Tofu - in the making
Har tidigare skrivit om hur man laga tofu, men här kommer en bildtråd :)
Lägg sojabönor i blöt ca 8 timmar

Två gånger? Med hur lång tid emellan?
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

några minuter bara :) jag har inga exakta mått på ngt tyvärr…

häll i lite mer vatten i mixet så att det inte är som gröt…
Följer…

Sila ut bönresterna. De bruna bitarna kommer på botten av kastrullen om man inte rör hela tiden ;) Bönresterna brukar jag använda som utfyllnad i grytor och smoothie. Ingen koll på hur mycket näring som är kvar i bara.

#7 jobbar så på fort jag kan ;) mitt internet är lite segt
#5 Jag funderade om det var två gånger inom trettio sekunder eller under en eftermiddag.
Några minuter låter tillräckligt exakt för mig. 

Pressa ut så mycket sojamjölk som möjligt. desto mer mjölk, desto mer tofu

#10 :) ahaaaa
# Skynda långsamt. Stress är inte bra! 

Koka upp mjölken. Igen rör! och akta så att det inte kokar över. LÅt koka upp 2 ggr med några minuters mellanrum.

koka upp vatten och äppelcidervinäger, gör att mjölken separerar, några dl vatten och ca 1/3 av vattenmängden med vinäger, behövs det mer är det bara att göra mer.

häll i vinägern i sojamjölken, rör runt och häll lite i taget, om det inte separerar, häll i mer, låt stå några minuter.

dags att sila igen, sila ur tofumassan. Nu ska ni behålla det i duken ;)

Pressa, hur mycket man pressar avgör hur hård tofun blir. Nu i grilltider är det ju gott att grilla tofu och då behöver den vara hård.

Till slut :) Tadaaa!! Tofu. Häll på vatten och ställ in i kylen. Går att frysa men blir lite kornigare efteråt.
Har använt 2 paket sojabönor idag så det är ganska mycket. Gissar ca 7-800 g på de påsarna. Normalt är väl att göra på en halv påse åt gången…

Puh, klart! Hoppas att ni testar :)

Kul att se, hur man gör egen tofu.
Vänliga hälsningar Stephan

Är det möjligt att göra med kikärtor istället av soja?

jag har funderat på om det går med andra bönor och ärtor men inte testat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ska definitivt testa! Tack för utförlig beskrivning!

OK Sarah, då vet jag. Efter flytten ska jag prov lite mer olika saker.
Klart att det borde gå med andra bönor/ärter, men de smakar ju lite olika och fördelen med soya är att det är fullvärdigt protein till skillnad mot annat.
Jag hade för mig att tofu skulle vara fermenterad soya?? Har jag missat på det helt?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Jag använder inte soja pga för odlingar röjas regnskogar i sydamerika.

Den soja som används till människors föda är sällan odlad i sydamerika. Ca 90% av skövlingen av Amazonas går till köttindustrin och djurfoder och totalt ca 97% av alla odlade sojabönor i världen går till djurfoder. Du kan äta sojabönor du köper i Sverige med gott samvete.
Och, som #26 säger, sojabönan är en av få vegetabilier som innehåller fullvärdigt protein, och fytoöstogener (namn) vilket är cancermotverkande (iaf för kvinnor som inte har fått cancer). Sojabönan ska vi ta till vara på, ett av de bästa födoämnen vi vegetarianer/ veganer kan hitta.

Nja, vi får se. Vet just nu inte om jag ska börja med sojaprodukter.

I alla fall ska jag testa att göra yingzuidoufu (tofu gjort av kikärtor)
Det ska jag med :) men jag ska nog testa på soya oxå..
//Ida
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Storost, kunde inte hitta "yingzuidoufu" inte ens på google vad är det? Däremot har jag hört talas om en tofu man ska göra av kikärtor som heter "burmese" som är en form av tofu fast av kikärtor.
Sedan kan man ju göra ristofu, dock har jag aldrig lyckats med hemmagjord rismjölk utan bara köpt osötad. Man tillsätter lite vinäger och vispar runt, låter den skickta sig något, kokar upp tillsammans med potatismjöl och majstärkelse rätt länge häller upp på form och låter stå under natten. Går att grilla också. Har dock inte exakt recept, men det kan man laburera sig fram till.
Jag har testat med de flesta bönorna men fått dåligt resultat, dock lyckats med några andra bönor, kommer inte ihåg vilka, men det smakade pyton! Beska eller sura.
Är annars expert på Tofu, så jag kan svara på nästan alla frågor. 
La ut ett översatt och omskrivet recept på burmese på vegan också.
Ursäkta så många inlägg, påpeka och svara på ett annat brev här om det går att göra tofu på andra bönor, det går på flera bönor men det blir inte gott, de blir oftast beska eller sura istället. När det gäller att använda vinäger och liknande i, annars kan man göra tofu på kikärtor via kok-tekniken som jag skrev ovan.

Tofu betyder egentligen bönkvarg och yingzuidou betyder kikärtor - det var en lek med namn 
Tack Trevor 
Vi får prova oss fram helt enkelt.. Vet du varför det inte funkar på andra bönor mer än smaken? Har just provat, det går att få mjölken att skikta sig, men är svårare att få att koagulera.. Lyckades nästan idag.. Får se hur det blir när pressningen är klar.
//Ida
Ingen aning, kanske utsändrar ett ämne som bara inte smakar gott.
När du sa att du testade mjölken tänkte du på ris? Den ska bara sära sig, sedan låta det sjunka under natten, sedan koka lite potatismjöl med blandningen tills den blir tjock. Den går inte att få ihop på samma sätt som vanlig tofu tyvärr. Dock ska det gå att jäsa på något vis men det är riktigt svårt för den får inte jäsa ut då blir det vin istället.
Sedan kan man göra tofu på samma sätt som med kikärtor med nästan alla bönor och ärter, smakar lite bättre.
Nä, jag har gjort på vita bönor och gula ärter idag. Har gjort enligt "soyabönsprincipen" och i stort har det gått bra Det var trögt att sila först när man gjorde mjölk och även när man fått mjölken att dela sig. Men med tålamod och lite trixande så har jag fått något som ser ut som och påminner om färskost, fast lite lösare. Nu har jag lagt den i press i silduken och hoppas på att få ut lite mer vätska.
//Ida
Jasså, låter spännande du får lägga upp bild på det.
Gärna på vegansidan också.
Japp Will do! Nu ligger den i kylen och "sätter sig" Testade bara med lite bönor, så den blev såledels liten.. 
//Ida
Vilka bönor testar du med? Har skrivit lite om andra bönor, har för mig det gick toppen med adzukibönor också istället för sojabönor/edamer, men jag har aldrig testat.
Idag, en blandning av 2/3 stora vita bönor och 1/3 gula ärtor.
Den blev liten, och krämig. Typ cream cheese i konsistensen. jag ska krydda den med vitlök, persilja och örtsalt. Det var länge sen jag åt ost 
//Ida
Så den blev mer åt osthållet då? Inte så man kan skära och grilla? Kanske skulle gå att låta den pressas längre, eller blanda i lite potatismjöl, kan man göra i tofu för att få den mer fast.
Kom på det jag pratade om, adzukibönor var det som man kunde göra tofu på också, även silkestofu, då använder man Löpe från apoteket, alltså inte nigari (eller vad det nu heter) eller citronsaft/vinäger.
Skrev inlägg #4 om det väldigt kort, men kollade upp och man ska kunna göra det, hört folk som lyckats.
http://vegan.ifokus.se/articles/4d71384fb9cb46224404fc9c-adzukibonor
Nä det är inte skär-status på min… heh.
Ja jag tror absolut på längre pressning för fastare resultat. Den var nästan flytande innan jag la den i press, och nu pressade jag nog nästan två timmar… eller så. Glömde kolla klockan. Men med tanke på hur liten tyngd jag hade och hur pass fast den ändå blev så tror jag på att man kan pressa ihop den mer och längre för ett fastare resultat.
Men jag är nöjd med tanke på att det närmaste jag gjort detta tidigare är äggost, dvs mjölk, ägg och syra som man behandlar på ungefär samma sätt.. Fast den sätter sig bättre.. Visste inte riktigt vad jag hade att vänta så att säga..
//Ida
Testa 6 timmar, brukar jag låta vanlig tofu ligga i press. Saknar min tofulåda, vet inte vart den tog vägen den var i trä med massor av små hål med ett lock så la man nät i, på med locket och la på vikter på locket, fick perfekt fyrkantig tofu av den. 
Skulle dock kunna tänka mig detta recept som du la upp skulle fungera bra i recept istället för ägg.
Detta är lite off topic, men när jag gör muffins och använder sojamjölk brukar jag ha i lite vinäger i sojamjölken och vispa runt så den särar på sig, sedan blanda alla torra ingredienser och i med spadet som klumpar sig, då får man fluffiga och riktigt goda muffins med fin topping utan ägg, dock får man inte vispa för länge i smeten.
oh, vilken bra idé! Den ska jag komma ihåg. 
En tofulåda känns som en bra grej att skaffa sig, blev knöligt att lägga vikt i sil… Med soyamjölksmaskinen jag funderar på har dom erbjudande att det hänger med tofu-kit… dessutom soyabönor och lite annat samt nedsatt pris. *grymt sugen*
//Ida
#46. Jo jag vet, jag använde nog sil i rätt många år från början när jag gjorde tofu. Sedan kan man använda två brödformar också som går att lägga ner i varrandra så borrar man hål i den understa så lägger man bara över den andra och på med några stenar eller liknande.
Vilken sojamjölksmaskin tänkte du på föresten?

Det låter väldigt spännande. Jag ska prova med mina ostformar, det skulle fungera utmärkt. Har också en hemmagjort ostpress.

#28 Jag läste din artikel om sojabönor och nu står det fast, att jag inte kommer att äta soja. GMO och annat som du skrev är det som säger nej.
Jag håller mig vid andra vönor och ärtor.

GMO är inte ok i sverige… :)

Men man vet aldrig om det smyger sig in på något annat sätt….