Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-övriga
Läst 8476 ggr
Sarah
1

bönbiffar

tror att det finns en del i trådar, men tänkte samla lite bönbiffrecept och tips på samma ställe så det blir lättare att hitta.

jag gör mycket olika biffar men följer aldrig recept, jag tar de bönor eller ärtor jag har hemma, kör i matberedaren med lök färska kryddor och mjöl. Häromdagen gjorde jag på svarta bönor, gröna ärtor och kikärtor tillsammans med färska tomater. sen hade jag i lite nässelsoppa för att få det lite kladdigare ;) kryddor och lök såklart.

stek på lagom värme och gör dem inte för stora då det ibland kan vara svårt att få dem att hålla ihop utan att bränna dem  isf.

pappa kör ofta kikärtsbiffar med mycket färsk korriander på samma sätt. jättegott!

fyll på med era favoriter!

Fridaosx
0

hur är det med att frysa allt sånt här? lins/bön bullar etc? de borde la inte vara några problem?

You haven't lived until you've found something worth dying for

Sarah
1

går jättebra, jag gör ofta 40-50 st åt gången och fryser in.

Anterrabae
0

jag gör på ungefär samma sätt som #0

Mixar kokta bönor eller linser i matberedaren tillsammans med gul eller shalottenlök, vitlök, persilja och ev lite citron. eller chili. Tillsätter potatismjöl eller maizena och olja till lagom koncistens.

Steker i olja och margarin. Enkelt och jättegott.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

kelfwing
0

Nordiska   bönbiffar  med morotsmos    4 port

Ingredienser:

1 pkt kidneybönor, färdigkokta (ca 380 g)

1 -2 ägg

1/2 liten purjolök, finhackad ( ca 70 g)

2 msk persilja

125 g keso

2 msk fransk senap

2 msk socker

1 tsk mineralsalt

svartpeppar

2 msk vetemjöl

2 msk  rapsolja

3 1/2 dl mathavre

Morotsmos:

4 morötter

1-2 klyftor vitlök

2 -3  msk vitvinsinäger

2 msk rapsolja

1/2 tsk minelasalt

1 krm riven färsk muskot

Till servering :5- 6 dl gröna ärtor (ca 400g)

mathavre (går att byta ut mot ris, potatis eller vad man nu ill ha till)

Gör så här:

1. Mixa kidnyyebönorna  och ägg till en slät massa. Rör ner finhackad purjoök, pesilja och keso. Smaksätt med  senap, socker, salt och svartpeppar--  Blanda ner vetemjöl och  låt svälla i cirka 10 minuter. Forma till 8 biffar  och stek dem på mdelvärme i rapsolja i 3 - 5 minuter på varje sida.
  2. Koka mathavre enligt anvsining på förpackningen.
  3. Gör under tiden morotsmoset:   Skal och skära morötterna i mindre bitar.   Koka tills de är mjuka.  Lägg alla ingredienserna i en matberdare och mixa till mos.
  4. Servera biffarna med mathavret och morotsmoset.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

storost
0

Det låter gott kelfwing! Tack för receptet.Glad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

kelfwing
0

Här kommer ett recept  från laga lätts senaste nummer (nr 3 september 2011) som bara har gröna recept (recepten är lakto-ovo-vegetariska).  Jag tyckte dessa sojabönsbiffar lät goda.

Sojabönsbiffar  ca 30 min

Proteinrika biffar som är smaksatta med getost och rostad majs och toppas med wasabi. Gör många och ha på lut i frysen  4 port

1 liten purjolök

200g edameböner (dvs sojabönor) alt kokta kikärter

4 potatisar ( ca 350 g)

1/2 kruka persilja

50 g majskorna, kokta

75g chevréost  (dvs. getost)

1 ägg

smör + olivolja

Wasabikräm:

1 msk gari (inlagd ingefära)

3 dl lätt créme raiche

1 tsk wasabi på tub

Gör så här:

1. Wasabikräm: Strimla garin. Vispa créme fraichen luftigt, gärna med elvisp.  Tillsätt gari, , wasabi och 2 krm salt.
  2. Skölj och  finstrimla purjolöken. rovhacka bönorna och skala potatisen . Finhacka persiljan.
  3. Stek majsen gyllenbrun i 1 msk smör och 1 msk olja på hög värme. Sänk värmen tillsätt purjolöken och stek den mjuk 3 min.  Tillsätt bönorna och stek ytterligare 3 min. Låt svalna i en skål.
  4. Finriv potatisen ner i skålen. Smula ner getosten. Tillsätt persilja och ägg.
  5. Gör åtta små biffar av smeten.  Stek dem gyllenbruna  i  1 msk  smör på medelvärme ca 5 minuter per sida.
  6. Servera biffarna med wasabikrämen - och gärna ihop med citronpotatis och rostad majs. (recept på dessa finns också i tidningen)

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Sehvrin
0

Jag vet att det här receptet inte är vegetariskt eftersom det innehåller kesella (som innehåller löpe), men jag är säker på att det går att byta ut det mot nåt annat. Om inte annat så kanske receptet kan funka som inspiration.

http://www.ica.se/Recept/bonbollar-med-syltad-ingefara-578365/

Jag brukar använda färsk ingefära istället för syltad.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Moa-]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sehvrin; Valios kesella är utan animaliskt Löpe, finns säkert flera som är utan… =)

Sarah
0

Gjorde limpa igår eftersom jag är less på att steka :) smälte ner 100 g margarin och sen in i ugnen i en brödform. Funkade bra :)

Anterrabae
0

Oh, bra idé, har jag inte ens tänkt på. Tungan ute Jättebekvämt att göra, skiva och frysa portionsförpackningar. jag är Ju ensam om veggobiten här hemma.

//Ida

Sarah
0

Precis, fattar inte att jag inte tänkt på det tidigare ;)

Anterrabae
0

Skrattande

//Ida