Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettnäringslära
Läst 7585 ggr
RaraVirre
3

Bli vegetarian

Hej! Jag vill bli vegetarian men asså…är det jobbigt?? Om man är vegetarian kan man äta något slags kött som typ..ägg och fisk??Hehe jag vet inte så mkt som ni kanske märker..:P

JÄTTEMYCKET INFO VILL JA HA! :3

[mysvensk]
0

Nej det är inte svårt att vara vegetarian. Nej man kan inte äta någon sorts kött, däremot ägg och mjölk.

Dock tycker jag inte att du ska bli vegetarian om inte dina föräldrar har väldigt bra kunskaper om det, du är så pass ung.

Kristall
0

Jobbigt? Nja, beror på hur man ser på det. Jag tycker inte att det är jobbigt, men om man t.ex. bor hemma, resten av familjen äter kött och man inte själv är så kunnig/kan laga mat kan det vara svårt. Men man kan alltid lära sig!

Vad man "kan" äta beror på vad man vill äta, helt enkelt. 
Vissa utesluter de flesta djur ur sin kost men väljer att äta fisk, då kan man kallas semivegetarian (eftersom en vegetarian inte äter djur öht).

Vissa utesluter även ägg och/eller mjölkprodukter. Veganer äter ingenting som kommer från djur.

Själv använder jag inte ägg i matlagning men kan äta ägg om det finns i maten som någon annan lagat. Mjölkprodukter har jag även dragit ner på en del, då "överskottet" (kalvarna) från mjölkproduktionen går till köttproduktionen.

Viktigast är nog att ersätta köttet med något likvärdigt så man får i sig alla näringsämnen, speciellt när man är ung och växer. Så man inte bara t.ex. äter potatis och sallad när de andra i familjen har kött och sås till. Finns många helfabrikat i frysdisken, t.ex. sojakorvar, -bullar, falafel, grönsaksbiffar, sojafärs m.m. som man kan variera med i början.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Moa-]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker absolut att du ska bli vegetarian om du vill det! Ovanstående kommentar om att du skulle vara för ung för att äta vegetariskt har jag ingen förståelse för, jag blev vegetarian när jag var 13 år, det har jag sedan varit nu i nära 10 år…

Jag tycker du ska äta det som du tycker känns rätt, om det är kött, fisk, ägg eller ingenting är ingen annans val än ditt eget…

RaraVirre
0

Okej tack så mycket!! Jag ska köra igång den 25 augusti har jag bestämt :)

Sarah
0

Du väljer själv vad du vill äta. Är det stämpeln vegetarian du är ute efter så ingår inte kött av ngt djur i kosten. Inte heller gelatin som finns i mycket sega godisar.

Läs på noga och köp en bra kokbok som gör det enklare för dina föräldrar (om de lagar maten)

RaraVirre
0

#5 Du kan ta det lungt jag lagar nästan alltid maten ^^

[Moa-]
0

Varför börja just 25/8? Finns det någon särskild anledning till att börja senare istället för nu om du redan tagit ett beslut? Blir lite nyfiken…

sighni
0

Det finns många bra hemsidor med information om vegetarisk kost. Du kan t.ex. besöka hemsidor till dessa organisationer:   Svenska vegetariska föreningen, Svenska veganföreningen och Djurens Rätt. Vegolandet Vegania är också en mycket informativ hemsida.

En bra kokbok är Inga-Britta Sundqvists Vegetariska kokboken. Hon har också en bra hemsida.

RaraVirre
0

#7 För att jag börjar skolan den 23 och då ska jag försöka fixa så att jag för vegomat i skolan :)

[Moa-]
0

#9 Okej, men är det inte bättre att börja äta vegetariskt hemma nu om du inte vill äta kött? Eller varför vill du bli vegetarian?

RaraVirre
0

Ja men alltså det är det att då måste jag ju kanske äta kött i skolan om jag inte sagt till att jag vill ha vegomat.

[Moa-]
0

Så då är det bättre att äta kött hela tiden…?

Sen är det ju ingen som tvingar dig att äta kött i skolan även innan du blir beviljad vegetariskkost, man kan ju ta med sig mellanmål eller helt enkelt undvika de delar av maten som innehåller kött… =)

Sarah
0

det är bra att säga till om vegkost i skolan, det får folk att se ett annat sätt att tänka och dessutom lagar de till mindre kött så att mindre mat slängs

RaraVirre
0

#12 Ja jag vet men jag måste även ta reda på massor om det och skaffa en riktigt bra kokbok och jag menar att jag ska börja på allvar den 25 jag äter inget kött nu ändå men ja..du fattar säkert :D

#13 DU HAR SÅ RÄTT!!

[Moa-]
0

# Ja, du gör som du vill… För mig låter det märkligt, man lär sig med tiden, men alla är vi olika! =)

Självfallet ska du säga till om vegetarisk mat i skolan! Vad jag menar är att om andra människor inte skulle acceptera att laga särskild mat till mig så hade detta inte påverkat mitt beslut att inte äta kött…

Fridaosx
0

Hur går det för dig :)?
det finns ju massor med recept och liknande på internet! här är 3 länkar (dock veganska recept, men kan ge ideer :)  :

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/material/order/affisch_min_vegotallrik.pdf

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/material/order/hungrig_web.pdf

http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/material/order/vegoland.pdf

(har inte läst dem själv, men de verkar bra :D)

det brukar finnas en hel del färdig vegetarisk mat att handla - ex sojabullar, sojakorv, quorn burgare osv. det kan du ju börja kika in på redan nu :D

jag vet att jag läst någonstans (troligen på någon djurensrätt sida) att livsmedelsverket menar att alla har rätt till vegetarisk kost, men hittar ej länken… 
här finns dock en bra checklista på vad man äter/inte äter som du kan lämna till skolköket :)
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Mat-i-forskola-och-skola/Vegetariska-skolmaltider/Checklista/

You haven't lived until you've found something worth dying for

[stefan&krister]
0

Man kan bli riktigt sjuk om man inte äter böner och sånt om man blir vegeterian.

Fridaosx
0

mja, de vet jag inte om jag håller med om. om man äter ägg och mjölk får man i sig det mesta man behöver. man kanske inte ska gå hela livet på en kass matkasse  men så länge man håller någonlunda koll på vad man äter så borde det inte vara några problem.
det beror så klart på människa till männsika, jag själv behöver inte alls bry mig om vad jag äter i närinsdelen, jag känner att jag får vad jag behöver utan tillskott eller extra energi på maten.
men man ska endå hålla ett öga på hur man mår! osv osv

Sarah
0

Man blir inte sjuk om man inte äter baljväxter, men det underlättar för att få i sig allt.

[CinderRainfall]
0

Jag blev vegetarian när jag var 12, då fixade skolan mat till mig på en gång. Och jag tänkte inte så mycket på bönor och linser och sådant. Jag mådde bra en då :P

theresa_87
0

Det är inte svårt att bli vegetarian och det är ju helt upp till dig att välja om du kommer att äta fisk eller ägg osv. :). Det jobbigaste är kanske ändast att förklara för omvärlden att man inte faktiskt äter kött mera, men de blir vana med tiden också.

Lycka till!

sighni
0

#21 Man äter inte fisk om man är vegetarian.

Fridaosx
0

#22 nej, men det är egentligen inte de som äter ägg eller mjölk häller - de är lacto-ovo-vegetarianer. en som äter fisk är demi-vegetarian (halv-vegetarian) men håller med lite, för enligt vegsoc så räknas inte demi vegetarianer än som vegetarianer och skulle inte kallas "vegetarian" över huvud dtaget, men det görs mestadels för att hjälpa folk att förstå vad man äter och inte äter och slippa förklara sig hela tiden. och endast veganer är egentligen vegetarianer, alla andra sorters vegetarianer har något tillägg. 
Nu när jag gått över till vegan, säger jag inte att jag äter vegansk mat, utan helt vegetarisk mat.

[Moa-]
0

Fridaosx; och många inser då att du inte vill har mjölkprodukter i maten när du kallar dig för vegetarian inför "oinviga"…?

Fridaosx
0

Moa- mjo, de flesta jag känner vet att jag sedan ett tag är vegetarian, och förstår vad jag menar. för folk jag inte känner säger jag helt vegetariskt, och om de inte förstår vad jag äter brukar de bara fråga "vadå vad äter du då/ äter du inte ägg/" etc beroende på vad  de själv har för erfarenheter. Jag kan då säga att "nej jag är vegan och äter inga animaliska produkter". så enkelt var det ur världen. Dock om jag ska fylla i enkäter etc eller äter ute och vill va säker att de förstår vad man vill ha brukar jag specifiera mig som vegan som bara äter vegansk mat :) tycker inte det är några problem med att förklara mig angående detta så.

[Moa-]
1

Fridaosx; jo, att det går snabbt att reda ut förstår jag absolut och betvivlade heller aldrig… Tänkte mest på att det kanske vore enklare att presentera sig som vegan när du inte åt några mjölk-/äggprodukter, jag som ovo-laktovegetarian får ofta förtydliga att jag inte äter fisk/skaldjur/kyckling etc…