Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: hälsa
Läst 3968 ggr
Anterrabae
0

Diabetes, kolhydrater vs protein

Nu skriver jag här, och lägger upp frågan på några andra forum också.. Det har hänt mig något som jag verkligen inte förstår.

Lite bakgrund: Jag har Diabetes typ 1 sen snart 10 år. Det betyder att jag tar insulin utifrån, jag har insulinpump. Därtill är jag superautoimmun, så jag har inflammationer i kroppen, de värsta är i ögonen. Det enda som hållit dessa i schack är kortison. Obestämd Kortison i sin tur är, precis som insulin, ett hormon. Detta höjer blodsockret och gör att man behöver mer insulin och av insulin (och svängande blodsocker blir man tjock. Bla. Dessutom har kortison en massa andra läskiga biverkningar.

Nå, logiken säger att eftersom blodsockret redan är hoppigt och svajigt pga kortisonet så borde jag ju undvika att äta mat som får det att höjas och hoppa ännu mer. Jag vill ju ha ner insulinbehovet så mycket som möjligt..

Kolhydrater är det som höjer blodsckret eftersom det är detta som blir socker i kroppen, och därmed spökar med diabetesen. Nå, så har det varit. Därför har LCHF varit min melodi, och jag har mått bra på detta, diabetesen har skött sig och så vidare.

Nu till mitt problem, eller snarare fundering.
I vintras upptäckte jag att jag är komjölksallergisk, och någramånader efter det att jag tog bort mjölken ur min kost så infann sig tanken på att bli vegetarian, jag försökte mota bort den Flört eftersom en vegetarisk, eller kanske till och med vegansk kosthållning innehåller ganska mycket kolhydrater, som för mig som diabetiker inte är så bra. (vill ju ha ner insulinbehovet) Tanken gav inte med sig. Och övergick snart till ett behov. Jag upptäckte i denna vevan att jag inte kan smälta proteiner från kött, alltså nöt, gris, lamm osv. Däremot gick kyckling och fisk ganska bra.

Således åt jag mestadels veggo-mat, och lite fisk och kyckling. Det höll i ungefär 2 veckor eller så. Sen kom mag-tarmreaktionerna även när jag åt fisk, skaldjur och kyckling (värst vid fågel). Det som händer i magen är att den sväller upp, blir gasig och besvärlig precis som om man som laktosintolerant skulle få i sig laktos.

I förra veckan började jag då med en helt vegetarisk kosthållning (har fortfarande kvar lite getost och lite ägg (får se hur länge det går..) Då inträffade det konstiga.

Trots frukostar med bröd, luncher och middagar med pasta och ris och potatis till mina grönsaker och baljväxter så har jag haft vidriga insulinkänningar (tagit för mycket insulin till maten) Och när jag tittat efter i pumpen hur myckt insulin jag krävt och behövt de helvegetariska dagarna så är det mellan hälften och 1/3 mindre än "normalt" (Dvs vid en mestadels vegetarisk kost fast med inslag av kyckling och fisk.)

I går gjorde jag ett test, jag åt kyckling.. bara ytterst lite och till det stuvad potatis. Denna kombination krävde 25 enheter insulin!! En måltid, samma måltid fast med vegetariskt alternativ istället för kyckling krävde dagen innan 12 enheter! 25 Enheter till mat var hela dagstotalen av insulin den dagen!

Och nej, jag har inte ätit mer kolhydrater till köttet, jag äter mer kolhydrater utan kött…

Någon som har en aning om vad som händer och vad det hela beror på?? Jag fattar ingenting.. Detta går dessutom emot allt jag tidigare lärt mig om diabetes, kolhydrater både genom påläsning och egna erfarenheter.

Har dessutom börjat att sakta, sakta röra mig neråt i vikt på vegetarisk mat, men samlar MASSOR med vatten när jag äter kött..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

storost
0

Jag håller på att skriva en artikel om LOGI kosten och vegetarismus. LOGI betyder "Low Glycemic and Insulinemic Diet" altså låg glykämisk och inulinkrävande diet. Där går man ett steg vidare än bara till GI. LOGI utvecklades från porfessor Dr. David Ludwig, endokrinolog vid medicinsk fakulteten av Harvard Universitetskliniken i Boston (USA). Den här universiteten är absolt världens nummer 1 vad gäller mat, kropp och hälsa.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Anterrabae
0

Spännande! Skrattande

Jo eftersom jag nu inte kan köra "GI-Noll" Så försöker jag ju hålla nere det på de kolhydrater jag äter. "vit" mat är aldrig bra.. för processat (undantagt blomkål och dyl Flört)

//Ida

storost
0

Du kan också äta rättika, vita morötter, lök, vitlök, fänkål mm. Och de är också vit Skrattande

min egen hemsida.

Anterrabae
0

FlörtSkrattande

japp! Syftade på processad mat, mat som ursprungligen inte är vit, men blivit det pga förstörelse…

//Ida

Sarah
0

Väldigt spännande läsning, går ju emot det man hört med kolhydraterna :) Jag äter väldigt lite kolhydrater själv och ca 95% veganskt, det behöver inte vara mycket kolhydrater i vegetarisk kost. De jag får i mig kommer mest från baljväxter. En vanlig frukost kan bestå av stekt tofu och bönsallad och mycket dressing gjort på bla olivolja och linfröolja och avokado, jag gillar varm mat på morgonen. Kanske borde du kolla in Seitan lite mer, det är nästan rent veteprotein (om du inte är glutenintollerant) det är en jättebra proteinkälla som kan minska behovet av baljväxter och de kolhydrater de för med sig. Dock har jag insett att jag inte får i mig alla mineraler jag behöver då jag äter en mer seitanbaserad kost och minskar på baljväxterna, men en del går utmärkt.

Anterrabae
0

Seitan är inget för mig då jag är superallergisk mot vete, allt som kommer därifrån… Men annars skulle det helt klart vara intressant. Flört

Fick veta igår att det visst lär finnas något i animalier som vissa inte kan hantera. Personligen gissar jag på att det är ett slags enzym eller så. Hur som helst, detta "något" sätter visst ut bukspottskörtelns förmåga att känna av sockermängd i blodet och därför slutar den jobba. Utesluter man därmed animalier så kan bukspottskörteln vakna igen och man kan bli av med sin diabetes, eller iaf mycket bättre. Skrattande Vore ju inte alls dumt.

Det stämmer ju bra med att när jag skippar animalierna så behöver jag ta mindre insulin och får ändå ner sockret..

Ska försöka leta mer info om detta… *vill veta mer, helst allt*

//Ida

Anterrabae
0

Sen fick jag en länk på kolhydrater i fokus om en kille som gått från lchf till vegansk high carb no fat - hcnf.. Och hur detta optimerat hans hälsa, främst för att han skippat animalierna…

http://michelblomgren.blogspot.com/p/tvartomdiet-vad-ar-det.html

//Ida

storost
0

Tack Sarah.

Efter jag gick över från LCHF till pescotariansk mat gick det snabb att jag mådde mycket bättre. Sen efter två månader hade jag också avslutat med fisk och blev vegetarian. För mig kände jag att det är det viktigaste att undvika snabba kolhydrater, annars påverkades min blodsocker starkt. På det viset är "kolhydrat" inte "kolhydrat".

min egen hemsida.