Mitt val vegetarian
Jag äter mitt val vegetarian (tillskott), och nu säger en person att det inte är bra. Pga att det är järn i och det hämmar upptaget av alla andra vitaminer så att man inte får i sig dom alls. Och att man ska vänta fyra timmar innan man tar någon annan tablett efter att man tagit en järntablett, så enligt henne så är det inte möjligt att dessa tabletter fungerar.
Någon som vet säkert? Jag tycker att det låter jättemärkligt med tanke på att dom flesta multivitamintabletter till tjejer/vegetarianer innehåller järn, och då skulle dom alltså inte fungera alls…?
Nja, det tror jag ju inte direkt. Dock så hämmas järnupptag av bl.a. kaffe, te och kalciumrika saker - men upptaget förbättras av vitamin C. Så varför inte göra en god frukt/grönsakssmoothie/sallad och ta tillskottet till?
Jag kör också lite halvhjärtat på MVV. Vissa perioder tar jag det några gånger i veckan, ibland går det månader innan jag kommer på att just det - jag har ju tabletter. Har dock inte märkt av några symptom (är vegan sen några år tillbaka, med enstaka fusk - som quorn eller vissa sojaproukter som t.ex. Hälsans kök). Har gått lite mer än ett halvårsen sist, och innan dess tog jag alla möjliga blodprov, och det visade inte på någon brist.
Men så försöker jag äta så bra/varierat som möjligt.
_No way! Yes way!
Jag försöker (och ska försöka ännu mer nu) äta varierat och bra, men det känns ju ändå som om tabletterna borde hjälpa och inte vara som att äta sockerpiller, liksom. :D
Tillskottet verkar hjälpa mig i alla fall (kost utan mjölk, ägg, kött). Började äta denna kost utan tillskott, och mådde inte bra ganska snart. Verkade bli bättre med tillskott.

De perioder jag äter tillskott (då jag är stressad och äter dåligt) så delar jag upp det. Har zink och järntillskott separat. Zink för att under perioder jag är stressad läker jag dåligt om jag får sår och extra järn om jag är trött i samma veva. Men jag äter dem oftast inte samtidigt. Tar inte heller järn tillsammans med morgonkaffet etc.