Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettoff-topic
Läst 8157 ggr
Cazzos
0

Veg. mat i skolan

I min skola så serverar de himmelskt god vegetarisk mat!

Jag vill bara sitta där och äta och äta och äta. Det är så gott!

Idag (måndag) så vad vegetarian-rätten grönsakspaj men det var liksom quornfärs och lite annat däri, ost tror jag, och sen så var det champinjoner i också.

Jag svävade runt bland rosa moln medan jag åt, haha! Glad

Vad brukar din skola servera för vegetarisk mat och hur smakar det?

Jag ger min skola 9/10 för den vegetariska maten.

[TrevorS]
0

Låter toppen att de serverar bra kost, jag hade otur när jag gick i skolan.

[TheoA]
0

I vår skola så får vi också väldigt bra vegetarisk mat enligt många jag har hört.. Jag äter ju inte vegetariskt själv..

spiritedaway
0

Jag åt inte vegetariskt när jag gick i skolan. Men jag hade kompisar som gjorde det. Och den maten var visst hemsk.

Veero
0

Vi har helt okej bara. oftast bönor och grönsaröra, och ibland är maten riktigt hemskt! som i dag, selleristick (?).

Min förra skola alltså när jag gick högstadiet var maten så kass du bara kan tänka dig!! Varje dag fick vi EXAKT SAMMA SAK! :O Corn Fileér. Så tråkigt, och den va bara in i ugnen och sedan ut "klart". Ytterst sällan vi fick korv, Corn bollar. Och maten var ju då torr med bara potatis och fileé, dom andra fick en sås men den kunde vi inte äta. Och såklart klagade vi, VÄLIDGT ofta, gick till rektorn och han skulle då fixa det, men nänä! NADA! Och nu går min lillebror där och han säger att det fortfarande är samma gammla vanliga så han strejk äter nu.

När jag gick på låg och mellan så var maten iaf god :)

Cazzos
0

#1 Har du varit vegetarian/vegan hela livet? Hur såg det ut i din skola förr?

#4 Vad tråkigt att ni blev serverade samma mat.

Vegetarianer behöver ju också en varierad kost och quorn räcker inte 5 dagar i veckan, liksom.

Vi brukar få typ om icke-vegetarianerna får McNuggets så får vi vegetarianer Sesam Nuggets.

Det är alltid rättvist för oss vegetarianer i min skola och maten är absolut fantastiskt god!

aliciia
0

Vi har helt okej mat, det går att smaka iallafall. Men det funkar helt enkelt. 
I högstadiet hade vi väldigt dålig mat, bulgurpanna kanske 3 dagar i veckan? Och det andra smakade verkligen ingenting, så i början när jag blev vegeterian (enast 2 år sedan) så gick jag ner jättemycket i vikt, eftersom jag inte åt något.

Salish
0

Min mat är jättegod! Den är varierad också. På högstadiet var maten dock lute enformig.

Ellenfyrkant
0

Veggo maten på min skola är väldigt bra ! Speciellt grytorna är himmelska. Docck är de inte så duktiga på halvfabrikatet. Qourn i en gryta brukart smaka bra men när de bara steker en quornfilé el. dyl. är det nästan alltid väldigt och onödigt torrt. Såsen t.ex. brunsås gör de ofta också med köttbulhong. Jag har klagat lite på detta och bett dem göra en elternativ vegetarisk sås eller helt enkelt ta bort köttbuljongen. Ocg ibland gör dem det och ibland inte, lite rörigt men man får fråga om såsen varje gång.

Mvh Ellenfyrkant

Moctezuma
0

I min förra skola hade vi jättebra vegemat! Kökschefen frågade oss vegetarianer vad vi tyckte om maten och vi fick gärna komma med kritik och förslag om förbättringar. Det serverades grönsaksgratänger, wok, grönsaksbiffar, risotto och en massa annat gott, och till det fanns det alltid bröd och frukt. Ibland hade vi halvfabrikat, så som sojakorv, men det var inte speciellt populärt så det föll bort :P 
I min nya skola är maten helt okej, men en del dagar funderar jag nog om de har en aning om vad de har lagat…

-Cissi-
0

I högstadiet (var inte veg då) så lagade dom den hemskaste maten jag åt "riktig" mat där kanske 1 gång i veckan och dom hadde vegetarisk mat ett tag men mot slutet serverade dom olika salader med cosscos och mackaroner i sedan slutade dom helt med den vegetariska maten. Men på gymnasiet lagade dom den godaste maten jag någonsin hadde ätit synd att man var tvungen att sluta  =(

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Sunrise
0

Det är inte bra mat på min skola… Nästan alltid någon slags tomatbas+veg. protein :c

[BellaO]
0

Vi har, men varje gång det blir något med ost i på vegetariska så måste jag gå in i köket, för det är Löpe i osten:/

Ibland är den okej, men oftast smakar den blä verkligen;) Jag och mina kompisar brukar gå hem ist och äta:)

[CinderRainfall]
0

i våran billiga skola så får vi hemlagad mat knappt en gång i månaden och annars så får vi samma mat varje dag typ. och den är väldigt dåligt lagad, oftast så har den stått länge och smakar ine alls gott x(

min skola får 3/10

Cazzos
0

#13 Okej, det är inte kul när skolor serverar dålig mat! Man mår ju bara dåligt/illa efteråt och kan inte fortsätta skoldagen utan att må illa, det har hänt mig iaf.

Min skola lagar alltid maten själv, alltid nyköpta (1-2 dgr) grönsaker osv som köpts in och tillagats.

[Wera]
0

I den skola jag går i nu har alltid en alternativrätt och alla som vill får äta av den, jag tycker oftast den är god men efter jul ska dom ta bort alternativrätten Rynkar på näsan Men vi som är vegetarianer ska fylla i en särskild lapp och ha intyg om att vi är vegetarianer så ska vi fortfarande få vegetarisk mat, både positivt och negativt med det.

Eftersom alternativrätten är tillgänglig för alla kan den vegetariska rätten ta slut om det är en "favorit" på skolan - vilket har lett till att jag som faktiskt bara äter vegetariskt inte fått någon mat alls för att den tagit slut (ex. haft en sen lunch) medan bara "kötträtten" finns kvar… men nu efter jul kommer det alltid finnas undanlagt åt mig hehe Glad

Min förra skola (grundskolan) var den mest värdelösa skola i matväg! Samma mat every day trots att jag gick och var jätte arg, sur och skrek på både mattant och rektor. Ingenting hände, dom föjde aldrig (då menar jag verkligen aldrig!) matlistan som fanns. Sista året visa mattanten mig matlistan och fråga om den var OK, jag sa ja och inte fan följde hon den? Samma qournfilé jämt eller också falafelbullar (vidriga för de var ugnstekta, inte friterade) och än idag, 2 år senare är det samma mat där. Jag har gått i 5 olika skolor totalt och den här skolan var den absolut sämsta!

#8 Har du också problem med brunsåsen?! Ingen mattant fattar att brunsås innehåller köttbuljong - vilket jag inte äter - så jag frågar "är den vegetarisk" Jaaa svarar dom. Nej verkligen inte, jag säger till dom att det är köttbuljong men dom lyssnar inte, så just då det blir brunsås är min mat väldigt väldigt torr!

storost
0

I våran skolan har nu en annan kock tagit över vegetariskt mat lagning och det är absolut bedrövlig hur den lagar maten. Tidigare var det mycket bättre, mer balanserat i smaken, mer genomkokat osv.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Inaarah
0

Jag har tidigare inte ätit vegetarisk mat i skolan trots att jag varit vegetarian i drygt två år, då jag hört att den vegetariska kosten ska ha varit jättedålig. Det har då blivit att jag inte ätit något alls, men till slut satte mina föräldrar stopp och ordnade vegetariskt till mig ändå.

Och det är verkligen hemsk mat! Samma sak varenda dag, dvs tomatsås och pasta. Ibland några falaflar som smakar riktigt gammalt, och när man pratar med rektor och de i skolköket säger de bara att pengar fattas till bättre mat. Usch, verkligen trist att det ska vara så!

kelfwing
0

på den skola jag arbetar nu är inte det inte mycket bevänt med den vegetariska (men det är faktiskt oftare bättre än blandkostarnas mat).  Men när jag gick på gymnasiet (jag var inte vegetarian då) var det ganska många som var vegetarianer i skolan men inte på fritiden, för då fick de bättre mät…..

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

[Wera]
0

Kan uppdatera om min skola från #15, dom har ju som jag skrev tagit bort alternativ rätten, (den veg.) Och vi får bara samma mat hela tiden känns det som! Det är diskriminering mot oss som inte äter kött, för skolan skulle aldrig ge samma rätt flera dagar under samma vecka till elever som äter kött. Men oss vegetarianer ger dom jätte ofta antingen falafel (gott om man friterar tycker jag, inte värmer i micron som dom! Alldeles degig och mosig) eller en rödbetsbiff (god om man steker, inte micron åter igen, den har t.o.m ströbröd på sig så den ska stekas, den blir alltså mindre god).

Står det ex. att dagens rätt är potatis med någon sås och kött, så tar man potatis, grönsaker och går in i köket och ska hämta det vegetariska, då kan det vara en potatispytt, eller couscousgryta eller vad som helst som inte alls passar in till potatisen åt oss? Då är det bara pilla bort potatisen man just plockat.
Ibland får vi inte heller någon sås.

Vad jag vet är det bara jag och min syster som har det vegetariska, vi måste ex. tala om när de inte behöver göra vegetarisk mat. Men ibland (hänt ett fler tal gånger nu) när vi hämtar mat… har det varit slut? När ingen av oss har ätit, vem är det då som äter det vegetariska undrar jag? Så jag har slutat berättat att dom inte ska laga.

[mymmeli]
1

När jag slutade med kött var jag den enda på skolan (liten ort). Det blev mycket byråkrati och jag fick inte äta något speciellt om inte mamma och pappa satt i flera möten om det. Jag fick prata med kuratorn för att visa att det inte bara var "en fas" som jag gick igenom. Det första året åt jag fortfarande fisk, men jag fick ett ultimatum: antingen var jag vegetarian eller så var jag det inte som de sa. Dvs antingen fick jag låta bli fisken eller så var jag tvungen att äta kött. Jag valde, naturligtvis att vara vegetarian och slutade med fisken även hemma.

Diabetikerna och de religösa hade inte samma byråkrati. Men det var ju bara en nyck jag hade, enligt dem. När jag sen blev vegan verkade alla mattanterna (andra också kanske) ha bestämt sig för att jag var anorektiker. De fåtal gånger jag tog påfyllning märkte jag att de bytte ögonkast med varandra och log, och sa överdrivet något om att det var roligt att jag gillade maten. I övrigt hade jag ungefär samma erfarenheter som Wera, likartad mat mm.

Jag bröt nog okänd mark dock och årskurserna efter mig hade det lite lättare att få specialmat.

De skulle nog vara ganska förvånade om de såg mig idag och insett att jag aldrig lämnat "fasen" så här många år efteråt och att jag definitivt inte är anorektiker. ;)