Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettlivsstil
Läst 2369 ggr
[LillaLaven]
0

Känner ni till alla E-ämnen?

Det är lätt att vara vegetarian och helt oventandes om att väldigt många e-ämnen i vardagsmaten kan komma ifrån djur.

Jag vill inte lägga dåligt samvete på dessa som inte känner till det här, och det är ju upp till var och en om man orkar stå varje gång och läsa ingrediensförteckningen på maten. :)

Jag personligen har gjort en liten lista som jag fått utskriven och inplastad, som jag alltid bär med i plånboken, med alla e-ämnen jag valt att unvika. Det vill säga alla ämnen som kan vara hämtade ifrån djur.

Att googla e-numret är en bra idé, då kan man komma direkt till äkta varas hemsida, där det står hur det framställs.

Om någon vill ha min lista, så kommentera bara så slänger jag upp den! :)

storost
0

Det är en bra idée som du gjorde.Glad

Jag känner alla de nummer som jag ska undvika och jag läser alla innehållförteckningar från produkter som jag inte känner.Glad

Jag tycker att det är bättre att länka till en sida som har alla e-nummer. Då kan var för sig skriva upp de nummer som hon/han vill undvika.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[TrevorS]
0

Du har missat min artikel om e-nummer med listan, gjorde den tillsammans med livsmedelverkets hjälp Animaliska E-nummer

[LillaLaven]
0

#2 Se där! Det är ju toppen, min ser ju i princip exakt likadan ut, men med tanke på att du gjort den tillsammans med livsmedelverket kanske din är mer korrekt. Den blir att skriva ut! :)

Sen, du skulle kunna lägga till ännu ett nummer: e 441, gelatin.
Tror det är sällan man änvänder just numret, men just ifall. :)

[TrevorS]
0

Jag la till den, men som jag fattade får inte den användas utan måste skrivas Gelatin enligt någon regel (som jag förstått), men vet inte hur det gäller när det är import.Skrattande

Jag köper sällan grejer, oftast kollar jag upp något märke som jag vet och så köper jag den hela tiden, försvinner den söker jag upp en ny. Sedan gör jag det mesta från grunden så man slipper tänka på e-nummrerna. Skrattande Men visst händer det att man köper andra produkter.

Hade en lista på tandkräm men den försvann av någon anledning för ett tag sedan, men finns kvar på vanliga matmärken här som såser, färser och liknande Ersättningsprodukter, sedan finns det läsk här och alkohol här som är fri från gelatin, fiskgelatin och liknande.

[LillaLaven]
0

Det är ju super att listorna är veganska!
Jag planerar faktiskt att ta steget längre och bli vegan. Det här hjälper ju jättemycket. Jag tackar och bockar så mycket! :D

[TrevorS]
0

Kanske borde tillägga att dessa är vegetariska, vet inte om jag vill kalla fiskgelatin, fiskfjäll (vad nu det heter) eller gelatin i sig (finns bara några få vegetariska appelsinläsk andra har oftast fiskgelatin i sig eller varit i kontakt under produktionen) Skrattande

Saga85
0

Jag orkar inte riktigt bry mig. Kollar bara efter gelatin, mjölk och ägg (sistnämnda kan jag tycka är ok "i värsta fall"). Men det är ju så - man har lärt sig vad som är "ok" eller inte. Ve och fasa dock att After Eight har gått och blivit lacto-vegetariska…Finns ju annan mörk mintchoklad dock, men ändå.

Sen köper jag nog inte så mycket som har dessa saker i sig. Är väl mest när det är lördags/veckomys, och då vet jag ju utan att kolla efter (nästan) vad som innehåller vad Oskyldig

[Momiji]
0

Djurvänligt-appen från Djurens Rätt är ganska bra. Då har man det i telefonen hela tiden