Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketthälsa
Läst 9354 ggr
Calmare
0

Fet pga av vegetarisk mat?

svartgronabrigaden
0

Haha, jo. Jag är tämligen stor och stark, ätit strikt vegetariskt par år nu :]

svartgronabrigaden
0

Sen ska man inte ta Ill Vetenskap på allvar; det är trots allt en blaska.

Källorna är oftast diffusa, och när man ber de komma med fler källor så hänvisas till orginalartiklar, men inte varthän - eftersom det inte finns underlag. :)

[TrevorS]
0

Även sett en bra dokumentär om just det här att de oftast åt vegetarisk kost, däremot att de var feta och fettet låg som ett extra skydd tror jag kanske inte riktigt på, men att de åt vegetariskt är bevisat när de undersökt flera lik i en kyrkogård de hittade för några år sedan med gladiatorer. =)

Calmare
0

#4 Var har du källor till dina påståenden att Gladiatorerna inte var feta?

[TrevorS]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5, källor? Jag skrev aldrig att de inte var feta, men sa att jag inte tror att de var det, låter inte rätt på något sätt bara, däremot att många var vegetarianer tror jag på, det låter rätt troligt, skickar med dokumentären som jag kollade på.

De tränade väl rätt mycket fattade jag det som och kollar man på gamla målningar målades de oftast väldigt vältränade, därför tror jag inte riktigt på att de var tjocka. Kanske biffiga, men det är ju inte att vara fet, Danzig är vegan och brottare han är biffig/stor men han har mycket muskler.

Calmare
0

#6 Det låter inte rätt förmodligen för att vi associerar till Russel Crowe i Gladiator eller Kirk douglas i Spartacus när vi hör ordet Gladiator. Källorna ovan verkar dock peka åt det andra hållet, att Gladiatorerna var mer feta än muskulösa.

[TrevorS]
0

#7. Som sagt jag skrev bara vad jag trodde, däremot att de var vegetarianer låter troligt när de även kollat magens innehåll och såg på vad de åt för något.

Sedan om de var tjocka vet jag ingenting om och kan inte yttra mig då jag inte läst något om det, men som jag skrev innan att jag inte tror de var feta, men som sagt inget jag vet om, får läsa lite på det. Men klart man kan vara fet om man är vegan/vegetarian det är inga tvivel om det, även samma sak om man är blandkostare kan man också vara tjock och även smal beroende på vad man äter, hur kroppen tar upp det man äter och liknande. =)

Calmare
0

Glad

[TrevorS]
0

visst är det en intressant dokumentär? =)

LinaN
0

#7 men knappast så tror jag att de gamla vaserna från antika rom med avbildningar, samt alla mosaiker ljuger om att de var smala o vältränade trots att de var en bunke fetton?

Här är en bild ur en killes semester i rom/grekland nånstans. Två gladiatorer. inte särskilt feta men däremot stadiga killar med mycket muzkler.

Fler mosaiker på galdiatorer här.

Gladiatorer sågs delvis som boskap, man gödde och födde dem med det som var billigast men också mest lämpligt som föda.För gängse folk vart det billigast med vegetarisk mat, till högtider och annat kom köttet fram. Så vart det vanligt långt in i vår tid faktisk. Långt ute på landsbygden,

PErsonligen så har JAG gått ner i vikt av att bli vegetarian. Och de flesta vegetarianer och veganer jag känner är ofta normal eller underviktiga. veganerna är värst för de är oftast tanigast. om det är pga maten eller deras metabolism låter jag vara osagt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Calmare
0

#11 och dom flesta veggisar jag känner antingen är eller är mycket överviktiga, flera har diabetes2…

[TrevorS]
0

#11. Första bilden fungerar inte, jo men det är det jag säger att jag inte fått uppfattningen eftersom de målas muskulösa. =)

Men självklart oftast blir man mycket smal då man får en annan kost och även läser på och äter nyttigare men man kan såklart äta nyttigt om man är blandkostare också och vara smal. =)

#12. Jag tror att man får diabetes på grund av kosten, det finns inga riktiga studier men jag har själv kompisar som blivit av med sin diabetes nu är jag inte så säker på vad de nu heter men den ena är född med diabetes och tar isulin eller vad det nu heter men hon blev frisk efter bara ett par månader efter hon blev vegetarian och la om kosten.

Självklart kan man äta mat som påverkar att man kan få diabetes även om man är vegan eller vegetarian.

LinaN
0

#12 Samtliga jag känner med diabetes som är köttätare är överviktiga eller gravt överviktiga. Känner inte en ensa vagetarian eller vegan som har diabetes.

Så att säga att dina vänner som är tjocka har fått diabetes pga sin kost är väl att dra alla över en kam. Då kan jag lika gärna säga att iom att alla jag känner som har diabetes är köttätare så måste de ju vara tjocka pga att de äter kött.

Men ska man hårddra det rejält så gick jag faktiskt ned mest i vikt när jag faktiskt hade anorexia och varken åt kött eller grönsaker utan livnärde mig på en milkshake och en daim om dagen istället, samt knapra alvedon för att orka med dagarna. Det var ju en variant av viktnedgång…. samtidigt som ajg tränade kampsport 3 dar i veckan á 3-4 timmar per gång.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Calmare
0

#14 Läs gärna mitt inlägg igen (#12) så ser du att jag inte skriver det du påstår.

HannaM
0

Tja jag gick ner i vikt när jag la ner större delen av köttätandet.

Calmare
0

#17 Intressant, hur åt du innan och vilken ändring gjorde du? Glad

Saga85
0

Jag har både gått upp en massa i vikt och gått ner en massa i vikt under mina år som vegetarian.

En anledning till att man går ner i vikt som (nybliven) vegetarian kan ju vara att man inte äter tillräckligt. Animaliska produkter innehåller ju mer koncentrerad energi, och för att få i sig rätt mängd energi från vegetabilier gäller det ju att äta både rätt sammansatt och mer. Det kan vara lätt att glömma bort. Känner ett par stycken som gjort misstaget att bara byta ut köttet mot lite extra grönsaker. Klart man går ner då.

Det där med kost och diabetes är ju lite intressant. Kanske kan vegetarisk kost vara bra för en diabetiker? Blodsockernivån kan hållas på en jämnare nivå genom att man äter mindre energimängder/måltid, fast utspritt över fler gånger under dagen? Bara lite funderingar från mitt håll. Jag har absolut inga som helst belägg för det.

HannaM
0

#18 Har alltid ätit allt… bytte mest ut kött mot bönor, linser och olika typer av fuskkött. Men det hanlade ju inte om mycket, var inte direkt överviktig innan.

Sarah
0

#19 du behöver inte äta mer som veg… myt!! ja visst om du byter ut köttet mot bara grönsaker, men inte om du gör det rätt.

Saga85
0

#21 Där ser man. Stämmer ju faktiskt bra. Gjorde en snabb jämförelse på köttbullar och falafel - 260 (kött) vs 240 (falafel). Sedär. Varför har jag inte kollat upp det innan Skäms Kanske kommer det påståendet från folk som enbart byter ut kött mot grönsaker, och inte diverse bönor och dylikt.

rutiga
0

Jag har varit borde normalviktig mullig och underviktig som vegan och vegetarian. Tror undervikt/övervikt till stor del om inte helt är kcal in- kcal ut helt enkelt.  Grönsaker är ju inte jätte energitätt generellt så då kan man äta ganska stor volym utan att bli tjock.

Godis och nötter är ju väldigt mycket energi per hundra gram så jag tror det beror på vad man äter.

Nu när jag strävar efter att vara så smal som möjligt kommer jag nog göra det som vegan tror jag för då tycker jag det är lättare att få i mig näringen utan så många kcal

hm kanske hamnade jag lite ot nu

Sarah
0

:) nädå, gör inget om vi drar igång en gammal tråd ;)

diabetes bör ju bli bättre om man inte äter socker = kolhydrater, men det är bara en fundering från min sida ;)

Calmare
0

#24 Helt riktigt det är också bevisat. Diabetes 2 kan du till och med slippa att medicinera för om du undviker socker/kolhydrater… ;)

Åsa S
0

Såg ett program om sumobrottare och i deras diet är det främst vegetarisk mat, massor av ris och annat och de är oftast inte speciellt smala, men så äter de ju massor också det är ju inga småportioner.

Sarah
0

och mängder av kolhydrater… då blir vem som helst stor, oavsett veg/ kött

Cazzos
0

Det beror ju på vad man äter.

[Wera]
0

Vad konstigt… För jag, min lillebror, tvillingsyster, stora syster, storebror, mamma, pappa & moster är vegetarianer (jag, min lillebror och min tvillingsyster har varit det hela livet) men vi är ändå alla super smala. Men vi äter fortfarande vad vi vill, godis, chips, pizza och annat onyttigt och motionerar aldrig någonsin någon av oss, äter som hästar…

Mina bröder är pinnsmala, min syster är "normalsmal" fortfarande rumpa och tuttar, min mamma lika så (hon väger 48 kg), jag och min syster väger 44-47 kg (fortfarande rumpa, tuttar) och min pappa är smal utom ölmagen (dvs han har ingen fett på armar eller ben m.m enbart ölmage).

Jag tror inte på det där. Är helt olika. Jag säger inte att dom som äter kött brukar vara mer tjocka n vegetarianer eftersom jag känner måånga människor som är lika smala som oss eller smalare även om dom knappt äter grönsaker, mestadels kolhydrater (ris, pasta, potatis) och kött.

Isf är det väl att man utesluter köttet och ersätter maten med mer kolhydrater för at bli mätt (ris, pasta, potatis) och som #27 skriver blir vem som helst fetare av det.