detta är enbart önsketänkande.
Däremot kanske man känner någon bonde som låter alla sina djur leva tills dm dör av ålder. Eller att man har egna djur. Och då är det såklart en annan sak.
Men om vi leker med tanken att alla nötdjur i mjölk/köttindustrin skulle få leva tills dom dör naturligt så som du önskar att det vore. Då skulle det bli väääldigt många nötdjur. Enligt djurensrätt finns det ca 1 500 000 nötdjur i Sverige. Årligen dödas 360 000 inom mjölkindustrin. Säg att man inte dödade dessa utan att dom fick leva så länge som möjligt (dom blir ca 20 år). Det innebär en riktigt stor ökning per år.
Snart skulle vi ha så mycket djur att det inte skulle vare vare sig ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart att producera mjölk. Det är det ju knappt som det är med dagens system. Skulle vi ens ha plats för alla dessa djuren? Hur mycket foder skulle vi behöva importera för att dom ska kunna äta?
Jag tycker i alla fall att det är bra att alla gör det dom kan för att stödja djuren. Någonstans måste man ju dra gränsen som vegetarian, jag har dragit min vid att inte äta något som kommer från ett dött djur.
Det finns väldigt mycket etiska frågor man kan ställa sig. I en perfekt värld skulle människan inte finnas eller så skulle alla varelser leva efter naturens lag, tyvärr är det inte så nu.
Jag menar, som jag tolkar ditt tankesätt så skulle vi vegetarianer lika gärna kunna äta kött, för vi gör ju ingen skillnad ändå.
Jag uppskattar personligen dock alla som vill vara med och dra sitt strå till stacken för att göra världen lite bättre när det gäller både djur och miljö.
Jag tycker att man ska uppmuntra sådana initiativ och inte ifrågasätta andras val, det är ett steg i rätt riktning och initiativ som att utesluta Löpe kanske i sin tur leder till att utesluta något annat nästa gång.
Jag vet inte om jag tolkar ditt svar fel, det är sent, jag är trött, men tycker i alla fall som sagt att vi veggosar ska uppmuntra varandra lite mer, jag tycker att du använder fel metod för att inspirera andra till en grönare livsstil, men det kanske bara är jag som sagt.
Dessutom kan man ju fundera över det här med Löpe, varför är det förbjudet i flera länder?! Borde ju innebära att det inte är hälsosamt eller innebär extra lidnade för djuren, nån som vet?
#10 Var det mitt inlägg du menade? Jag försöker inte alls inspirera någon att välja grönt i denna tråden. Ursprungligen så skrev jag bara att jag inte undviker Löpe OM jag någon gång äter animalisk ost och förklarade varför. Det var ju det tråden handlade om, hur man gör med löpet.
I mitt andra inlägg så ifrågasätter jag mest Moa-s synsätt. :) Och det har man väl rätt att göra? Jag försöker inte alls klanka ner på mjölkdrickare. Men som jag skrivit flera gånger tidigare så ser inte jag hur Löpe skulle rädda kalvarna för dom dödas ändå. Tjurkalvar är oönskade och skulle dödas oavsett om man ville åt löpet eller ej. Därför är det intressant att diskutera saken med någon som tycker det motsatta.
Jag håller med om att allt man kan göra i rätt riktning är bra. Även köttäraren som har en vegetarisk mat i veckan gör ju något.
Jag föreslår för övrigt att du läser igenom hennes inlägg först om du ska läsa igenom mitt svar igen. För det känns som du tolkade mig ganska fel.

#3 Är nybliven lakto-ovo-vegetarian så jag undrar lite över vad du menar här?
"Mjölkindustrin i sig innebär att djur dör, även kalvarna[…]"
Vad jag har förstått så lider ju kon om man INTE mjölkar den???
Vad gäller t.ex. Löpe så tas ju det från kalvarnas magar så då är dom ju klart redan döda men… ja.. annars förstår jag inte riktigt vad du menar? Jag frågar alltså för att jag vill lära mig mer (inget påhopp/attack eller så :-))
Jag är en lakto-ovo-vegetarian som äter skaldjur och fisk. 

#13 - kollade upp på nätet och den rätta termen för det skulle tydligen vara Pescatorian haha. Men tror inte riktigt folk fattar om man säger "Hej jag är pescatorian…" :) Kött äter jag inte men vet inte hur jag ska göra med fisk och skaldjur… några direkta äckelkänslor över det har inte infunnit sig ännu så vi får väl se :)
#12 För att en ko ska kunna bilda mjölk så måste den föda en kalv. Efter några dagar(eller veckor?) så tar man kalven från kon och fortsätter mjölka kon. Om kalven är en hane(tjur) så slaktas den eftersom tjurar inte ger mjölk.
Kor är som människor, mjölk bildas om man föder en unge.
Hoppas du fattade vad jag skrev 
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

#13 och 14 Jag kallar mig fuskvegetarian=p Eller, lättast när man ska säga vad man äter och inte har varit att säga att jag är vegetarian från början för om man börjar säga att man äter fisk också så tror alla att man käkar kyckling med av någon anledning.
#12 Emel förklarade det ganska bra. Tyvärr går mjölkindrustrin och köttkindustrin hand i hand och genom att konsumera mjölk så bidrar man med lika mycket död som om man åt deras kött.
För att kunna producera mjölk efter dagens efterfråga behöver det födas upp en massa kor, tjurarna är inte intressanta utan dödas i ung ålder.
Korna i sin tur måste ständigt gå gravida för annars producerar dom inte mjölk, så därför föds det ständigt upp nya djur. När kon fött tre kalvar är hon inte tillräckligt effektiv längre vilket medför att även hon dödas för att ge plats åt yngre mer produktiva kor.
Sen är det väl samma sak med höns. Tuppkycklingarna dödas direkt.
Höns lägger ju ägg oavsett om dom är befruktade eller inte och kor får mer mjölk än kalven behöver. Så i teorin så skulle man ju dock kunna ta utav deras överskott utan att skapa vare sig lidande eller död. Men så ser det inte ut i en djurindrusti där vi ska förse en hel befolkning med daglig mjölk.
Men det finns ju en hel del folk som har lite höns och kor för intressets skull och då ser jag inget fel av att äta ifrån dem. Jag vill själv ha höns i framtiden. Dessa personer håller väl dock inte extremt avlade djur. Jag tror dagens kor i mjölkindustrin producerar 40-50 liter mjölk per dag, har svårt att tro att dom gamla mjölkraserna kommer upp i dom mängderna.
Nu vill jag inte låta negativ utan bara informera. Alla steg mot en miljövänligare och djurvänligare värld är bra. :D
#17 ska man hårddra det som ni gör här bidrar man till jordens försörelse om man äter grönsake.
Överallt så besprutar dom grönsakerna vi äter och det förstör naturen så det bästa vore väl om vi slutade äta sånt också? om man ska säga att djuren dör hur förstörs inte jorden av alla kemikalier som används för att grönsakerna inte ska ruttna och folk ska få bätte skörd?
förr i tiden har jag svårt att tro att man behandlade djur på samma sätt som idag ,utan det är bieffekten av kapitalism och folk som inte bryr sig om hur djuren behandlas utan bara ser pengar i det hela.
Vi Vegetarianer bidrar också till att jorden förstörs när det ska transporteras hit långa sträckor osv. Så vi kan ju inte sluta äta vegetariskt lika lite som att mjölken i sig inte är problemet utan problemet är bönderna som försöker tjäna maximalt med pengar och glömmer bort djurens bästa och placerar dom trångt. eller inte låter kavlen få tillräckligt med mjölk för att bonden räknat ut att han tjänar stora slantar om han ger lite mindre till varje kalv.
Är man vegan för att man tycker att mjölkens produktion tar liv och att djuren blir illa behandlade ska man nog tänka sig för vad grönsakernas besprutning gör för jorden och kanske sluta äta det också. Det är inte där felet ligger utan i dom som är giriga och gör vad som helst för att tjäna pengar..
Vad jag vill säga är att man ska inte ha dåligt samvete för minsta lilla eftersom man då inte kan äta någonting med gott samvete.
Man ska inte haka upp sig på minsta lilla. Folk kommer alltid försöka tjäna pengar och inte se till andras bästa.
Själv tycker jag att alla djur har lika rätt att leva, tänk om folk skulle äta människor och hur ni skulle känna om farmor vart uppäten. Tyvärr tänker inte folk sig in i den situationen. Eller hur en gris skriker då den ska bli grillad. Inte så mycket skillnad skulle jag tro mot om en människa skulle veta att han skulle bli dödad och grilad och sen uppäten, han/hon skulle säkert också skrika som en gris.
pescatorian , att kalla sig vegeterain och äta fisk har jag aldrig förstått mig på eftersom fisken är animalisk och är inte vegetarisk, om vi nu ska vara korrekta så kan man inte kalla sig vegetarian då man äter animaliskt kött. för mig innebär att vara vegetarian( många olika varianter finns) men det är att inte skada andra djur.
men tyvärr så är det så att indirekt i dagens samhälle vad du än gör så blir något djur skadat, och man kan väl inte sluta leva för det?
Så länge det finns onda människor som gör vad som helst för pengar så kommer andra att bli lidande oundviklingen.
Så jag som är vegetarian bidrar lika mycket indirekt till jordens förstörelse som köttätare , det man kan göra dock är att inte äta andra djur för att värna om deras rätt att leva.

#18 Jag säger vegetarian när folk funderar på vad dom ska laga för mat för att underlätta för dom. Då vet dom vad som gäller och jag slipper missförstånd om att jag äter kyckling.
ja då förstår jag bättre, okunskap hos folk gör att man måste säga en viss sak för att dom ska förstå.
Nästan glömt bort tråden, numera gör jag hemmagjord veggo-ost. 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är ovo-lakto veg. och käkar ost som ost. Haha, inte räkost och sånt då men. 
Mvh Ellenfyrkant
Killen; jo, de har ju tyvärr detta, inget vi här uppskattar något vidare!
Dock så märker man ju snabbt hur hjärnan prioriterar, även om jag älskar ostbågar, åt dem varje vecka tidigare så är det ju inga problem att ge upp dem när man vet vad som finns i. Löpe är inget jag vill äta, eftersom detta är något som utvinns vid slakt, oavsett vad vissa här anser…
Däremot tur att det kommer fler och fler vegetariska alternativ, ofta från utlandet! Dessutom har ju OLW stjärnor också, de är ju okej att äta… =) (Trist att stödja märket givetvis, men detta är det enda substitut jag har hittat? (Förutom OLWs "rings" med gräddfil som de har just nu.))
TrevorS; gör du färskost eller hårdost när du gör ost?

Vad är det löpets innehåll egentligen ? Via wikipedia hittar jag vassle, men det är ju inget som utvinns vid slakt som t.ex. #26 nämner.
Mvh Ellenfyrkant

#28 Det är enzymer från kalvmagar
kissmekate.blogg.se
Jag orkar oftast inte tänka på det här med Löpe. Det är inte en ideologisk grej så mycket som det är ren bekvämlighet, med tanke på hur många gånger i veckan jag får lov att handla färdigmat eller mackor. De enda vegetariska alternativen som finns är det i regel ost på - och om osten innehåller Löpe eller inte står rätt ofta inte ens. Så då struntar jag i det.
Eftersom min princip om vegetarianism egentligen är "jag äter inte djurdelar" borde jag undvika Löpe, på samma sätt som jag undviker gelatin. Så jag jobbar på det. Å andra sidan tror jag inte på att stressa ihjäl sig och ha dåligt samvete över alla saker man kan tänkas råka stoppa i sig som är fel på ett eller annat sätt.