Något förbannad!
Idag var vi ut på studiebesök med klassen. Vi är 2 st lakto-ovo vegetarianer i min klass. Vi for till en stad ca 70 km härifrån där jag sedan tidigare varit med om dåligt bemötande på grund av att jag inte äter kött. Servitörer som när dom tagit beställningar har mer eller mindre dumförklarat mig för att jag beställt det vegetariska alltenativet, och sedan gått iväg och viskat med dom andra och skrattat. Idag var vi dock på ett annat ställe. Vi skulle äta där utställningen som vi var på låg. Det var buffé. Vi såg inget vegetarisk alltenativ och frågade då efter det. Svaret vi fick var att dom hade ju fisk och att det skulle räcka eftersom det finns vissa som äter det. Då jag berättade att vi inte äter fisk sa hon att då fick vi väl ta och äta från det som fanns på salladsbordet då. Jag frågde om vi kunde få något specialpris, eftersom vi skulle ju inte äta maten, bara salladen. Men vi skulle vackert betala fullt pris, och vi fick skylla oss själva att vi inte pratat med kocken innan vi kom, och att vi skulle se till att göra det innan vi kom nästa gång.
Kommer ALDRIG att gå dit och äta igen! Så otroligt otrevligt bemötande! 
Men fy, vilken hemsk upplevelse. Att människor kan vara så elaka!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ja, ska man bete sig så kanske man inte ska jobba med någon form av serviceyrke
Nä, precis. Jag var med om liknande nonchalans igår, på ett Veggosälle! För att jag frågade om de möjligtvis hade glutenfri veggomat. 
//Ida
Ja, vissa tänker inte på att det finns folk som inte äter allting. På samma ställe där mässan var sålde dom även mackor. Det enda som var laktos och glutenfritt(är laktisintolerant själv) var skinkmackor. Dom kunde inte ens göra en laktossfri macka med sallad, tomat, gurka och paprika 
Det måste vara det mest irriterande som finns, den där totala oviljan! Hur svårt är det att ta en macka och lägga på grönsaker! Eller som i mitt fall, ta en tallrik och lägga på pålägget (eftersom jag inte kan äta brödet) De kan väl lotsas att det ligger en macka under pålägget 

Det gäller att vara lite serviceminded och lite tillmötesgående. Tänka utanför lådan lixom.
Igår åkte vi till ett annat ställe och åt. En indisk restaurang, där inget är några problem.. Någonsin!
Varken allergier eller veganism eller nåt, Och då är det en restaurang som även serverar kött till de som vill. Men har förståelsen i alla fall. Till skillnad från den rena veggorestaurangen som jag försökte med först. På veggostället sa karln till mig att jag borde förstå att det inte går att kombinera glutenfritt och veganskt eftersom vegan bara är så svårt!
Jag undrar hur jag gör varje dag?!
Inte köper jag helfabrikat i alla fall.. Som de!
//Ida
Att kombinera vegansk mat tycker jag är mycket lättare än vegeteriskt. Var själv vegan i ett halvår tills jag fick veta att min magen inte kunde smälta maten ordentligt och därför var jag tvungen ett ta in mjölk och ägg(sen visade det sig ju att jag inte tål ägg och är laktosintolerant). Dock har jag nästan till största delen gått tillbaka till vegansk mat nu(så mycket lättare). Men veganskt och glutenfritt går ju jättelätt att fixa. Åt vi alltid med orkestern för att alla skulle kunna äta samma mat.
Nä, jag förstår inte riktigt hur vissa tänker…
Eller hur! Vissa är konstiga
Det måste händla om lathet eller rädsla och en stor okunskap.
//Ida
Precis!
de där med buffeen va ju helt dumt! ja skulle vägrat betala(fullpris)! när man möter så otrevliga människor kan man alltid börja prata högt om hur man aldrig kommer gå dit igen, hur icke service inriktiade de är, hur man ska berätta för alla sina vänner hur dåligt restaurangen är o liknande, (bara jag som är elak ? ^_^)
har faktikst inte själv upplevt någon så otrevlig restaurang, tycker de oftast varit tillmötesgående (kanske för att jag inte ätit ute sedan jag blev vegan - mer än pizzeria) …
You haven't lived until you've found something worth dying for
Ja, borde ha gjort det 
Orka.. Man känner när man inte är välkommen, och jag går hellre där jag känner mig välkommen. Lite av att inte jaga det som inte vill jagas.
Dock skulle jag nog ställt till lite av ett spektakel i en liknande situation som #0, då har man ju inte valet att gå någon annan stans.
//Ida
Klassiskt!
Vet inte hur många gånger jag frågat och fått till svar att jag ska fråga kocken. Sedan fått till svar ena det du beskriver alternativet är:
Vi har ju en vegitarisk schnitzel i frysen som vi kan steka upp…
Service på dessa ställen är obefintligt!
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
FrökenFrisk
FrökenFrisk; jag tycker att det låter som utmärkt service! Du ställer krav på något som ligger utanför menyn och de erbjuder sig att faktiskt fixa detta! Hur mycket högre krav kan du ha…?
Majoriteten av invånarna i detta land äter kött/fisk, vill vi äta på en restaurang som har ett brett utbud av valmöjligheter av vegetariskarätter får man kanske tänka igenom valet av restaurang lite nogrannare…
#13 Du har rätt. Jag kanske kräver mer och kanske för mycket. När jag läser det jag skrev och det du skriver, så har du helt rätt.
Däremot så har jag kanske en bild, må vara en nidbild av köttätandet i sverige.
FrökenFrisk
Sen så är det klart att man är tacksam för alternativ, men det har ju också med hur de presenterar alternativen att göra. Man kan känna sig ovälkommen, även om de skulle kunna lösa ens situation.
Men det är så sant, finns det ett alternativ så är jag mer än nöjd. Levereras det dessutom med trevlighet är jag jätteglad! 
//Ida
Absolut, självfallet tycker jag ju att det är önskvärt med god service utförd med ett gott humör, missförstå mig inte där. Däremot kan alla ha en dålig dag, alltid trist när det skall gå ut över oskyldiga, men det är den mänskliga faktorn som spelar in där ofta…
Däremot ditt sätt att visa missnöje som kund och konsument är att anlita en annan utförare av tjänsten, i detta fall en annan restaurang. Ofta finns det ett relativt gott utbud av utförare och det är positivt för både service och prissättningen med sund konkurrens dessa emellan.
Precis som det inte skulle kunna komma in någon och beställa en köttbit på en vegetarisk-/vegansk-restaurang så kan inte vi med våra kostval alltid kräva av en enskild utförare att få våra önskemål uppfyllda precis på det sätt vi önskar. Sen kan man ju förhoppningsvis föra en dialog med vederbörande… =)
Tyvärr så finns det bland vissa kockar (jag jobbade som köksbiträde ett tag) och alla som inte åt "vanlig kost" oavsett om de är var av allergiska, hälso eller etiska skäl var besvärliga. Det var på en mindre lunchkrog (också belägen i huvudstan, som de andra krogarna jag nämner nedan.
Jag håller inte med Moa om att hon fått utmärkt service. Beror iof sig på vilken typ av restaurang det var, var det en sådan "restaurang" som endast håller på med uppvärmning av maten, så är det utmärkt service.
De flesta restauaranger som lagar mat, brukar ha grönsaker och borde därmed kunna fixa fram en vegetariskt rätt.
Jag har däremot ofta fått utmärkt service även när det inte finns något vegetariskt på menyn. Då har jag har på ett trevligt sätt om det finns något vegetariskt, och svaret har varit: Jag kan fixa …. Blir det bra? Dettar har hänt på kvarterskrogar. Detta var visserligne i huvudstaden, där jag förut bodde, och där det numera är sällsynt att det inte finns ngn lakto-ovo-vegetariskt rätt på menyn.
Nu bor jag i Enköping, och hittils inte varit med om att vegetariskt (lakto-ovovegariskt inte finns på menyn) men har bara varit lunchkrogar samt endast en kvällsrestaurang hittils
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Enligt mitt sätt att se, får de tycka hur illa om mig som helst och tycka att jag här hur besvärlig som helst. Men det ska inte märkas, jag ska inte känna av det. Då är de proffsiga.
Bästa servicen jag fått är faktiskt från sjukhuscafeets nya köksansvarige. Han ser på mig ler och säger. Ja du, jag tänkte att du skulle komma när jag lagade maten för idag. Jag kan ge dig… osv.
Då är inte glutenfri veganmat värstans lätt på ett ställe som serverar mackor, pajer, bakad potatis och en och annan "dagens" Men han fixar alltid något nytt, annat. En schysst risotto eller något. Det går, om de vill.
Annars är det inte så lätt att få till det, ens i göteborg. Indiskt burkar gå bra också, de har ett inbyggt vegetariskt tänk.
//Ida