Vegetarianer äter ni ägg?
En fråga till alla vegetarianer äter ni ägg?
jag är vegetarian och äter inte ägg , och jag har sett dom som äter ägg och undrar om det verkligen stämmer.
Vegetarianer äter ju inte djur. Veganer äter inget som kommer från djur, som ägg, mjölk osv.
Vegetarianer äter inte ägg eller mjölkprodukter, men om man som jag är lacto ouvo vegetarian så gör man det.
jag trodde det hette vegan om man ej åt mjölk .
vad är det då för skillnad på vegan vegetarian och lacto ouvo vegetarian?
jag trodde vegetariener ej åt dött , och veganer ingenting från djur.
nu vart jag förvirrad faktiskt , jag har nyligen slutat äta kött.
Begrepp krånglar in sig i sig själva. Förr var vegetarian helt enkelt samma sak som vegan. När det sedan blev vanligare med dagens vegetarianer (de som äter ägg och mjölk) började man kalla "de äkta" vegetarianerna för veganer. Det är åtminstonde den uppfattningen jag har fått när jag läst i gamla kokböcker. På 70-80talet var vegetarian dessutom rätt så förknippat med straight edge, och i beskrivningar stod det att vegetarianer undvik alkohol, socker, mm och mest åt råkost.
Sen blev det vanligt med "vegetarianer" som åt fisk, och då kom det till ytterligare namn/beskrivningar (semi, demi och om det finns fler).
_No way! Yes way!
Vilket krångel svårt att hålla reda på allt snart kommer väl nya vegetarianer.
Jag fikc förklarat på en annan tråd att äggen man äter ej är befruktade . så jag antar att förr i tiden åt man ej dom för man visste inte hur det låg till okunskap? alt att dom var befruktade förr i tiden för att dom ej visste att man skulle ta dom innan befrukt. vad vet jag spekulationer här.
men en sak till jag undrar många i indien är vegetarianer och där är det ahimsa non violence som man drar en paralell till och att dricka mjölk skadar ej djuret. och alla dricker mjölk såvitt jag vet .
och det jag förstått därifrån äter man inget som har tagit livet av något dom äter ej heller ägg så jag antar att dom tror att dom tar liv men det befruktas ej ju ..
Anledningarna till att folk äter som de gör är och var ju högst personligt. Iom att man äter ägg bidrar man ju indirekt till att höns slaktas (oönskade tuppkycklingar, gamla värphöns) t.ex. Vissa kanske menar att ägg är början på liv och tycker det känns olustigt att äta.
Även de vegetarianer som äter ägg har ju antagligen egna åsikter och anledningar. Ägg är inget liv, man kan ge värphöns ett drägligt liv, osv.
Att det skulle bero på okunskap att man valde bort ägg tror jag dock ej.
_No way! Yes way!
….
Är så trött på alla som klagar! PALLAR INTE MED ER, lakto-ovo vegetarian, Demi-vegetarian osv.
Jag är "lakto-ovo vegetarian" jag kallar mig själv vegetarian, för jag pallar inte hålla reda på allt, men alla verkar tycka man ska vara vegan för att ens vara accepterad, Huuuh…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag äter ägg.
Dock tycker jag inte om hur ägg skapas
snurro89
i indien där dom flesta ätit vegetariskt länge typ flera tusen år. dom dricker mjölk dom anser att kon ger utan att kräva något.
i dom gamla skrifterna står det bara att man inte ska äta något , som har el hade ett liv. mjölken har inget liv. alltså kan man dricka den.
däremot äter dom inte ägg. jag vet inte när begreppet kom till sverige men kan tänka mig att det är relativt nytt eller?för jag har svårt att tänka mig att det fanns vegetarianer på 1900 talet i sverige för vad skulle dom äta potatismos och ärtor varje dag? i sverige hade vi ju inte så mycket maträtter förr i tiden.
som vanligt har det väl ordet blivit blivit missuppfattat då det kom till sverige? även med tanke på hur många olika begrepp det tillkommit på sista tiden så kan man ju dra den slutsatsen.
nu såg jag på wikipedia att det fanns 1900 även tidigare men han åt fisk.
#10 Nu är det ju iof så att många av dagens vegetarianer/veganer är det som en protest mot själva industrin som skapats kring djuruppfödningen (att det inte är som förr med små idylliska gårdar), och i den industrin ingår mycket mjölkproduktion. Sedan finns det säkert en hel del som är vegetarianer/veganer/frukterianer för att de inte vill äta/ta liv.
Visst är vegetarian ett relativt nytt fenomen i Sverige, men det uppstod och började ju växa iom att djurhållningen blev mer industraliserad. Förr hade man inte en direkt anledning att bli veg - djuren hölls på ett mer naturligt sätt, inget i vår religion talade emot köttätande och vi var som sagt tvungna att överleva.
Att folk har avstått från kött av etiska skäl har ju även förekommit innan modern tid. Leonardo DaVinci avstod ju från kött av etiska skäl, och han berättade även om en vän som t.o.m. avstod från att bära plagg från djurhudar och dylikt (vegan?).
_No way! Yes way!
Jag fattar för övrigt inte vad hinduistiska värderingar och version av vegetarian har för samband med svenska (ateistiska?) vegetarianer/veganer.
_No way! Yes way!
Och jag var för övrigt veg på 1900-talet 
_No way! Yes way!
*ursäkta mig för mitt fjärde inlägg i rad*
Ordet vegetarian kommer dock inte från Indien, utan myntades 1847 i England.
_No way! Yes way!
haha jag menade år 1900 inte 1900 talet men korrigerade detta att jag såg på wikipedia.
jag vet att vegetarian är engelskt och ej från indien men i indien var dom vegetarianer för flera tusen år sedan. men dom dricker mjölk
Så jag tycker det var konstigt för man blir väl vegetarian för att man inte vill döda nåt djur eller att man tycker synd om dom.
alt som mig att jag mår bättre nu när jag slutade äta kött varje gång jag är i indien gör jag yoga och äter vegetariskt och mår så bra så jag slutade äta kött helt då det började smaka illa , åt då fisk och räkor men tyckte räkorna var äcklig konsistens. sen efter sista resan äter jag inte det heller.
Fast dricker man mjölk bidrar man ju till att djur dör. Kon måste ju föda kalvar, och tjurkalvar slaktas direkt. Sedan är ju många av oss vegetarianer inte enbart för att "man tycker synd om djuren och inte vill att de ska dö". Själv är jag vegetarian för att jag tycker produktionen är under all kritik och vill helst inte ha med det att göra. Etiskt sett skulle jag mycket väl kunna tänka mig att äta kött från djur som har haft ett bra liv, att jag inte känner för det är en helt annan sak. Och därför avstår jag.
Vad en människa väljer att välja bort och vart den drar sin moraliska gräns är helt upp till dem.
_No way! Yes way!
Du pratade om att ordet "vegetarian" hade missuppfattats när det kom till Sverige, det var det jag var emot. Jag vet att indien har en mycket längre tradition av vegetarisk kost.
_No way! Yes way!
I indien är kon helig den slaktas ej , dom går runt på gatan bara. . så där bidrar man inte till att djuren slaktas.
sen varför ska man slakta en tjurkalv direkt , verkar ilogiskt eftersom dom är små och dom kan väl inte ge så mycket kött eller?
jag har ialalfall blivit vegetarian för att jag mår mycket bättre. jag fick det berättat att kött kan vara 2 dagar i magen o ruttna vet ej om det stämmer.. men om man går på ayurveda som är naturläkekonst från indien så fick man ej äta kött eftersom om man är sjuk kan bakterierna spridas då köttet ligger kvar så länge i magen.
jag har hört från andra håll samma sak att det skulle vara så.
Det är ju bra att kor har det bra i Indien, men inte särskilt relevant i en diskussion som handlar om svenska veganer/vegetarianer som väljer bort mjölkprodukter.
Faktum kvarstår ju att kon måste föda en kalv för att producera mjölk. Antingen låter man kalven få sin mjölk, och tar eventuellt överskott (fast det är väl inte ekonomiskt hållbart i en större produktion), eller så tar man bort/avlivar kalven för att få all mjölk själv. Särskilt ologiskt är det inte att slakta kalvar, man slaktar ju mindre djur för kött (kaniner, kycklingar, fisk). Det kan ju bl.a. användas för att ta fram vitt kalvkött (fast det är väl förbjudet i Sverige).
_No way! Yes way!
Ok jag förstår dig. men med sådant resonemang om jag får vara grov i munnen nu……så kan man ju sluta äta allt för våra grönsaker som ej växer i sverige släpper ut avgaser som fan då det fraktas till europa och till sverige. Det är ju också ett stort problem man skadar ju inte några djur men moder jord som också är levande.
så det enda man kan göra är att flytta ut på landet o börja odla själv om man inte vill bidra till något utsläpp.
Sen så behöver man ju inte överdriva och bara se allt i "antingen eller". Alla drar vi våra egna gränser över hur långt vi kan tänka oss att gå för att inte skada någon/något. Att flytta ut på landet och odla större delen av maten själv skulle jag gärna göra någon gång i framtiden. Fram tills dess försöker jag köpa så mycket närproducerat och ekologiskt som möjligt.
Jag dödar liv, dvs smäller myggor, plockar bort fästingar, tar medicin mot bakterier, råkar trampa på insekter, mm. Men jag vill kunna leva också, inte bara leva för att inte råka göra någon skada. Sedan väljer jag bort det som jag klarar mig lika bra utan. Bara för att jag inte tycker om när folk kör bil och slösar vatten/energi i onödan behöver det inte betyda att mitt enda alternativ är att flytta ut i en grotta utan el eller moderna verktyg.
_No way! Yes way!
Ingen kan vara perfekt men alla kan göra något
Japp, jag äter ägg - men bara ekologiska. De hönorna har det i alla fall yttligare lite bättre då de får naturligt foder, får picka utomhus och aningen större yta per höna. Men jag tycker att det finns förbättringar som kan återgärdas inom all äggindustri, däremot kommer jag inte sluta äta ägg i maträtter och bakverk. Att äta ägg bara som det är tycker inte jag är gott, utan äter det bara i pannkakor, sockerkaka osv. :P I framtiden vill jag ha ett par egna hönor som kan förse mig med den lilla äggmängd som jag förburkar ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag äter ägg i mat och bakverk och så, men inte t ex. stekta eller kokta ägg som man kan äta till frukost och så. Men det är framförallt för att jag inte tycker att det smakar gott.
Hemma har vi bara ekologiska ägg, och i skolan är all mat ekologisk, så ja, jag äter nästan bara ekologiska ägg. Men om jag ska äta på restaurang eller hos en kompis eller så, kollar jag inte upp om äggen i maten är ekologiska.

#9 Fast de där bilderna är kycklingproduktion, inte äggproduktion.
När männiksor som vill visa hur dåligt alla djur har det så tar de ju förstås reda på var det kan vara dålig och åker dit och filmar. Det skulle ju inte få samma effekt om de filmade på en bra anläggning. Anser man att djur hanteras dålig så är man välkommen att anmäla det till länsstyrelsen.
Förresten om ni vill köpa ägg från höns som inte hackar på varandra så köp vita ägg. Bruna höns hackar på varandra i mycket större utsträckning.
Jag äter egentligen inte ägg, men skolan ville inte hellst fixa "specialmat" (deras vegeteriska är lakto-ovo)
Men jag äter ägg i skolmaten, och sen har jag ätit när mamma bakar, för vi köper ägg av pappas kompis, där jag har varit och hälsat på, och sett att hönorna har det väldigt bra :)
Har varit vegetarian största delen av mitt liv, (eller ok, lacto-ovo) och jag åt/äter ägg. Dock bara egna egna ägg, då vi har just nu ett 20-tal värphöns som mår bra och äter ekologiskt foder. Just nu är jag inte vegetarian men har börjat få mer & mer svårt att äta kött så jag tror jag kommer gå över till det igen snart. Äter inte mycket kött idag & gör jag det så måste det vara eko.
Jag koper endast agg fran änglamark, de honsen har tillgang till att vara ute ocksa sa det ar ju alltid nagot… Jag tycker det ar bra att stodja en forbattring, for om alla skulle kopa de aggen skulle alla burhons t.ex. forsvinna for det tjanar man inga pengar pa i sant fall.
Vill ha egna hons sa fort jag har mojlighet till det!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En vegetarian utmärker sig då han eller hon inte äter kött (inkluderat fisk och kyckling).
Vegetarianism delas upp i olika grenar:
Lakto-ovo-vegetarian: Är vegetarian och äter ägg och mjölk.
Laktovegetarian: Är vegetarian och äter mjölk men inte ägg.
Ovovegetarian: Är vegetarian och äter ägg, men inte mjölk.
Vegan: Äter inte ägg och inga mjölkprodukter (och självklart inte kött). Veganism är dock mer än så, för en vegan avstår från alla animaliska produkter. En vegan äter till exempel inte honung och klär sig inte i skinnjacka och sover på dunkudde. Många veganer avstår från att använda produkter som är testade på djur och en del avstår också att gå på djurpark eller cirkus som har djur med i sin show.
Dock vet jag inte vad en person som inte äter ägg eller mjölk men bär päls kallas, hah.

Veganism är en kosthållning, men förknippas såklart med en livsstil. Så mån får väl säga att veganer som inte bär skinn och päls är just veganer ;)