Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: matprat
Läst 3858 ggr
[VictoriaR]
0

"vegetariskt" *nybörjare frågor*

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är så att jag har tänkt på att börja äta vegetariskt (eller inte helt, vill fortfarande äta fisk/skaldjur samt ägg och mjölkprodukter,alltså endast köttet jag vill skippa, demivegetarian?)

Nu är det så att jag tänker mycket på min kost, äter lite kolhydrater och därför mycket grönt istället. Vet inte hur jag ska lägga upp det, känns lite som att jag bara kommer ha grönsaker på tallriken nu när jag skippar köttet. Kan äta fisk men blir lite tröttsamt med det varje dag..

Har i och för sig tänkt mycket på köttsubstitut, är det ungefär lika många kalorier som "vanligt" kött (sojakorv/vanligkorv/, vegbiff/vanlig biff osv)

kelfwing
0

De flesta köttsubsitut innehåller mig veterligen färre kalorier än kött.  T ex när quorn lanserade så lanserades det ju som ett magert alternativ, inte som ett djurvänlig/vegetariskt alterativ.

Är det någon som har bättre koll?

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

storost
0

Det vet jag tyvärr inte heller. Men när man äter fisk och skladjur så är man pescotarian Glad (pesce från latin = fisk).

Man kan ju istället av quorn äta kikärtor som biffar eller falaffel osv. Det tycker jag är jätte gott.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Sarah
0

Kolla in Seitan och tofu som exempel. Inga kolhydrater att prata om. Som Stephan säger så är kostvalet inte ngt med vegetarian i, men då får självklart vegetariska tips här ändå ';)

vaanjja
0

Pescotarian! roligt ord! då är jag pescotarian. jag äter mjölk och ägg o sånt med. haha, jag är ingen bra vegetarian va? :)

kelfwing
1

De flesta, mig veterligen, som inte kör hardcore direkt (dvs. blir veganer direkt) brukar börja med att endast utesluta köttet (men äta fisk, ägg, mejeriprodukter, pescotarianer).  En del stannar här.   Men många fortsätter efter ett tag att även utesluta fisken. Återigen många stannar här.  Men en del fortsätter sedan till att bli veganer.

Nej, jag tycker inte att du är en dålig vegetarian. Jag tycker alla sätt att göra jorden/livet bättre för en själv eller andra.  och man ska ta det i dem stegen och takt som känns bra för en själv.

Mysdjuret
0

Vad är jag för något då? Obestämd  jag äter fisk, ägg, mejeriprodukter, skaldjur och kyckling/fågel… Har försökt sluta med kykling och fågel men har inte lyckats. (skäms lite)

"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös

Sarah
0

Du är en vanlig blandkostare som uteslutit rött kött. Häng inte upp dig på stämpeln.

Mysdjuret
0

ah jag undrade bara om det fanns något annat namn för det som detfinns för människor som äter ägg, mejeriprodukter, fisk och skaldjur - pescotarianer. Men man kallar det bara för blandkostare då?
vad menar du, häng inte upp dig på stämpeln?

Sarah
0

Har inte hört om ngn namn för de som bara utesluter rött kött.

Det jag menar är att namnet på ditt kostval är inte viktigt, så länge du trivs med ditt val.

Mysdjuret
0

jaha. ok var bara nyfiken.

Evaline
0

Många kanske kommer hata mig nu men jag tycker inte man ska blanda in ordet/benämningen vegetarian så länge man äter något slags kött(rött, fisk, fågel) Obestämd

[Wera]
0

#11 Tycker inte jag heller Tungan ute När jag säger att jag är vegetarian, då menar jag ren vegetarian men folk undrar fortfarande om jag äter skaldjur, fisk, kyckling och de blir förvånade över mitt nej.

Du kan ju äta kikärtor, linser, (gör egna biffar), mandelbiffar (proteinrika, man blir super mätt på dom tycker jag!)

Sarah
0

Det "officiella" synsättet på sajten är att man inte är vegetarian om man äter ngt djur :)

kelfwing
0

Men sajten är öppen för alla som vill äta mer vegetarisk eller få mer info om vegetariskt  oavsett om de äter kött, fisk eller inte.  Tänkte bara klargöra det för säkerhets skull, tror alla/de flesta vet det, men för säkerhets skull.

Sarah
0

Ja självklart :) tack