Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 4000 ggr
insel
0

Enkel näring

Ett tips på två grejer man kan ha i alla möjliga såser/röror/grytor/salladsdressingar och annat av någolunda geggig konsistens är B-jäst-flingor och krossade linfrön.

B-jäst-flingor finns i gul påse i hälsokostaffärer. Kostar inte så mycket och smakar nästan ingenting. Men innehåller ordentligt med bra grejer för koppen

Krossade linfrön finns i nästan alla mataffärer och smakar absolut inte ett smack men ser hjälper både magen och ökar dessutom omega 3-intaget utan att man behöver äta äcklig fisk.

Aribigga
0

Bra tips!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Saga85
0

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man äter krossade linfrön för näringen, och hela om man ska få igång magen? Själv slängde jag min påse med hela linfrön efter att ha ätit det två gånger och bägge gångerna fått svåra mag/tarmknip. Satan vad ont det gjorde ><

Sarah
0

Krossade är ju väldigt fiberrika, med hela tar man bara upp geleen, vilket man får även då de är krossade, men med krossade får du även upp fiber som hjälper magen.

Saga85
0

#3 Visste inte om att krossade var rika på fiber och fick för mig att gelen bara bildades när de var hela, men man lär sig något varje dag.

Dock undviker jag linfrön, särskilt krossade. Jag får för mig att jag är överkänslig och kommer dö direkt av cyanidförgiftning *hypokondriker? nejdå*. Lite skrämmande var det dock när jag läste att vissa folk äter upp till 8 msk linfrön/dag då det kan leda till cyanidförgiftning vid 10 msk/dag. Nä, följ detta:

Rekommendationer: Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade. Livsmedelsverket avråder från intag av krossat eller malt linfrö som livsmedel för att tillgodose fettsyrebehov.

*från www.slv.se om linfrön*

Sarah
0

oj, dte hade jag inte hört förut. cyanid… kul

sighni
0

Hur är det med linfröolja? Är det mer hälsosamt? Varför finns det cyanid i krossade linfrön? Var kommer det ifrån?

Saga85
0

Vet inte hur det är med linfröolja. Och varför linfrön innehåller cyanid vet jag inte, olika saker innehåller olika ämnen. Däremot tar kroppen upp mer cyanid (och även alla nyttiga saker) av krossade linfrön. Hela linfrön har ju ett skyddande skal, och vad jag har hört så passerar dessa oftast mer eller mindre hela genom kroppen.

Saga85
0

Och bara för att jag är en såpass nyfiken jävel gick jag in på Livsmedelsverket och fann följande angående linfröolja:

"Livsmedelsverket får ibland frågor om linfröolja kan innehålla cyanid. Det finns mycket lite uppgifter i den vetenskapliga litteraturen som kan ge svar på denna fråga. De uppgifter som finns antyder att det mesta av cyaniden blir kvar i presskakan när linfröolja pressas ur fröna, och att oljan därför inte skulle kunna innehålla några större mängder cyanid. Det finns mycket begränsade uppgifter om analys av linfröolja. I det fall olja analyserats innehöll den inte någon påvisbar mängd av cyanogena glykosider, men detta är uppgifter från en enstaka studie"

Saga85
0

Och *förlåt för mitt tredje inlägg i rad* när jag funderar på varför fröna innehåller cyanid kan det ju vara naturens sätt att skydda dem. Hela frön är ju viktig för fortplantningen, och det borde ju då ligga i växtens "intresse" att skydda detta. Bara lite spekulationer från min sida ^^

insel
0

kanske likadant som att konstiga oxider bildas när man skär sallad med kniv eller äter ägg med silversked?

Saga85
0

#10 Va? Det hade jag ingen aning om. Vad är det som bildas? Fast i linfröna är det inget som bildas, det finns där redan. Däremot så reagerar cyaniden på magsyran och kan vid för stort intag bilda vätecyanid som kan leda till förgiftning. Vätecyanid har dels använts till skadedjursbekämpning och även under förintelsen (…!).

botakt
0

Linfrö är ju bra för hästar  med magproblem så då måste det vara lika bra för människan? * ursäkta att jag snodde tråden liiite=)* ObestämdSkrattande

Ni får säga till om jag har missuppfattat tråden XD

aliciia
0

jag äter en matsked linfrön om dan, eller aa. 3;e dagen idag, men jag lever fortfarande :D

lånar tråden lite, hur vet man att man har Omega 3 brist, har nämligen inte ätit fisk på 10 år nu :) och har aldrig ätit nått emot det, eller nått ^^

sighni
0

Om du äter linfröolja har du nog inte omega3brist.

insel
0

så längde du till exempel äter ägg så behöver du inte oroa dig så mycket. dessutom kan du ju äta de äggen som är omega3-berikade (veg).

Jag märkte det, tror jag iaf, genom att jag fick svårt att koncentrera mig längre än några minuter i taget. det tog bara stopp helt enkelt. sen började jag harva i linfrö i var och varannan maträtt jag gör, då försvann det helt.

Saga85
0

#13 Någon matsked om dagen är ingen fara, man kan äta upp till ett par tre matskedar om dagen, men mer än så är inte bra.

[nidlo_1]
0

Ojdå…Jag har ätit vegetarisk kost utan omega-3 tillskott Obestämd

Jo, jag har relativt svårt att koncentrera mig. Tack för diskussionen om detta!

Niklas

piri-piri
0

Det finns svartvinbärskapslar som är omega rika. Bättre upptag än linfröolja.

Hormonella besvär, pms eller klimakteriet och  torr hud kan vara ett tecken på fettsyrebrist. Omega-3 är antiinflammatorisk, är lätt blodförtunnande och håller blodkärlen elastiska.

Linfrön innehåller också ett ämne som bryter ner cyanid.