Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 5520 ggr
[AshJ]
2011-12-20 10:23
0

Problem med att koka ris.

Jag brukar vanligen använda mig av Frebacos råris när man ska äta ris. Har inte haft något problem med den. Eller att koka det riset.

Men nu har jag bara Risentas ekologiska råris kvar, och det blir aldrig bra hur jag än gör!

Hade nu tänkt göra ordning lite bönröra och ris till lunch. Men hur mycket jag än kokar Risentas råris är det lika hårt från i början. Det brukar ju ha lite "tuggmotstånd" men det är i stort sett ingen skillnad från när man börjar koka den. Förpackningen anger 40 - 45 minuter. Men har stått i över en timme utan vettigt resultat.

Någon som har något tips, eller vad gör jag fel?

patronsaint
2011-12-20 10:48
0

Brukar bara använda Frebacos råris här med och det brukar vara nemas problemas. Har det efter svält ordentligt? det är väl det som gör den största skillnaden? Jag brukar ha i lök och buljong oxå vet inte om det gör någon skillnad.

I want to be like the patronsaint of reality.

[AshJ]
2011-12-20 10:51
0

1# Jo, samma här. Köpte det andra när det var slut i affären på Frebacos. Har förvisso aldrig i någon lök, eller buljong. Men det brukar ju inte vara något problem annars att utesluta. :)

Får nog tugga sten till lunch och sedan handla nytt, helt enkelt!

patronsaint
2011-12-20 10:57
0

hehe ja då vet man ju vad man inte ska handla nästa gång iaf Flört

Men verkar ju märkligt att det ska vara så svår kokt. Men kan inte komma på någon annan idé än att det har att göra med eftersvällandet eller möjligtvis saltbalansen.

[AshJ]
2011-12-20 10:59
0

3# Jag skulle inte göra det. Följer anvisningar på paketet men blir ändå inte bra. Men antar att det är något med det hela man missat.

Möjligt. Så saltbalansen kan påverka t o m? Jag har nämligen en tendens att salta allt lite väl.. Ja, för att man tycker det är gott. Även om det inte är nyttigt i för stora mängder. ;)

patronsaint
2011-12-20 11:13
0

#4 spontant tänkte jag att saltet kanske påverkar stärkelserna från riset eller något. Nu var det dock hundra årsedan man läste kemi eller näringslära så :P

Ah vist är det! Jag tillhör nog tyvärr en av dom som saltar lite för mycket ibland med ;) Försöker dock vänja mig av men som du säger det är ju så gott!

[AshJ]
2011-12-20 11:36
0

5# Ja, samma här. Så kan inte yttra mig om den delen. Dumheter, dock. Att det ska vara så förbannat svårt att koka sig lite ris, haha!

Det vore nog bra om man försökte sluta salta i stort sett.. allt. Men har inte kommit så långt ännu. :D

patronsaint
2011-12-20 11:57
0

haha precis hur svårt kan det va Tungan ute Du är säker på att dom inte har blandat i lite grus för att jävlas då?

Ja man borde nog det men det är ju så svårt att låta bli :P

[AshJ]
2011-12-20 12:06
0

7# Ja, för tillfället verkar det inte bättre. Men är ingen fena på ris. Brukar bara lyckas med det som man tidigare nämnde, Frebaco. Så antar man missar någon detalj. :)

Väldigt!

kelfwing
2011-12-21 07:10
1

Bästa sättet är att få mjukt ris brukar vara att strunta i vätskemängden på paketet och ha lika mycket vatten som du skulle koka pasta.  Men till skilland från pastan vill riset ha locket på och medelvärme.  Lite buljong brukar också underlätta både för smaken och mjukheten.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[AshJ]
2011-12-21 10:41
0

9# Jaa, testade den taktiken med. Blev bara som en sörja. :) Fast en hård sörja. Konstigheter.

kelfwing
2011-12-21 16:42
0

Då är det fel på riset. Inte på dig. Kasta och köp nytt.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.