Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: livsstil
Läst 4291 ggr
rebeka
4

Umgås med jägare?

Det finns en liten sak som jag undrar, umgås någon av er med en jägare?

En av mina bästa vänner är jägare och hon är och skjuter älgar hit och dit. Jag känner såhär inför detta. Det är hennes val, i hennes liv. Hon är inte en dålig människa för det. Lika lite som jag skulle vara en dålig människa för att inte äta kött. Om människor ska respektera mig för mitt livsval att vara vegetarian, så måste jag självklart respektera deras val!

Vad tycker ni?

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

[TrevorS]
1

Visst, varför inte? Två av mina bästa vänner är jägare. Jag bryr mig inte om vad de gör, det är som att säga "jaha, jobbar du på ICA, jag handlar inte där så vi kan nog inte umgås", det låter ju löjligt, ellerhur? Flört

Finns ju olika anledningar till varför man är vegetarian/vegan, religion, inte gillar smaken, ekonomi, djurens behandling, hälsa, allergi och liknande.

Stephanie
1

Jag tycker att du tänker helt rätt. Ska man förvänta sig respekt från andra så får man själv se till att respektera dem. Glad Sen finns det ju också olika syn på djur bland jägare. Vissa kan vara helt känslokalla och inte bry sig nämnvärt om djuret, medan vissa jägare ser till att allt går rätt till för djurets bästa.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

rebeka
1

Jo, självklart. Samtidigt så är det så himla olika ibland. Min kompis som är jägare är en stor djurvän. Men jag har en bekant som skjuter, för skjutandets skull. Han bryr sig inte det minsta om djur. Skjuter kråkor för att det är kul och kör på igelkottar för att det är spännande. Honom skulle jag nog inte kunna respektera.

Förstår ni? Tungan ute

A life spent making mistakes is not only more honorable, but more useful than a life spent doing nothing. 

Farwuq
1

Ja!

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[mymmeli]
0

Jag är helt för att acceptera andras val av livsstil förutsatt att den livstilen inte skadar oskyldig tredje part. Visst kan vissa jägare verkligen bry sig om naturen, men jag tror samtidigt att mänsklighetens jagande i flera fall har stört samspelet i naturen. Kungajakten, där de största och finaste djuren sköts misstänktes ligga bakom den sjukdom som spred sig bland älgarna. Jakt på rovdjur har också stört balansen i naturen.

Och dessutom om man kan tänka sig att döda en annan varelse bara för sina egna smaklökars skull så känns det svårt att tro att de skulle vara djurvänner.

rebeka
0

Det jag menar med djurvän är att hon har två råttor som hon älskar över allt annat. För henne är det skillnad mellan "ät"-djur och husdjur. För mig är det ju inte så, men så är det för henne. Som sagt så är det skillnad på jägare och jägare.

[mymmeli]
0

#6 Det håller jag absolut med om, att det är skillnad på jägare och jägare. Kan förstå de jägare/jaktvårdare som arbetar i samklang med naturen t ex. Men det är ändå stor skillnade på att förså och vilja vara nära vän med.

Jag sa inget emot hur du tänker och känner utan berättade bara hur jag tänker och känner det. Du kan vara vän med en jägare, jag kan inte vara det. Alla är olika.

[SMF193 Sagan]
2

Det visar ju bara hur oerhört låg status djuren har.

De har bara sin kropp och sitt liv, men inte ens det kan den giriga människan låta dom behålla….

[Moa-]
0

Ja, men om man vänder på frågan så kan man vara vän med allätare i sådana fall?

Djur som fälls under jakten utsätts för massor av stress av hundar, skott och riskerar vådaskott, utan tvekan! Dock sker detta förhoppningsvis under deras absolut sista tid i livet. Tidigare har de fått leva fria enligt naturens regler.

Att däremot äta det kött du kan köpa i butiker kommer oftast från grisar som har lidit hela livet, endast för att butiken i slutändan skall kunna sälja köttet från dem. Jag kan inte se att detta vore bättre?

Kan du inte själva döda för att få äta köttet så borde du ju inse att du tycker att något är fel med tanken att döda andra levande varelser för din egen njutnings skull…

Fridaosx
0

#9 håller helt med! vild djur lever trotts allt på sina egna villkor fram till jakten, medan det kött som köps i affärer kommer från djur som troligen lidit mer eller mindra under hela sin livstid.

Men har själv funderat på detta, mina släktingars familj är jägare och har nötproduktion, grisar och kalkoner i liten skala. Har en kusin som arbetar med att skjuta kråkor i samhället. Men i de fallen väljer jag att vända dövörat till..Har bekanta som jagar, och allätare som vänner. jag väljer oftast att inte försöka tänka så mycket på det, vad de äter eller vad det kommer ifrån, och de brukar inte nämna det.

Visst vore det härligt om alla ens vänner vore veganer, men tyvärr är vi inte så många.. man ska inte försaka sina vänner bara för att de äter kött.. ( måte erkänna att jag brukar se ner lite på dem, "de vet inte bättre") men sanning o säga påverkar det min relation med dem då jag inte kan "älska dem" till fullo.. Veganism och att avstå från att äta djur är mycket viktigt för mig, och jag känner mig kränkt var gång mina vänner diskuterar kött eller likande, men så kan det vara…
(känner att ja velar o är allmänt snurrig i mitt skrivande, hoppas ni överlever^^)

hela taget: är de bra människor som respekterar en så kan man se förbi deras jagande/köttätande. 
ja kanske dock skulle ha svårare att göra detta om de "kör på igelkottar för att det är spännande"…

You haven't lived until you've found something worth dying for

Elshira
1

Det finns ju både jägare som skjuter för skjutandets skull (aka skjutglada idioter~). Sedan finns de de som faktiskt ser en mening med att skjuta vilda djur (de tycker kanske om att jaga men respekterar även djuren), och det är för att en älg har haft ett bättre liv och får ett trevligare avslut än vad en ko får. Med andra ord är det egentligen den bästa sortens kött man kan få tag på både miljömässigt och med tanke på djurhälsa (förutom att det faktum att det dör då).

Jag är själv inte vegeterian, men det köttet och produkter från djur jag använder ser jag till att göra det bästa möjliga av, t.ex ekologiska mjölkprodukter från lokala gårdar där korna går fritt och kan vara sociala, och jag försöker få tag på älg, vildsvin eller rådjur så ofta jag kan av anledningen att det är så "ekologiskt" och naturligt som möjligt för djuren ifråga.

Så jag tänker att det är bättre att man skjuter en älg än föder upp ett nötdjur för slakt, och även om en jägare fortfarande dödar djur så gör jägare ändå att färre djur totalt kommer att lida (innan döden) för "köttätarnas" skull.

Så även om du tycker det är fel så får man ändå se det från den ljusa sidan, och som några trots allt sagt så känns det lika självklart som att man accepterar folk oavsett religion eller om de handlar på ica/coop. Jag tycker det är lika självklart att det finns folk som absolut inte äter kött som att det finns folk som gör det, och jag ser för/nackdelar med både kött och vegetarisk mat. Frågan är ju egentligen bara vilket man själv tycker väger tyngst, inte frågan om att något är "perfekt".

Däremot förstår jag mig absolut inte på dem som skjuter djur och bara slänger köttet, eller som någon skrev tidigare skjuter fåglar, kör över igelkottar osv… Sådant är bara sjukt. Men jag antar att jag ändå haft tur med jägare då samtliga jag känner personligen som jagar både är djurvänner och ser samma "ekologiska" sida som jag gör med jagandet.

Och om ni undrar "kan du inte skjuta djuret själv så ska du inte äta kött", så kan jag säga att jag ätit en av mina egna hästar som fick avlivas pga skada (olycka). Jag var med från det att hästen växte upp tills dess att det hamnade på bordet. Bättre att ta vara på köttet än att bara slänga, när djuret är dött finns det för mig inget kvar av "min häst".

Hakuna matata!