Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 3034 ggr
Adeon
0

Vegetariskt "low carb"

Finns det något vegetariskt "köttsubstitut" (vad som helst egentligen som är rikt på protein) med låg halt kolhydrater? Dvs 5 g kolisar/100 g eller mindre? Tofu och Veggos "Istället för kyckling" känner jag redan till! Obs, det ska vara veganskt - dvs ägg- och mjölkfritt.

Tacksam för svar!

Sarah
0

Seitan ligger ju väldigt högt på protein, lite osäker på antal kolisar dock. Men man gör det ju genom att tvätta bort all stärkelse ur mjölet så det är inte mycket kolhydrater som blir kvar. Gluten = protein : )

Adeon
0

Seitan ligger väl på 8-11 kolhydrater per 100g om jag minns rätt, lite mycket. Men det verkar vara väldigt olika, såg att det fanns med mindre på någon utländsk webshop, funderar på att köpa hem faktiskt! Hur är konsistensen på seitan?

Sarah
0

Jag gör allt själv från glutenmjöl eller vetemjöl, men glutenmjöl med lite rismjöl brukar ge bäst konsistens. Ibland lyckas man få till det och det blir mört och köttigt. Ibland börjar det koka istället för att sjuda och då kan det bli segt och gummiaktigt. Finns ju mycket färdiggjort oxå men jag har inte köpt sådant speciellt ofta.

Men gissar att kolhydratmängden beror på vad man blandar i det. Köper du färdigt/ torkat kan det vara en del majsmjöl i som drar upp kolhydraterna, medan köper du rent glutenmjöl kan du själv bestämma vad som hamnar i det. Det kan bli lite segare om man inte blandar i majsmjöl eller rismjöl, men å andra sidan får du ner kolisarna.

Adeon
0

Verkar så knepigt att göra, men I'll give it a try!

Tusen tack för infon. :D

Sarah
0

nej då :) kolla på ex www.vardagsmatad.se massa bra grundrecept.