Julbord - måste berätta!
Hej!
Jag är ny här och har efter att ha varit på julbord med några av mina vänner beslutat mig för att gå tillbaka till veggematen 
Det serverades många goda rätter och bjöds på mycket god stämmning..
För mig som gillade fisk när jag var yngre så blev den vegetariska sillen en favorit, men allt smakade bra.. Har aldrig förut tyckt om julmat (eller kött alls, är så kräsen med kött - för jag kan inte leva med att äta grisar som stått fixerade eller kalvar som bara bott på 1 kvadrat hela livet..) - Jag har alltså tidigare bara köpt kött från bönder jag känner.
Ser fram emot när jag kan få se recepten…
(Säffle-tidningen var där och gjorde ett reportage om det ifall ni vill läsa)
Ja det vore kul att läsa om, när är det i tidningen? Kan du länka till den artikeln när den är uppe? 
Låter spännande. 
Det var i gårdagenstidning (med en bild på mig), men den kommer nog inte upp förrän imorgon när nästa nummer av tidningen kommer ut…
Annars kollar jag på biblis om jag hittar det och kan skriva nåt referat… 
Får jag inte tag på kött som klarar mina krav vill jag inte ha nåt kött 
Just ja, det fanns en vegetarisk och en vegansk buffé och det var bara att mixtra efter eget behag…
Låter spännande. Buffé är rätt bra när man får plocka till sig det man vill. För sällan folk har nu för tiden.
Har blviit bjuden på många julbord, men har alltid fått ta med mig min egna mat.
TrevorS:
Kan man säga att du blivit bjuden på julbord, om du fått ta med din egen mat? Tycker det rimmar illa med konceptet/ordet bjuden….
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
Har själv råkat ut för liknande, när jag sagt att jag inte äter kött om jag inte följt djuret p.g.a. min antibiotikaallergi, så har folk reagerat helt oförstående - vilket lett till att jag stannat hemma i slutändan…
Kunde inte tacka nej när jag fick frågan om jag ville hänga med på vegetariskt julbord… och en hit var det… 
i webbtidningen PInto (som jag hittade genom tråden om julskinkor) läste jag var de finns veganska och vegetariska julbord i hela Sverige.
Här är länken nedanför till deras sida om det:
http://www.pintomagasin.se/vegetariska-och-veganska-julbord-201tab=nyheter
Jag tycker det är oschysst att bli bjuden på julbord sen kan dom inte ens göra en vegetarisk rätt/några veg alternativ, låt bli att bjuda isf. För om någon är allergisk mot något brukar folk anpassa sig utan protest.
Låter riktigt kul med vegetariskt julbord! Själv tycker jag inte om det så mkt men en hemgjord julskinka från vegerian.se är super god :)
Är ju vegan först och främst på grund av allergi, men folk bryr sig inte om det, så fort man hör namnet "vegan" så tycker folk att man får skylla sig själv om man blir bjuden. Men det ska vi inte prata om här. 
Finns massor av julskinkerecept i den här artikeln. 
Det där med att de brukar fixa mat eller man ska ta med själv verkar mera bero på vilka kretsar man rör sig än om det beror på allergi/moraliska skäl.
TrevorS, du får bli bjuden av mig eller min familj (de fixar alternativ oavsett om man avstår från något pga allergi, moraiiska skäl eller inte tycker om det).
Själv anser (hittils verkar det bara vara jag som anser ) att om personen som äter annorlunda pga allerg eller etiska är bemärkelspersoenn (t. ex fyller år) så ska alla gäster få "specialmaten" också. Då ska inte den personen vara den som får annorlunda mat, då är de andra som ska anpassa sig. Det är dock bara jag som kör så min familj….
Om jag bjuder hem mina föräldrar (mina mamma är glutenintoleran) så ser jag till att allt är glutenfritt (trevligare för den som är glutenintolerant och lättare för dig som värd för då behöver du bara göra en variatn), så egentligen är detta kanske förtäckt lathet och inte omtanke och etikett (som jag själv vill tro).

Härligt! Jag ska på kompisgängets årliga veganjulbord på lördag, hoppas på bra tips där oxå :)