Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 2473 ggr
dragonstar
0

vill äta mer grönt!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här hemma äts det väldigt lite grönt. Jag ahr sakta men säkert börjat införsakffa en del nötter och fröm i hopp om att  de skulel börja ätas.

Men hur sak jag göra för att maten inte sak bli dålig.

Känns som att salladen alltid blir dålig på en gång. Och bananerna blri bruna på en dag( hatar bruna bananer)

Hur ska jag förvar de oliak grönsakerna?

Sen har jag ju fråga numer två vad ska ajg köpa? HUr är det med linser? har alldrig ätit det?

Om ni skulla hjälpa någon at börja äta nyttigare vad skulle ni börja?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

kelfwing
1

På sista frågan;

Jag skulle be personen inventera vilka nyttiga saker han/hon redan gillar och sedan börja mer av det

Därefter ta reda på vilka saker som är släkt med det man gillar och pröva om man själv gillar.

En annan idé är att testa en ny grönsak (eller något annat nyttigt) varje månad och testa den rå samt tillagad i olika former för att se hur man vill ha det man valt tillagat.

Jag tycker t. ex om sojabönor (edamebönor) naturella  men har svårt med bismaken av soja när sojabönor görs till glass eller mjölk etc.  Med detta menar jag att man inte tycker om saken i en viss form betyder inte att man tycker om den i annan form.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

dragonstar
0

Tack för tippset!

Någon som kan berätta vad dom gillar att äta?

Fridaosx
0

bananer kanske inte är det bästa i frukt väg om man letar efter nått som håller sig, men äpple päron. ha lite tomater hemma till middan.. jag är inte så bra på det här själv känner jag :p

You haven't lived until you've found something worth dying for

[Anunnaki]
0

Kolla på gärna här och här om mat utan kött, fisk osv. Börja med en måltid i veckan för att sedan öka på i din takt.

Lär dig också att köpa grönsaker och frukt efter årstid. Vilkålssallad är nyttig, billig och hållbar grönsak under större delen av året.

Rårivna morötter är goda och prisvärda under i princip hela året.

Bananer tål inte kyla, dvs under + 10 grader, och de tål inte så mycket lagring utan kyla heller.

Fridaosx
0

Morötter är världens underbaraste grönsak! gott, billigt och nyttigt! speciellt om man har egenodlade! :)

You haven't lived until you've found something worth dying for

dragonstar
0

Tack för tippsen blri att tänka på detta vid nästa tillfälel vi handlar mat =)

Saga85
0

Ja, vitkål är som sagt både nyttigare, smakrikare och mer hållbar än isberssallat. Väldigt gott att wooka tillsammans med broccoli, vattenkastanjer, minimajs, bambuskott och annat mumsigt. Sen är ju även morötter som sagt väldigt hållbara, liksom rödbetor och kålrot.

Man kan sammanfatta det hela med att hårda grönsaker (och frukter) håller längre än mjuka (som banan, tomat, gurka).

Min kompis brukar bjuda på en väldigt god linsrotfruktssoppa. Släng ihop en gryta med röda linser, vatten (ev grönsaksbuljong), rårivna morötter, (skivade) rödbetor och ev krossade tomater/vitlök/övriga kryddor. Koka mjukt och kör med mixerstav. Man kan även köra med en klick matlagningsgrädde för en fylligare smak.

Sen det där med olika bönor - själv har jag svårt för kidneybönor om de inte är tillagade i t.ex. tomatsås, medan jag lätt kan käka kikärtor (såna man kokar själv, tycker inte om såna på burk/tetrapack). Men just kidneybönor mumsade barnen på förskolan jag jobbade glatt i sig. Så - prova som sagt olika sätt.

dragonstar
1

Blir nog att köpa hem lite mer olika bönor och linser för att prova. =)

kelfwing
0

apropå förvaring av sakerna.  Salladen håller mycket bättre om man gör som de gör på restauranger.

Ta en stor skål/låda/ask,  ta av salladsbladen från salladshuvet och lägg i skålen/lådan/asken och fyll på med iskallt vatten.  Ställ in i kylen. Vill du ha extra krispiga sallladsblad, så har du isbitar i vattnet också.

dragonstar
0

Så förvara allt i en stor vatetnfylld birk då? måste tästas =)

kelfwing
1

Inte allt, men sallad iaf.