Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-övriga
Läst 9392 ggr
kelfwing
1

Vegetarisk kräftskiva

Hej allihop!  Jag hamnade av en slump på inlägg från -09 och -07 som handlade om vegetarisk kräftskiva.  Nu är det ju säsong igen och jag tänkte här tipsa om de "kräftiga" , "räkiga och "fiskiga" vegetariska recept som jag har samlat hop som jag tycker passar på en kräftskiva utan kräftor:

Vegetarisk variant av kräftströmming

Dela

Karin Franssons recept i Meny vecka 50 2003

1 stor aubergine (äggplanta)
Lagen:
3 dl vatten
2 msk vittvinsvinäger
½ msk sillkryddor
½ gul lök (skivad)
½ msk salt + ½ msk socker
Skala auberginen och skär den på längden i ca ½ -1 cm tjocka skivor. Koka upp lagen och lägg ner aubergineskivorna. Låt dem sjuda i ca 2 minuter, plocka upp dem och låt dem kallna på upp och nedvänd tallrik.
Till fyllningen:
1 bit purjolök + 2 msk hackad dill + 1 tsk stötta dillfrön
Smält lite smör i en panna och fräs purjo, dill och dillfrö lite lätt. Salta, peppra och låt kallna. Tag fram en väl smord ugnssäker form. Lägg lite av den avsvalnade fyllningen på varje aubergineskiva och rulla ihop som en strömming. Gör så med resterande skivor. Rör ihop tomatsåsen och bred över rullarna. Sätt in i 200° ca 15 minuter, sätt gärna på grillslingan mot slutet, så det blir en fin yta. Låt kallna helt.
Tomatsås:
1 msk chilisås
2 msk tomatpuré
2 msk ättiksprit
2 msk vatten
2 tsk dillfrön (lätt stötta)
½ gul lök (hackad)
½ msk salt
2 msk socker
nymalen svartpeppar
1 finkrossat lagerblad
2-3 msk matolja
1 dl hackad dill
Blanda tomatpuré och chilisås. Tillsätt salt, peppar, socker, ättiksprit och alla kryddorna. Rör ner den hackade löken, dillfrö, vatten och olja. Smaka av, det ska vara en bra sälta och sötma i såsen, syran ska kännas. Rör sist ner den hackade dillen.

Upp-pimpad 80-tals räkcocktail (källa: vegania.net)

Marinera veganska "sojaräkor" några timmar i sweet chilisås, limejuice, lite olja eller sesamolja och japansk sojasås. Varva snyggt i ett cocktailglass räkor, rosésallat, hel minimajs, gurkstavar, paprikastrimlor, bladsallat och lätt förvällda sockerärtor. Toppa med en klick lime- & sweet chilikryddad sojamajonnäs. I stället för räkor kan du använda tofu, men gör då mycket marinad och låt tofun marineras över natten

Fylld avokado med svamp (både recept och omdöme fr är från vegania net då jag inte tål chili)

Dela en avokado på mitten, ta bort kärnan. Lägg en stor klick Svamp chil'n'dill på avokadon. Toppa gärna med vegansk tångkaviar. Lägg avocadon på ett stort sallatsblad på en assiett. Garnera med en dillvippa, och kanske en tunn citronklyfta. Servera som förrätt.
Vill du få plats med mer fyllning i avokadon, så gröper du ut en del av eller allt avokadokött, hackar fint och blandar ner i fyllningen, för att sedan fylla avokadoskalen.

Svamp chil'n'dill

Blanda cirka 100 g hackade färska champinjoner i chil'n'dill-dressing. Påminner om räksallad och är megagott!

Chil'n'dill-dressing

Blanda 2-2 ½ msk chilisås, ½ dl hackad dill och 2 msk klippt gräslök och/eller ½ liten finhackad rödlök i 1 sats sojamajonnäs (2-2 ½ dl). Tillsätt gärna 1-2 msk vegansk tångkaviar.

Fylld avokado med vegoräksallad

Gör som ovan men lägg en klick vegoräksallad i avokadon.

Vegoräksallad

Tja, vegetariska räkor kanske är ett konstigt uttryck, här finns inga räkor när. Men jag kallar det ändå för räksallad för att det är så det smakar. Pröva själv!
1 dl tunna sojastrimlor eller stora färsbitar
2 dl vatten
2 krm salt
gärna lite alger
gärna en liten bit färsk rödbeta
¾ dl sojamajonnäs
1 ½ msk vegansk tångkaviar
1-1 ½ msk chilisås (kan uteslutas)
1 ½ msk färsk eller fryst hackad dill

Koka upp vatten, salt, alger och rödbeta. Koka sojastrimlor eller sojabitar i vattnet några minuter tills det är mjukt. Låt rinna av och kallna. Blanda ihop alla ingredienser. Ät på mackor.
Salladen kan göras utan kaviar, men den ger en god smak. Den speciella "räksmaken" kommer främst från sojaproteinet som kokas i välsaltat vatten, som påminner om den saltlake som räkor ligger i. Istället för kaviar kan du ha i finhackade aramealger, som först blötläggs några minuter.

Smörgåsbakelsen Den glada laxen

4 st
8 skivor formbröd
120 g morot, grovriven
2 msk olja
½ tomat, i bitar
en liten bit alg
1-1 ½ dl vatten
1 msk färskpressad citronjuice
en nypa rivet citronskal
1 msk hackad dill
havssalt
100 g tofu eller ”vegolax” (av soja)
Garnering: avokado, körsbärstomat, citron, färsk dill

Fräs moroten i oljan tills den börjar mjukna men ej tar färg. Tillsätt tomat och en algbit samt lite salt. Låt koka ihop en stund, tillsätt ½ dl vatten, citronjuice och citronskal. Låt vattnet koka in och grönsakerna mjukna helt. Mixa röran med stavmixer tillsammans med ½ dl vatten. Rör ner dillen och smaka av med salt. Lägg undan hälften av röran och mixa resten med ytterligare lite vatten så att den blir lite mer lös och kan användas som marinad. Skär tofun i skivor på ca 3 mm och marinera i flera timmar. Använder du nån sorts vegolax så behöver du inte göra marinaden så tunn.
Ta ut rundlar av brödet med hjälp av ett decilitermått eller annan lämplig form. Lägg tofuskivor (skär dem så de passar på brödrundeln) och generöst med marinad på fyra brödrundlar. Lägg på nästa brödrundel och bred den tjockare morotsröran ovanpå och längs sidorna. Låt smörgåsbakelserna stå till sig några timmar innan du garnerar med till exempel avokadoskivor, citronsnurror, körsbärstomathalvor och dillkvistar. En klick svart tångkaviar är också toppen att ha på.

Havssallad  (recept och kommentar kommer från vegomums)

Ingredienser

2 quornfiléer

Marinad:

1 msk tomatpure

1 msk Knorrs fiskkrydda (jo, den är helt vegetarisk)

1 tsk dill

lite sparris från burk

½ msk spad från inlagda rödbetor

½ msk spad från sparrisen

ev lite vatten för konsistensens skull

Dressing:

3 msk creme fraiche

1 msk tomatketchup

1 msk majonnäs

1-2 tsk svart vegetarisk kaviar (Caviart)

Gör så här:

Skär, hacka, grovmixa eller riv quornfiléerna och tillsätt tomatpuré och kryddorna. Tillsätt spad från sparrisen tillsammans med spad från inlagda rödbetor (för färgens skull).

Låt stå och dra en timme eller fler, upp till fem.

Häll av spadet från quornen.

Blanda creme fraiche med quorn, ketchup, majonnäs och caviart.

Lyxlåda (vegetarisk laxlåda)  (recept och kommentar kommer från vegomums.com)

Ingredienser

Marinad:

½ liter vatten

1 grönsaksbuljongtärning

2 msk Knorrs fiskkrydda (jo, den är helt vegetarisk)

1 knippa dill

ev ½ ark japanskt sjögräs

150 g tinade quornbitar

2½ dl basmati- eller annat ris

ca 5 dl buljong

2 dl creme fraiche

1 dl vitt vin (eller annan vätska)

1½ msk stark senap

1 krm cayennepeppar

2 dl gröna ärter

1 knippa finklippt dill

Citron- eller lime-skivor till dekoration

Gör så här:

Marinad:

Koka upp vattnet tillsammans med buljongtärnigen. Krydda med fiskkrydda.

Lägg dill och ev sjögräs i botten på en glasburk. Lägg i quornbitarna och häll över buljongen.

Låt stå minst några timmar, helst över natten.

Sila av marinaden från quornbitarna, men spara den smakrika vätskan till riskoket.

Späd marinaden till 5 dl och koka upp, smaka eventuellt av med mer kryddor.

Smörj en eldfast form. Häll i riset och den kokande buljongen och låt riset svälla mitt i ugnen ca 15 min i 225 grader, under lock av aluminiumfolie.

Värm creme fraiche med vinet, senapen, ärterna, kryddorna och det mesta av dillen.

Lufta riset lite (så att såsen kan rinna ner ordentligt), lägg quornbitarna över och häll sedan såsen över det hela.

Lägg på resten av dillen och ställ in formen i nedre delen av ugnen ca 15 minuter till.

Garnera med citron- eller lime-skivor.

Falsk hummersoppa!

4 pers.

6-7 medelstora morötter ca 700g

4 dl vatten

1 tsk salt

1 liten gul lök

1 ½ msk smör eller margarin

1 ½ msk vetemjöl

5 dl grönsaksbuljong

1 ½ dl tjock grädde

½ krm kajennpeppar (kan uteslutas)

½ krm vitpeppar

2-3 msk konjak

2 msk finhackad persilja

Skär morötterna i bitar koka dem mjuka

Ta upp morötterna spara spadet

Mixa morötterna

Skala, hacka löken. Fräs till fin färg.

I med mjöl och buljong, morotspuré och morotsspad.

Låt soppan sjuda men inte koka, rör ner grädde smaksätt med

kajenn, vitpeppar och konjak. Häll upp soppan strö över persilja.

Servera gärna med creme fraiche

Dryckförslag:

Ett mousserande torrt vitt vin, mineralvatten med citron eller öl.

Receptets tillagningstips:

Om du gör i ordning soppan i förväg vänta att tillsätta konjak och grädde tills strax innan servering.

Kommentar:  En del tycker soppan smakar godare dagen efter.

Falska kräftor ( recept och kommentar kommer från http://lata-mammans-receptblogg.blogspot.com/2007/08/krftskiva.html) Och till den som inte äter varken räkor eller kräftor, kanske en allergiker, vegetarian eller ett barn, lärde jag mig för många år sen att göra falska kräftor. Det är närmast en stuvning men smakar faktiskt ganska kräftlikt. Gott på rostat bröd.Smält 2 msk smör, rör ner 3 msk mjöl och tillsätt sen 3 dl gräddmjölk. Låt puttra en stund under omrörning. Smaka av med salt och peppar. När stuvningen svalnat rör du snabbt ner köttet av 2-3 hackade tomater (ta bort kärnorna före) och 1 dl skuren dill. Servera. Ett annat recept på falska kräftor har vi har: Falska kräftor

0 Styck

1 pk Smördegsplattor

10 Rasherskivor eller liknande, med röksmak

10 Champinjoner, skivade

2 1/2 dl Ost, riven

2 msk Basilika, färsk, ELLER- - 2 tsk torkad

1 pn Svartpeppar

Pensling

1 Ägg

Halvtina plattorna. Kavla ut varje platta och dela dem på mitten. På varje skinkskiva lägger du skivad champinjon, lite riven ost basilika och svartpeppar och rullar ihop till skinkrullar som rullas in i smördegen. Forma ändarna till en kräftstjärt eller klo. (Hit kan man förbereda om de förvaras i kylen). Lägg "kräftorna" på en smörad plåt eller bakpapper och pensla dem. Grädda mitt i ugnen i 200C cirka

15-20 min.

Kräftkantareller  (källa: kommentar på någon blogg, kanske här?)

Man kokar in kantareller precis som man kokar kräftor ,salt och mycket krondill.

Och istället för att plocka med kräftor används, som ni redan vet,  kronärtskocka med något gott dillsmör att doppa i. Som någon smart person sa på en blogg om kronärtskocka:

Det är det ultimata kräft-substitutet, det är gott, lyxigt, kladdigt, passar till rostat bröd och snaps, innebär en hel del småplockande och man genererar enorma mängder skräp för väldigt lite föda. Nästan samma grej :-)

recept  från denna sida tror jag,

Att jag inte tänkte på det innan, det var ju klockrent Nåväl, nu har jag skivad tofu liggandes i en vitvinsdillmarinad (spännande att se hur det blir…) och ska försöka skära ut små "räkor" ur dem, och sedan skjuts in i ugnen med rotgrönsaker och färska rödbetor (och hoppas på att "räkorna" bli rosa )

De två sista recepten är inte alls fiskiga, humriga, räkiga eller kräftgia men jag tycker de pasar iaf:

Vegetarisk tortillarulle med soltorkad tomat
Recept 4 stycken
1 tortillabröd (stort)
2 blad isbergssallad
8 soltorkade tomater i olja
50 g färskost

Varma snittar med getost och honung
Recept 8 snittar
4 skivor ljust formbröd
100 g getost
100 g färskost
2 msk flytande honung
Blanda getost, färskost och honung till en röra. Fördela på fyra skivor bröd och skär i trianglar. Kan förvaras i kylen tills gästerna kommer. Rosta i ugn på 200 grader i 5 - 10 minuter eller tills de har fått färg.

Nu tycker jag ni borde fått lite inspiration för huvudrätt/buffébord  men en efterätt är aldrig fel.  Den här tycker jag passar:

Fläderbrulee med citron

4 portioner

Tillagningstid: 60 min.

1. 3 dl vispgrädde
  2. 1 1/2 dl koncentrerad flädersaft
  3. saften av 1/2 citron
  4. 3/4 strösocker
  5. 6 äggulor
  6. 1/2 dl råsocker

Koka upp grädde, saft, pressad citron och socker, låt svalna något. Vispa äggulorna lätt och vispa därefter ner gräddblandningen försiktigt. Häll upp i 4 portionsformar och grädda i ugnen på 100 grader med varmluft tills de stannat, det tar 30–40 minuter. I vanlig ugn höjs värmen till 125 grader och formarna ställs i en långpanna med lite vatten. Låt bruleerna kallna, strö över råsocker och bränn av med gasolbrännare (det går att bränna med andra saker också om man nu inte har någon gasolbrännare hemma). Servera med kardemummaskorpor.

För er som dricker sprit tycker jag att den här snapsen låter god att ha till visorna och den är också snabbgjord (2 dagar)

Snabb kräftsnaps (jag har inte hittat på namnet) (källa: tasteline)

Dillfrön och honung ger en härligt rund och mildsmak på snapsen.

Passar bra till kräftskivan.

port.

ca  15min

Ingredienser

5 dl Brännvin Special, , eller annat okryddat brännvin

2 tsk dillfrö

2 tsk honung

1 bit(ar) citronskal (en tunn bit)

Tillagning

1. Blanda ingredienserna i en flaska. Var noggrann med att inte få med något vitt från citronskalet och använd gärna en ekologisk citron.

2. Låt stå i två dygn, smaka av, sila och servera sval men inte iskall.

För oss som inte dricker sprit tänker jag att man borde kunna smaksätta kranvattnet/mineralvatnet  med dillfrö/dill, lite honung och rivet citronskal. Det borde också fungera.

Hoppas detta varit till hjälp för er:

+ som ska gå på en vanlig kräftskiva och inte vet vad ni ska äta

+ för er som ska gå på kräftskive-knytknalas

+ för er som tänker  bjuda vänner och bekanta på en kräftfri krätskvia.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sarah
0
storost
0

Toppen!

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.