Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 7732 ggr
Kefa
0

Vad innebär vegetariskt?

För mig innebär vegetariskt att man avstår från köttprodukter. Jag är inte själv vegetarian, men blandar inte kött och mjölk. Därför blir det vegetariskt om jag skall äta ute. Hårdost äter jag inte då den innehåller en enzym från kalvmage. (Nån som vet varför animalisk Löpe är förbjuden i Finland?) Den enda hårdost jag hittat är Västan. Var inne på Ikea idag och hittade vegetarisk pizza, och vart först glad. Men då jag läste innehållsförteckningen verkade det som om det var vanlig hårdost, personalen sa att det troligen var så. I min värld blir den då inte vegetarisk.

Tänker jag fel?

[Emma--]
0

jag skulle kalla den vegetarisk ändå. 
vanligast är väl ju lakto-ovo-vegetarian. Och då äter man ju mjölkprodukter och ägg osv.

Men sen beror det ju lite vad man själv känner är okej att äta.

Kefa
0

Så den animaliska löpen innebär inga problem?

[Emma--]
0

Jo det kan det väl vara om man absolut inte vill få i sig det. Tyvärr är det nog svårt att hitta annat när man äter ute. I alla fall på många ställen.

Sarah
0

Per defenition är ju inget från djurriket vegetariskt.

Kefa
0

#4 Det är så jag ser det, därför fick jag inte ihop detta med osten.

Delvoriah
0

Vegetarian betyder från början att du endast äter mat från växtriket. Det är dock få som idag håller fast vid den definitionen, och "vegetarian" brukar vara synonymt med lakto-ovo-vegetarian. I en stad jag var i verkade de flesta restautangägare ha uppfattningen om att även fisk ingick i den vegetariska kosten… Vegan har idag ersatt det ursprungliga ordet för vegetarian, och egentligen är det naturligt att ord förändras. Dessvärre är väl ordet vegan ofta förknippat med radikal aktivism.

Många vegetarianer gör undantag vad det gäller gelatin i godis, och i stort sett alltid gällande löpen i ost, eller för den delen vin silat genom benmjöl (…eller färgämne från löss). Jag skulle dock inte kalla mig köttätare bara för att jag äter hårdost, så det är väl en avvägning vilket ord som hamnar närmast ens egen kosthållning.

Visst kan det vara kul att fundera över ursprunget till ett ord, men för att göra sig förstådd, så bör man även fundera över hur orden används av gemene man.

http://brisingasmycket.se

[isdrakee]
0

Vegetariskt är samma sak som vegetabiliskt, alltså livsmedel som kommer från växtriket.

Animalier å andra sidan härstammar från djurriket. Både kött, mjölk och ägg är animaliska livsmedel.

"animalier

anima´lier, animaliska livsmedel, livsmedel som härstammar från djurriket. Huvudgrupperna är kött (muskelvävnad) från landdjur eller fisk, ägg samt mjölk och andra mejeriprodukter. Animaliska livsmedel är ofta viktiga källor för proteiner, fetter, vitaminer och mineralämnen men också för energi. Jämför vegetabilier."

vegetabilier

vegetabi´lier, vegetabiliska livsmedel, samlingsbenämning på livsmedel som kommer från växtriket, t.ex. spannmål, rotfrukter, ärtväxter och grönsaker. Vegetabiliska livsmedel är ofta viktiga källor för vitaminer, mineralämnen och kostfibrer men också för protein och energi. Jämför vegetarisk kost och animalier."

-Nationalencyklopedin

Vegetarisk mat är alltså vegetabilsik och ska inte innehålla något från djurriket. Man kan dock kalla det för lako-vegetarisk, ovo-vegetariskt eller lakto-ovo-vegetariskt.

Om du kollar på den vegetariska delen i frysdisken så kommer du att se att det aldrig står bara "vegetariskt" på en produkt som innehåler ägg eller mjölk. Dom får helt enkelt inte skriva så. Istället måste dom skriva till "lakto" eller "ovo".

"Vegetarisk avser sådant som härstammar från växtriket och är synonymt med vegetabilisk.

Enligt 5§ i märkningsföreskriften (LIVSFS 2004:27)[1] får märkningen på livsmedel inte vilseleda konsumenten, i synnerhet inte om det gäller produktens egenskaper och sammansättning. Enligt Livsmedelsverkets uppfattning innebär det att begreppet vegetariskt endast får användas på produkter som inte innehåller ingredienser eller tillsatser av animaliskt ursprung. Vegetarisk mat bli alltmer populär inte bara för vegetarianer utan även av andra anledningar såsom hälso- och miljöskäl."

-http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarisk

[

](http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarisk)Sen  blir det problematiskt när majoriteten av alla Svenskar har börjat anvbända begreppen på ett annorlunda sätt. Ett sätt som inte stämmer överrens med dom riktiga begreppe.

För gemene man kan en vegetarian äta både mjölk, ägg, Löpe, gelatin och i många fall även fisk, fågel och skaldjur. Skillnaden mellan vegetarianer och köttätare tunnas ut.

Sen blir det såklart problematiskt för dom som äter hel-vegetariskt men dom inte är veganer. För veganism är en livsstil. Tyvärr är ordet "veganskt" väldigt negativt laddat också.  

Kefa
1

#7 För mig är det inte negativt laddat ;) Även om jag kan ifrågasätta en del så är det väl ett större problem med människor som inte reflekterar över vad dom stoppar i sig
Alla: tack för att ni breddar min kunskap.

Irran97
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har varit vegitarian i över 3 år nu, och fick först igår reda på att det är Löpe i ost, så jag kan inte äta ost längre. I med det så blev jag jätte förvirrad och undrar om det finns någon mer sak som liknar Löpe eller så och gör så man äter kött fast man inte vet om det/inte tänker på det?

Tacksam för svar!

Delvoriah
0

#9 Det finns ost med vegetarisk Löpe, så det är inte helt kört :)

Vin silat genom benmjöl och rött färgämne från löss (används både i livsmedel och smink) är väl ytterligare två saker man kan fundera över

[isdrakee]
0

#9 Man kan också fråga sig vem det är du räddar genom att avstå Löpe men inte mjölk. Dör det förre kor? Nej. Blir djurhållningen sämre? Nej.

Ur djurens perspektiv gör det ingen skillnad på att äta vanlig animalisk ost med eller utan Löpe. Tycker mest det är en fråga om hur lättäcklad du är.

Däremot finns det helt vegetabliska ostar (alltså mjökfria). Det är det mest djurvänliga alternativet.

[isdrakee]
0

#9 Man kan också fråga sig vem det är du räddar genom att avstå Löpe men inte mjölk. Dör det förre kor? Nej. Blir djurhållningen sämre? Nej.

Ur djurens perspektiv gör det ingen skillnad på att äta vanlig animalisk ost med eller utan Löpe. Tycker mest det är en fråga om hur lättäcklad du är.

Däremot finns det helt vegetabliska ostar (alltså mjökfria). Det är det mest djurvänliga alternativet.

Delvoriah
0

#11 Det borde göra skillnad för fåren… speciellt som den mesta löpen kommer från australienska får

Kefa
0

Jag har läst någomnstans att animalisk Löpe skulle vara förbjuden i Finland, nån som vet omn det stämmer och bevekelsegrunderna i så fall.

Aerin
0

Jag ser inte "vegan" som ett negativt laddat ord, utan snarare tvärtom. Generellt sett ser jag upp till veganer.

Däremot stör det mig ganska hårt när folk kommer springande med originaldefinitionen på vegetarianism och hävdar att det är fel att kalla sig vegetarian om man äter animaliska produkter som ägg, mjölk och honung.

Det jag tolkar som standard i vardagligt svenskt språkbruk är att vegetarian = lakto-ovo-vegetarian om ingenting annat är specificerat. Alltså att ägg och mjölk är okej, men däremot inte gelatin, Löpe, fisk, kyckling eller skaldjur.

Många verkar dock inte ha koll öht på att ost ofta innehåller animaliskt Löpe. Okunskap alltså, snarare än en medveten princip. Det är skitsvårt att få folk att förstå att den mesta ost inte är vegetarisk. Jag tror oftast inte att det är en ideologisk grej alls.

Och så tycker jag, isdrakee, att det är oförskämt att i tråd efter tråd som handlar om animaliskt Löpe och att undvika det, gå in och skriva långa inlägg om att det inte spelar någon roll, klanka ner på mjölkdrickare i allmänhet, och rekommendera mjölkfri ost. Du får tycka att andras kostval är inkonsekventa (det finns sjuukt många sätt att hyckla på som vegetarian), men försök att hålla det antingen för dig själv, eller åtminstone på en sansad nivå. Det är sånt här som får mig att tycka illa om vegetarianer.

[isdrakee]
0

Aerin, jag ber om ursäkt om jag har uppfattats som att jag klankat ner på någon. Det är jag verkligen inte ute efter. Jag ska tänka på hur jag skriver i framtiden. Jag är ju dessutom inte vegan själv. Skulle väl snarare se mig som allätare egentligen (men en som i praktiken inte äter så).

Aerin
0

Nu när jag läser mitt inlägg ett par månader i efterhand ser jag att jag är ganska hätsk också. Ursäkta för det. ^^

Sarah
0

Bra att ni reder ut saker på ett trevligt sätt :) jag har missat tråden