Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: livsstil
Läst 25780 ggr
Kattmynta
8

Dyrt att vara vegetarian(Vegan)?

Just den frågan. Är det dyrare att vara det än en blandkostare?

Jag har varit lakto-ovo vegetarian i över 10 år, men har nu sen ett par månader börjat plocka bort både ägg och mjölk.

Sojaprodukterna (soyghurt, sojamjölk) kostar det dubbla mot den vanliga mjölken har jag märkt. Dom här lite ovanligare säd-och frö sorterna är skiiitgoda, men rätt små förpackningar till högre pris. Tofun kommer inte heller i större förpackning. Quorn är rätt dyrt(?). Dessutom har grönsakspriserna gått upp på senare tid.

Det som inte kostar, som kostar för blandkostare är kött, kyckling och fisk. Det är dom dyraste livsmedlen va? Mor min kom med detta påståeende när jag nämnde detta- "Men jag äter ju bara dyrt kött en gång i veckan". Ska väll nämna att hon inte gillar mina vegetarianska tankar. ..

Så, ni som nyss gick över till veganism, blev plånboken tunnare? Likaså ni som har varit vegetarianer ett tag, vad tycker ni? Vad är det som kostar? Går det att leva som vegetarian(vegan) som student?

/S

Sarah
1

Det beror på hur man äter så klart ;) Det går att äta galet billigt om man har baljväxter som bas och kokar dem själv. Vill man ha halvfabrikat så blir det lätt dyyrt!

Saga85
0

Det kan som sagt bli bra mycket billigare och bra mycket dyrare att leva som vegetarian. Har en blandkostvän som insåg tjusningen i att köpa hem bönor och linser (torkade, som man kokar själv) och körde mer vegetarisk. Hon fick ner matkostnaden en del på det.

Jag har levt som fattig student utan att ha minsta problem med matkostnader, la väl mellan 500-1000/månad på (så gott som) vegansk mat, och då blev det kanske något paket tofu i månaden, men annars grönt, bönor och dylikt. Och mer varierat än mina kära korridorskamrater som levde på köttbullar och makaroner, nudlar och annan "studentmat" ;)

FeliciaS
0

Jag tror inte att det är dyrare att vara vegetarian/vegan - tvärtom. Det är ju kött som är den dyra matvaran! :P

Köper man däremot färdigt halvfabrikat (alltså ex. frysta produkter som qourn) då blir det ju dyrare än om man köper kikärtor, bönor etc. och gör egna varor. Handlar man också efter säsong är det billigare - t.ex. rotfrukter på hösten ;) Tofu tycker inte jag är särskilt dyrt om man jämför med en köttbit i samma storlek.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Kattmynta
0
Moth-79
0

Jag är vegan och var vagan som student, mina matkostnader var mkt lägre än andra i min studentkorridor, så nej det behöver inte vara dyrare. Mkt böner och linser + soja produkter i torkad form (man kokar dem innan man steker) är inte alls dyrt…sedan så kan priset på soya youghurt och mjölk skilja sig flera kronor beroende på var man handlar…och som student så är varenda krona värdefull

peaches
0

Nej, jag tycker nog inte att det är dyrare att vara veg, det beror iof på vad man köper. Köper man mycket av sesamnuggets, soyakorv, vegschnitzel mm tycker jag att det kan bli lite dyrt ibland, så köper oftast bara qournfärsen. Har märkt att plånboken blivit något bättre efter jag börjat pallra mig till netto och handla mina grönsaker :D

Hennum
0

Jag vet många studenter som äter ganska mycket vegetariskt just för att det blir så mycket billigare om man kör på bönor, linser, ärtor som går att köpa i stora förpackingar torkade. Precis som alla andra sagt.

Ibland kan man ju lyxa till det med någon sojaprodukt, exempelvis "fejcon". ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[TrevorS]
0

puttar upp denna

Hennum
2

och om man tänker på det billigaste köttet, vad jag förstått så är det sällan så fruktansvärt gott. sedan brukar såklart de billigaste sojaprodukterna vara j*vligt äckliga oxå. typ icas sojafärs, blörk. Men de lite dyrare vegprodukterna kan ju vara så fantastiskt goda och 100 gånger godare än det dyraste köttet, och billigare med.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[TrevorS]
1

Kan hålla med om att köpa massor av färdiga produkter kan bli dyrt, men samma sak med kött, visst är det billigare att göra köttbullar från grunden än att köpa färdiga köttbullar, eller göra hambugare, billigare att köpa och göra själv än att köpa färdiga. Samma sak med vegetabilisk kost. Gör man det själv blir det billigare, som jag spenderar cirka 400-600 kr i månaden (lite mer på maten numera än för ett halvår sedan). Då gjorde jag rödbetsbiffar, 3 kr för 2 biffar uträknat inklusive kryddor, svårt att få så billigt med kött om man inte gör supertunna och pyttesmå köttbiffar. Flört

Loveradio
0

Det enda som kostar lite för mig (vegetarian) är köttersättare. Sojabullar, Sojakorv, Sojafärs, Sojabitar, Sojahamburgare och Falafel. Men det är inte speciellt dyrt iofs.

Så nej, jag tycker inte det är dyrare att vara vegetarian.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Moa-]
0

Loveradio; gällande falafel rekommenderar jag verkligen att göra dem själv istället för att köpa halvfabrikaten, både mycket godare och billigare!

Loveradio
0

#12 Jo har provat göra själv. Men jag tycker om dom man köper. Bara o slänga i stekpannan och goda.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Moa-]
0

Loveradio; okej, tur att man kan välja själv! =)