De är ju kött i allt.. =0(
Hejsan, jag har varit vegetarian förut i två år men fick då av skola och av mamma maten serverad alltid och MYCKET korn..(el hur de stavas).
Nu har jag och min man bestämt att vi ska bli vegetarianer. El maken är demi och jag är väll demi med men hoppas på att kunna gå över helt till veg så småning om. Innan så åt vi kött VARJE dag med massa feta såser. Så vi känner att vi nu MÅSTE byta livsstil. Så har ätit demi nu i en vecka ca enbart makaroner typ och kände att vi måste handla. Så iväg åkte vi för att handla mat till vårat nya liv.. Men det är ju kött i ALLT!!! el så är de fisk el kyckling…
Nu underar jag, vad lever ni på? vad äter ni? fick lite små panik idag i affären när jag insåg hur mycket det är kött, fisk o fågel i allt…köpte hem wok och böner och sånt man vet inte helt vad jag ska ha de till ens..
nu ska vi ut tält några dagar och vad äter man lättast och godast då? maken äter ju fågel och fisk fortfarande..men jag som gärna vill bli av med de oxå då?
skulle behöva några lugnande ord i denna nya o hälsosamma värld..
Hemligheten är att laga all mat från grunden! =)
Köp en vegetarisk kokbok och kolla igenom recepten här på forumet, då kommer ni att hitta en massa goda recept!
Sedan finns ju även produkter såsom sojakorv, sojabullar och liknande. Köttimitationer brukar dessa kallas och är perfekta om man inte orkar ställa sig och laga mat någon dag.
Men som sagt, börja med att titta igenom recepten här, det finns jättemycket gott!
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Som Tove skriver, laga all mat från grunden. Jag köpte nyss en vegetariskt kokbok hos ICA - de har just nu rea - för 24.90 med jag tror 112 olika vegetariska rätter. Det finns sen också en vegetarisk kokbok från ICA själv.
Istället av kött eller köttimitater finns det också haloumi ost som man bruka steka eller grilla. Sen finns det olika recept med bönor som man gjorde burgare av.
Sök gärna också vid internet efter bönburgare eller nåt liknande. 
Vänliga hälsningar Stephan
Sojaprodukter eller quorn finns ju, då blir det ganska enkelt att laga mat tycker jag. :)
Här är vad jag brukar äta på en dag ungefär:
Frukost: 2 grova mackor, med ost och paprika. 1 glas mjölk.
Mellanmål: En frukt, eller avokado (och då med lite sallad till av oftast sallad, gurka och paprika).
Lunch: Antingen ägg och gröna ärtor/broccoli (med lite rapsolja på), eller lagad mat. Så som sojafärssås, pasta och gröna ärtor.
Mellanmål: Yoghurt och musli.
Middag: Antingen ägg och gröna ärtor/broccoli (med lite rapsolja på), eller lagad mat. Så som sojafärssås, pasta och gröna ärtor.
Övrigt: När jag är sugen på något så äter jag lite torkad frukt (oftast aprikos pga järnets skull), pumpafrön eller någon valnöt.
Sojafärssåsen är som köttfärssås, men utan kött. ;) Och har då använt sojafärs istället, som finns i frysdisken. :)

Säger som andra, laga själv! Köp torkade bönor och grönsaker och laga från grunden!
det finns ju massa köttimitationer ! jag äter i princip bara sådant - är för lat och för okunnig för att laga mat från grunden (och orkar ej bråka med familjen om det).
sojakorv, sojabullar, sojafärs, quorn, burgare, grönsaksplättar osv osv. sen blir det ju en del grönsaker; broccoli främst, sallad, mycket jordgubbar (!) nu på sommaren.
You haven't lived until you've found something worth dying for
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller med ovanstående, med tillägget lägg ambitionen så högt som du själv känner att du orkar! Vill du tillbringa mycket tid i köket så laga mycket från grunden, finns massor av recept på internet på god och nyttig mat!
Vill du hellre lägga tiden på annat så satsa på quorn och sojaprodukter, gott, fettsnålt och framförallt köttfritt!
Jag går i perioder när jag kan tillbringa timmar i köket och laga mat, i andra perioder vill jag endast att det ska gå snabbt då kan en quornfile åka på samma plåt som lite klyftpotatis och grönsaker… Allt kan bli gott! =)
Det jag alltid har hemma är tomatkross, diverse grönsaker (spec zucchini, paprika och morötter), lök, sojakross och veg matlagningsgrädde.
En snabb sås får man genom att fräsa lök och grönsaker i olja, hälla på tomatkross, tillsätta en buljongtärning, krydda, låta koka en stund och ev röra i grädde. Lite mer protein får man genom att blanda i sojakross i början, som man först kokat upp med en buljongtärning och diverse kryddor. Serveras med ris, potatis, pasta eller vad man känner för.
Tomatsoppa och stekt tunnbröd brukar jag också laga, går jättefort och är så gott. Ganska mättande också, men ger väl inte så mycket näringsmässigt.
Ratatouille är en av mina favoriträtter, och väldigt enkel att laga. Skiljer sig inte så mycket från såsen jag beskrev, finns många enkla recept på nätet.
Pizza går ju att varieras i evigheter och går hur snabbt som helst att laga. Vegetarisk lasagne är jättegott, jag brukar fuska lite och ta en (köttfri) lasagnemix och använda sojakross istället för köttfärs. Skivad zucchini och paprika är gott på grillen, likaså sojakorv och bönbiffar.
Tortillas är lika goda utan kött (sen finns det ju vegetarisk tacofyllning med sojakross men jag har aldrig testat det), korvsoppa kan man laga på sojakorv, samma sak med -sås.. vegetarisk risotto, sojabullar osv osv osv.
Finns massor med vegetarisk mat beroende på vad man gillar och äter. Jag själv använder inte ägg i matlagning, tål inte svamp och gillar inte wokmat. Ändå finns det massor att välja mellan. Vegetarisk matlagning kräver lite mer fantasi och lite mer jobb, men maten är i gengäld mycket, mycket godare och hälsosammare!
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)