Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: näringslära
Läst 6710 ggr
[Chamisia]
0

Måste jag äta bönor och linser?

Jag har varit vegetarian i tre år ungefär, men funderar mycket på vad jag äter och om jag får i mig tillräckligt utav allting.

Och alla säger att jag kommer att dö av bristsjukdomar för att jag inte äter varken linser eller bönor… Det tror jag inte på, med tanke på att många "köttätare" äter betydligt sämre än vad jag gör. Men är det något jag bör göra, för att inte förstöra min kropp?

Jag äter mycket sojaprodukter (istället för kött vid måltider), mjölkprodukter (mest ost), ägg (några gånger i veckan), och försöker att äta grönsaker till varje måltid, men då blir det mest sallad, gurka och paprika. Men försöker att få i mig broccoli/ärtor minst en dag i veckan (men det måste jag bli bättre på).
Och jag äter väl ganska varierat, inte bara pulvermos och en micrad sojakorv, liksom.

Och som "tilltugg" ibland; pumpafrön (pga att dom innehåller protein, fiber, järn, zink, kalium, magnesium och fosfor) och torkade aprikoser (för järnets skull).

Och som "tillskott": varannan dag "Mitt val vegetarian" (som innehåller B2, B12, järn, zink, jod, selen, kalcium), och varannan dag "ACO kvinna" (som innehåller A, D, E, C, B1, B2, niacin, B6, folsyra, B12, K, järn, zink, jod, koppar, mangan, krom, selen). För att vissa saker saknades i "Mitt val vegetarian".
Dessutom så äter jag en tesked linfröolja varje dag, för att tillgodose Omega3 (eftersom jag inte äter fisk).

Alltså så tycker jag att jag försöker att hålla koll på mer än vad "normala" köttätare gör, som (vad jag har märkt) tror sig få i sig allt dom ska bara för att dom råkar äta köttbullar.
Så… Är jag lika onyttig som dom köttbullsätande köttätarna som inte har koll på någonting, och måste jag proppa i mig bönor och linser mot min vilja?

/ Chi

[LillaLaven]
0

Jag tycker det låter som du sköter det där riktigt bra.
Jag har varit vegetarian i över 5½ år. Jag har aldrig käkat bönor, och jag har varit och tagit blodprov några gånger för att se om jag just har brist på något.
Vilket jag aldrig haft, och det var dessutom innan jag började äta Mitt val vegetarian.

Och jag har personligen aldrig riktigt orkat hålla koll på mer än så.

Så länge du mår bra är det ju rätt, och du kan ju ta och kolla upp om du har brist på något, om du skulle vilja. :)

[Chamisia]
0

Skönt att höra att jag inte är ensam! :D Egentligen har jag inte så mycket emot linser, men bönor har jag aldrig gillat. Men det blir liksom aldrig av att jag gör det…

Men jag mår bra iallafall, men jag tänkte mer att jag kanske skrumpnar ihop min hjärna utan att veta det, eller liknande. ;) Men då tycker jag att köttbulleätarna också borde göra det, eller ännu mer. Eftersom jag tänker väldigt mycket på vad jag äter, även om det kanske inte är helt optimalt?

Men skönt att höra att du inte hade några brister eller liknande! :) Det borde jag nog med göra.

[LillaLaven]
0

Ja, jag vet hur det är, men det är inte konstigt att man oroar sig.
Dagligen hör man i princip "Får du verkligen i dig allt?" "Du måste äta bönor", "få i dig proteiner", gör man bara genom kött" osv osv.

Det komiska i det hela är att de som tycker sig veta bäst alltid äter kött. Och vet inte ett smack om hur proteinrika de vegetariska sakerna brukar vara, företagen verkligen klämmer in sånt som behövs. :)

Och en sak till, om man är extra orolig, kan man ju vända sig till en dietist. Det gjorde jag också ett tag, dock minns jag inte ett ord av vad hon sa, förmodligen något om bönor..

Saga85
0

Fast sojaprodukter är ju (soja)bönor. Det är bara att man fått hjälp med att tillaga dem.

Något som är väldigt gott är spenatlasagne. Eller spenatsoppa. Spenat är rikt på järn, och mörka (blad)grönaker. Om du äter sallad, så skippa isberssallad (mest vatten) och testa att byta ut mot bladspenat, rucolla eller varför inte ta och plocka lite "ogräs" - maskrosblad, kirskål och nässlor är rika på järn och kalcium.

[Chamisia]
0

Det har du ju alldeles rätt i… Alltså jag VET ju vad det är jag stoppar i mig, men ändå tänker jag inte att det liksom .. "räknas", men det borde det ju såklart göra. :D

Jag gillar verkligen inte varken ruccola eller spenat tyvärr… Men annars var det jättebra förslag. :)

Saga85
0

Har du testat att göra spenatlasagne? Det tog mig några år att inse att jag faktiskt tyckte om det. Jag "gillade" inte heller spenat mina första år som vegetarian - eller några andra grönsaker än tomat, morot och gurka. Var kul när jag och min syster (bägge vegetarianer) var på campingsemester med min far och han köpte en vegetariana - vi plockade dock bort alla grönsaker, och min far muttrade något om att ha slängt 20 spänn i vasken Oskyldig Men så började jag experimentera - och nu är det det väldigt få saker jag inte tycker om. Oliver kommer jag nog aldrig lära mig, men bara för några veckor sedan upptäckte jag att inlagd sparris på pizza faktiskt är gott. Och förra sommaren upptäckte jag att det är väldigt gott med kokt kronärtskocka med smör. Trodde jag aldrig.

Tycker du om falafel? Det är kikärtsbullar - väldigt lätt att göra själv eller köpa färdigt.

*Nu känns det som om jag försöker pracka på dig mer mat, men det är inte meningen. Mår du bra med din kost är det ju bara bra, men sen är det ju också så att omväxling förnöjer, och att man slipper alla "men, är det inte väldigt tråkigt/enformigt med  vegetarisk kost".

[Chamisia]
0

Jag uppskattar jättemycket att få tips, så det är bara jättebra att du "prackar på mig mat" ;) :D.

Jag skulle gärna testa spenatlasagne, men jag har en väääldigt kräsen sambo (nästan vegetarian, han äter det jag äter, men äter vi ute så äter han kött). Så det skulle inte fungera. Men jag kan testa det när han är borta någon gång! :D

Sparris är gott! Det måste jag fasen köpa imorgon, tack för att du påminde mig, haha.

Falafel tänkte jag faktiskt testa igen om någon dag, fast ifrån ett uteställe då. Jag testade frysta falafel en gång, och kunde bara äta en tugga… Så det gick inte riktigt hem hos mig. Men det var hälsans kök, det kanske finns andra godare märken?

Åh förresten så borde det väl finnas andra sojaproduktsmärken än hälsans kök? Det skulle jag vilja testa, men jag har inte sett något, förutom icas egna. Och det var som att äta gammal skosula ;)

Saga85
0

Ja, frysta falafel ger jag inte mycket för (även om jag tycker de är rätt ok), testa att äta ute eller göra egna - mycket godare. Jag hade bara ätit skolfalafel i början (=urk). En (köttätande) person blev helt ställd när jag som vegetarian sa att jag inte tyckte om det, men det var innan jag hittade uteställen.

Det finns ju också quornprodukter som är riktigt goda. Min mor lurade i min vegetarisk-mat-är-kaninmat-farbror en "kycklinggryta" (quorn), och han visste inte att det var vegetariskt.

GoGreen finns också - inga sojaprodukter, men goda grönsak/bönbiffar.

På ett av mina Hemköp (Göteborg) har de en hel hylla fylld av olika veganska sojakorvar, biffar och dylikt. Vet inte riktigt vad det är för märke dock.

Veggi finns (torkade sojabitar).

[Chamisia]
0

Quorn tycker jag är helt okej! Men sambon gillar inte det. Det är svårt med två viljor i det vegetariska ibland tycker jag ;).

Jag får försöka ta mig till någon annan affär än dom vanliga, och kolla om dom har annat vegetariskt. :)

Anna Skippers sojaprodukter tyckte jag var jättegoda! Men dom har dom slutat sälja här nu…

DesK
0

Det tråkiga med quornprodukter är att det verkar vara många so inte tål dessa. Vad beträffar sojaprodukter är det lite samma sak + att sojaprodukterna verkar vara en hård belastning för såväl miljö som hälsa

/Désirée

Fridaosx
0

#10 "I nuläget används omkring 90 procent av sojan till foder" (i europa) - naturskyddsföreningen 
Så det med att soja är omiljövänligt är väll sant MEN den största delen av sojan går inte te de fåtal vegetarianernas mat utan till att göda alla de djur som djurindustrin avlar fram som mat till allätarna!

Jag själv är inte alls kräsen när de kommer till mat - så länge det är vegetariskt och helst veganskt äter ja vad som i princip. dock är inte häller jag ett fan av spenat.

Tycker att du verkar ha väldig bra koll på vad du stoppar i dig! det känns som om du vet vad du behöver, och det känns även som att du tillgodoser det i mina ögon :) Dock har jag vad ja skulle kalla en "skräp-vegetarian" - inte mycket kreativitet utan håller mig till det som bara går att slänga i micron, så jag kanske inte är rät person att säga nått ^^ .

Som tidigare sagt finns det ju Veggi, Hälsans kök, hemköps och Veggo. sen har vi ju quorn också.

ps. all sorts falafel är god!! :D

You haven't lived until you've found something worth dying for

DesK
0

#11  Jag tycker att du visst ska säga vad du tycker och berätta hur du tänker Glad Det är mycket viktigt att alla olika smakinriktningar, dieter och så vidare får koma till tals. Jag är övertygad om att vi kan få en betydligt bättre matindustri om vi alla hjälps åt att vara vaksamma konsumenter och vågar prata om och ifrågasätta matindustrins alster.Tack för de snälla orden Glad Jag är ingen allvetare men jag älskar mat och att prata om och läsa om mat och bak Glad

Nu åter till ämnet! Rättika är en lite okänd grönsak som kan ätas på många olika vis: råriven med vinaigrette, kokt som del i en måltid och inte minst som gratäng - den gör man ungefär som potatisgratäng och på ostbrickan är rättika gott till många smakrika dessertostar Tungan ute

Japp Falafel är gott Skrattande Jag ska ta mig för att göra en sats och sen berätta hur jag gjorde.

/Désirée

[Chamisia]
0

Rättika har jag aldrig testat, det är dom som ser ut som gigantiska vita morötter va..? :D Det måste testas.

Jag testade att äta falafel ute häromdagen, och det var jättegott! Så det ska ätas igen. Oh, det vore jättekul om du la upp hur du gjorde, isåfall ska jag testa att göra egna =)

DesK
0

Ja rättika är de stora vita "morötterna" Glad Ofta säljs de styckade i mindre bitar. Våga prova! I rått tillstånd har de ofta en lite bitsk smak som påminner om rädisa.  Jag skriver upp falafeltillverkning på min önskelista Glad

/Désirée

Saga85
0

Recept på falafel:

675 gr kikärter
1 hackad rödlök
3 krossade vitlöksklyftor
100 gr fullkornsbröd
2 små finhackade röda chilifrukter
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
½ tsk gurkmeja
1 msk hackad färsk koriander
salt och peppar (efter smak)

Blötlägg och koka kikärterna enligt anvisning eller köp "färdiga" på burk. (Personligen tycker jag dock bättre om egenkokta kikärter).

Mixa ihop allt (med stavmixer tycker jag är lättast), panera med ströbröd och stek.

Sarah
0

Det är svårt om man inte vill äta baljväxter. Men, så länge du äter mineraltillskott borde du klara dig. Zink som exempel är svårt om man inte äter bönor, det finns inte i stora mängder alls i grönsaker. Jag försöker se grönsaker som vitaminer och baljväxter som mineraler för att göra det så simpelt som möjligt :) för min egen skull vill jag hellre få min näring från maten och inte piller, men det är ju en smaksak och inget behöver vara bättre än det andra.

Jag gör mycker olika bönbiffar. Tar det jag har och mosar ihop med mjöl och mängder av färska kyddor, lök och vitlök. Ibland tar jag lite tomatpuré om det behövs vätska. Sen bara forma små biffar och steka.

storost
0

Jag köpte idag en kokbok hos ICA (rea) och den kostade 24.90. "Vegetariska rätter" med 112 recepter. Det finns otrolig bra recept i och många utan bljväxter.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Chamisia]
0

Jag upptäckte idag att jag äter ju faktiskt en baljväxt iallafall! Jag ääälskar, och äter mycket, gröna ärtor! :D

[Chamisia]
0

Nu har jag uppdaterat mig lite, och har infört nya rutiner. Får se vad ni har att tillägga om det, om det är något mer som skulle behövs osv. Såhär kan en typisk dag se ut.

Varje morgon: ACO kvinna (A, D, E, C, B1, B2, niacin, B6, folsyra, B12, K, järn, zink, jod, koppar, mangan, krom, selen) och 1 tsk linfröolja.

Frukost: 2 grova mackor, med ost och paprika. 1 glas mjölk.
Mellanmål: En frukt, eller avokado (och då med lite sallad till av oftast sallad, gurka och paprika).
Lunch: Antingen ägg och gröna ärtor/broccoli (med lite rapsolja på), eller lagad mat. Så som sojafärssås, pasta och gröna ärtor. Mellanmål: Yoghurt och musli.
Middag: Antingen ägg och gröna ärtor/broccoli (med lite rapsolja på), eller lagad mat. Så som sojafärssås, pasta och gröna ärtor.
Övrigt: När jag är sugen på något så äter jag lite torkad frukt (oftast aprikos pga järnets skull), pumpafrön eller någon valnöt.

Så, numera äter jag broccoli och gröna ärtor i princip varje dag, dricker mjölk varje dag (jag insåg att i ACO kvinna fanns inget kalcium, men Mitt val Vegetarian saknade mycket annat, som ACO kvinna hade ändå, så dom har jag slutat med nu. Enda egentliga skillnaden i dom är att det är mindre zink i ACO kvinna, men det finns det ju i t ex lite i gröna ärtor, mjölk och valnötter).

Något ni tänker på? Jag behöver hjälp :D.
(Det här är roligt förresten! Kanske ett yrke som skulle passa mig? Haha. Min sambo blir lite galen på mig när jag sitter och frivilligt läser näringslära i flera timmar per dag :D)

Fridaosx
0

jag fattar inte att du bryr dig o lägger ner så mycket tid på din mat ^^

You haven't lived until you've found something worth dying for

Sarah
1

tycker att det är jättebra att du lägger ner tid på maten!! vi blir så mycket friskare och piggare om vi tänker på vad vi stoppar i oss, utan att det blir en besatthet och ätstörningar såklart. Ser det som ett folkhälsoproblem att folk inte bryr sig!!

DesK
0

#19 Det där ser riktigt bra ut och det är jättebra att du lägger ned ordentligt med tid på maten, du har allt att vinna på det Glad Vår mat är så otroligt viktig och ju mer vi lär oss om den mat vi äter desto större är chansen att både vi själva och miljön mår bra. Jag har sedan jag var i övre tonåren läst och samlat på kokböcker, i första hand har jag läst alla informationssidor, där det ofta står en hel del näringslära, sen har jag fortsatt med rcepten. Några av mina vegetariska kokboksfavoriter är: Vegetariska kokboken av Inga-Britta Sundqvist, Cranks, Fullkornskost med grönsaker av Birgitta Lagerström och Karl Wemhart och den stora vegetariska kokboken, flera av dessa kan man hitta i andrahandsbutiker och på antikvariat.

/Désirée