Köttätande husdjur
Jag tänkte det kunde vara intressant att diskutera problematiken att vara vegan/vegetarian och ha köttätande djur hemma. Nu menar jag inte bara rena karnivorer utan även omnivorer.
Tycker du det är okej att ha köttätande djur som husdjur eller håller du dig till dom växtätande? Kan du tänka dig att ha ett köttätande djur själv? Eller du har kanske redan?
Upplever du det problematiskt eller jobbigt med deras diet? Vad utfodrar du dom med och hur känner du inför det?
Anser du att det är viktigt att även foderdjuren har det bra när dom väl är i livet? Söker du aktivt efter djur/kött som är mer etiskt framställd än den vanliga köttproduktionen? Hur pass mycket engagemang och pengar är du beredd att lägga ner för att foderdjuren ska ha det bra?
Ifall du utfodrar med färdig mat som t ex hund- och kattmat tänker du mycket på att det faktiskt är djur du matar med eller slår du ifrån dom tankarna?
Föredrar du färdig mat eller en mer naturlig BARF diet? Kanske hela foderdjur till och med? Vad har du för åsikter som vegetabiliskt djurfoder till rovdjur? Kan du tänka dig att utfodra med det?
Det blev visst rätt mycket frågor. Det är inte meningen att ni ska svara fråga för fråga som i ett formulär utan se det mer som ledande frågor för att få igång en diskussion.
Jag har katter, råttor, hamstrar och en orm som alla ska ha kött eller bara ha med det i deras kost.
Så för mig är det inget problem. Fodret till ormen köper vi från folk vi känner så att vi vet att dom föds upp bra.
Sambon äter kött, så det till råttorna och hamstrarna brukar jag ta från hans mat. Och jag ser själv till att sambon i alla fall försöker köpa så bra kött som möjligt. Men jag är medveten om att det säkert inte alltid blir bra ändå, men dom måste ju få kött. Men för dom är det ju inte mycket varje vecka.
Samma med katterna. Dom har ett torrfoder och ett blötfoder. Och som jag ser det så är det något dom behöver och något dom ska få. Om jag hade kunskapen skulle jag kanske våga mig på barf, men det kan ju i många fall vara svårt att få tag på kött man vet exakt har haft det bra.
Men ibland får dom t.ex kyckling. Men det som hindrar mig från barf är väl egentligen att det känns svårt.
Jag skulle aldrig någonsin få för mig att ge köttätande djur ett enbart vegetabiliskt foder. Klarar man inte av att ge djuren kött så får man hålla sig från att ha köttätande djur.
Ens egna åsikter ska aldrig behöva föras över på djuren på det sättet.
Jag har hundar och hamstrar. Hundarna får någon Barf liknande mat, alltså kött som jag tillagar själv (min mamma). På det sättet kan jag hålla koll på var ifrån köttet kommer. Köper ibland av en jägare som min mamma känner. Annars blir det KRAV- kött.
Hamstrarna får lite av hundarna.
Att ge mina djur vegetabilisk föda är inte aktuellt. Jag vet inte så mycket om veg. mat till rovdjur.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Det här har diskuterats några gånger, men nu har det kommit många nya medlemmar så det är väl dags igen ;)
Jag har 9 illrar och 2 katter och möss. Katter och Illrar Barfas, alltså får de bara kött, inte kattmat eller torrrfoder. För mig handlar det om vad mina djur behöver. Jag har gjort ett val att ha rovdjur och de ska ha den mat de behöver för att må bra. Illrarna blir ex sjuka och får en del cancerformer vid en kost som innehåller kohyrater. Mössen har jag som foder och slår själv ihjäl dem som ska bli mat. Känns bättre än att köpa kött som man inte vet ngt om. Nu vet jag hur de haft det. Annars är basen i mina djurs ekologiska kycklingskrov. Jag lever gott som vegan, men det skulle inte mina djur göra.

#2 du ska inte tillaga köttet till djuren ;)
och, nej jag skulle inte kunna tänka mig att ge dem vegetabilisk föda.
Jag menar förbereda. Alltså inte koka/steka, utan mer tina och dela upp köttet 
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

ahaaaa ;)

Har två katter och skulle aldrig komma på tanken att ge dom något annat än köttbaserad kost. "Halvbarfar", men har dels mycket kräsna katter (särskilt den ena som knappt kan äta samma sak två dagar i rad) och dels svårt att få tag på bra kött till ett bra pris, därför måste jag tyvärr tänka lite på ekonomin och köpa det mesta färdigt i form av blötmat och även torrfoder som är smidigt att utfodra med när jag behöver vara hemifrån länge på dagarna.
Målet är dock att kunna barfa heltid med produkter där jag i största möjligaste mån känner till bakgrunden. (Planerar att flytta ut på egen mer eller mindre självförsörjande gård i framtiden och kommer då föda upp djur för hushållet)
Vegetarisk kost till en karnivor ser jag som rent djurplågeri och ett brott mot djurskyddslagen.

Vi har en katt och hon får köpefoder och sen fisk och färskt lever. Jag skulle aldrig tänka mig att ge henne bara vegetariskt kost. Det finns en del spannmål i själva torrfodret.
Vänliga hälsningar Stephan
Hos farsan har vi fyra katter. De får alla vanlig kattmat, med kött. Produktionen vet jag ingenting om, har aldrig kollat upp, och dessutom är det inte jag som har ansvar för katterna. Tycker mest bara att maten och kattandedräkten är obehaglig (urk xD), djupare än så har jag inte tänkt.
Hemma har vi tre marsvin och en häst. De är alla växtätare, bra så!

Har helbarfade illrar. Hade jag inte kunnat tänka mig att servera kött så hade jag skaffat kanin eller marsvin.Jag har tagit ansvaret för odm här djuren och då ska dom ha det bästa och dom ÄR carnivorer. Svårare är det inte för mig.
Har hund och katt, båda utfodras självklart med kött. Skulle aldrig nånsin ge ett rovdjur enbart vegetariskt, det är dumheter i mina ögon. Dom är uppenbarligen och bevisade köttätare som behöver kött för att må bra. Inte som vi människor som kan må bra på enbart vegetarisk kost.
min familj har hållt sig till vegetariska djur, efersom mina föräldrar inte gillar att köpa kött, ha kött i huset, eller hålla på med kött.
Men vi tog i mot en hemlös katt som ngåon dumpat när vi flyttade dit. Så då blev det burkmat och vi slog ifrån tankarna att det var djur, i alla fall jag, och höll andan medans vi slevade upp maten. När han jagar möss och fåglar, så var mamma (även jag ogillade det) väldigt arg för det men efter fyra år med katten så bryr hon sig inte lika mycket, inget hon kan göra somsagt.
Jag övertalade dom att jag ville ha hund, nu har vi hundar men dom äter torrfoder och iblnd burkmat när dom är hos mamma.
Mamma köper ändast fisk eller kykling till katten, första året var det bara fisk han fick. lite smått då och då har det blivit oxkött.
Hundarna är väldigt kräsna med maten och vi har provat näst intill alla foder som finns i ica affären här, ingen funkar. Nu köper vi hos en privatperson och ärligt så vet jag inte vad det är i. För det här fodret funkar så bra. För ena hunden spyr av allt annan mat.

Jag är glad ägare åt hamstrar, kanin och hund. Skulle aldrig komma mig för att låta dem leva på vegetariskt. Jag väljer ju djuren och jag vill inte vara utan dem. De ska inte behöva riskera ledande för att jag utesluter en viktig del av deras kost. Två av tre arter jag är omnivorer. Jag uppskattar att kaninen enbart är köttätare. Brukar tvätta händer och så efter att jag tagit i t.e.x. hundmat. Visserligen även kaninpellets av hygieniska skäl men tycker det är lite småäckligt att äta något efter att varit i direkt kontakt med hundmat.
Vad gäller hur foderdjuren har det är det jätteviktigt för mig. Och skulle aldrig klara av att ge hela foderdjur. Hade jag BARF:at skulle jag troligtvis satsa på KRAV. Prövade även att byta till KRAV-foder åt hunden men det pallade inte magen. Hade annars helst velat ge det. Hamstrarna äter kattmat eller samma mat som hunden (som en del av blandningen) så tyvärr tror jag inte att jag utfodrar men kött av djur som mått kanon-bra. Hade gärna velat det om jag kunde. När jag skaffar fler hundar kommer jag absolut ge KRAV-fodret en till chans.
Mvh Ellenfyrkant

#12 Oj snälla, ni gav väl inte enbart fisk till katten? :O Fisk saknar extremt många viktiga näringsämnen för katt och bör inte utfodras mer än som godis ibland.

#13 Köttätande kanin? Bunnyrabbit from hell? ;)

#15 Hahahaha, det där blev ju helgalet.
Mvh Ellenfyrkant
Förr var min mamma och pappa väldigt emot att ha köttätande husdjur för det äcklar dom, de vill inte att de ska äta kött i huset och ogillar att köpa kött. Min pappa är fortfarande anti, han tyckte våran katt skulle leva på råttor och fåglar (naturligt) men inte en chans att jag tillåter det, usch klart djuren ska få det foder dom behöver.
Idag har vi både katt och hund för hundarna ändå bara äter torrfoder (som inte äcklar dom lika mkt) medan katten får sitt foder utomhus på altanen (blötfoder) - det äcklar mina föräldrar att mata han hehe men nu har mamma vant sig efter 4 år.
Våran katt får bara tonfisk och kyckling (han tycker inte om annat, vi har prövat att ge oxkött m.m men han äter det inte). Medan våra hundar får kyckling och ris i sitt torrfoder som är ett naturligt och mer proteinrikt foder som vi köper av min pojkväns brorsas flickvän (hängde ni med? haha)
Hundarna får också då och då) oxkött i form av blötfoder på burk.
Själv bryr jag mig ingenting, har hundfoder i handen och ger dom, kan råka få lite blötfoder på fingret men bara sköljer av hehe :P Fast tvättar med tvål sen när jag ska ex. äta mat. Jag är inte noga, kan steka mina veggobullar i samma panna som vanliga köttbullar steks (samtidigt).
När jag var mindre fick jag enbart ha djur som inte åt kött, så vi hade kaniner och det har vi även idag + hamster.
Min moraliska aspekt säger att hade jag ätit kött så hade vi varit 4 i familjen som gör det, men nu är det bara min pojkvän och mina 2 illrar som gör det. Plus att min sambo äter väldigt lite kött (har blivit känslig mot det sedan han träffade mig och minskat drastiskt på köttkonsumtionen) så jag/vi bidrar till mindre köttätande. Vi är dom i vår familj som KAN bidra till det. Mina illrar kan det inte. För att dom ska må bra så är det kött som gäller.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har katter och en vattensköldpadda som är köttätande.
De får torrfoder och sköldpaddan pellets, men även räkor ibland. Katterna får blötmat ibland med (en av dem äter enbart blötmat pga dåliga tänder).
Jag anser att jag själv kan välja att vara vegiterian, men kan inte tvinga andra, så kan ju då inte tvinga mina djur att vara det.
kissmekate.blogg.se

Jag har inga köttätande husdjur utan kaniner, men vill ha en hund i framtiden. Jag tycker att har man ett rovdjur hemma så behöver det kött i sin kost för att må bra. Men vi människor klarar oss utan kött och därför har jag valt bort det.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Jag skulle aldrig tvinga mina djur att bli vegitarianer. Det är mitt val att inte äta kött och det ska inte dom behöva lida för. (:
Själv så har jag moraliskt dilemma. Och det är det här att få tag i schysst mat till djuren. Jag matar med hela djur.
Just nu fungerar det hyfsat för jag har bara ett köttätande djur och maten köper jag av olika personer som föder upp till sig själva. Men jag skulle vilja ha fler djur (samt att ödlan jag har kommer bli större och behöva mer mat) och av någon anledning faller jag bara för omnivorer eller carnivorer.
Det kommer att bli svårt för mig att hitta bra mat i tillräckligt stor mängd senare. Det känns som enda vettiga alternativet är att föda upp själv men det känns ganska jobbigt. Dels så måste jag i så fall lära mig att döda djuren och dels så är det omständigt och tridskrävande att ta hand om husdjuren och ta hand om husdjurens mat.
På ett sätt tycker jag det är självklart att jag ska fortsätta engagera mig i foderdjurens välbefinnande. Å andra sidan är det tröttsamt när "alla andra" skiter i det. Även folk som själva avstår kött och tycker sånt här är viktigt verkar inte göra så mycket åt det i praktiken. Det är ganska lockande att bara gå till affären och köpa maten.. men jag vet inte, det är ju samtidigt fel.
Dilemma…
#22 Jag önskar att jag var stark nog att föda upp själv och "slakta" till mina djur. Då vet jag att de får djur som haft det bra under sin livstid men jag klarar det inte… Jag köper en massa "skit" som förmodligen inte helt sällan mått dåligt och plågats innan den hamnat i mina djurs magar.. :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har katt + hamstrar. Dom äter kött. Kan ju inte göra dom vegetariska då de behöver köttet ;)
Men hästen min är vegan hon (Y) Haha
Jag tror nog att man vänjer sig vid själva dödandet (även om det säkerligen kommer vara jätte svårt i början). Men det är ju också djur som skall tas hand om. Det känns rätt omständigt.
Jag är som sagt sugen på att börja föda upp för att slippa köpa i affären. Men det blir ju som att ha ännu fler husdjur… som man dessutom måste döda. >_<;
Jag tror tyvärr inte vi kommer se någon etisk djurmat så länga människan själv äter "dåligt kött". :(
Jag har en hund. Fodrar honom med färskfoder. Det är ju rätt obehagligt att hålla på med. Men jag anser att det är det bästa fodret för hundar så därför får min hund det. Han får även märgben och så vidare.
För min del så är det inte ett alternativ att utfodra katter, hundar osv. med vegetariskt. Jag anser inte att det är okej på något vis faktiskt. Har man valt att skaffa ett köttätande djur då får man se till att utfodra dem därefter.
Jag tycker självklart att foderdjuren ska ha det bra. Och jag är villig att betala mer för foder om jag vet att djuren har haft det bra.
Nu ger jag ju som jag skrev tidigare min hund färskfoder. Det är ett svenskt foder och då vet jag i alla fall att foderdjuren har haft en viss standard.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤