Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettlivsstil
Läst 5007 ggr
MonaAlexandra
0

Eran berättelse

Skulle gärna vilja höra era historier. Hur ni blev veg/vegan, varför ni blev det och om det är något av all mat ni valt bort som ni saknar?

Jag är inte vegetarian själv, men börjar intressera mig i ämnet.
Jag har fått en bild av att det är väldigt svårt. Det jag menar med svårt är är till exempel äta ute, äta på skolan, middags-bjudningar hos andra eller kanske till och med att lära sig handla och laga efter veg mat..
Men ni kanske kan ge mig en bättre uppfattningen. Vare sig den är som jag tror eller inte :)

Anterrabae
0

Varför jag blev vegan.. Ja det är ganska lustigt. Jag var allätare till i våras, då fick jag som en ingivelse att jag vill nog äta mer vegetariskt. Slog dock bort tanken eftersom jag även har diabetes och när man inte ätar animalier så blir det per automatik mer kolhydrater. I alla fall tänkte jag så. Har tidigare ätit LCHF och tyckt att jag mått bra på det, då är det väldigt lätt att hålla nere kolhydraterna.. Flört

hur som helst så tog jag mig till slut ett par vegetariska dagar, mådde kanon och kännde mig nöjd och lätt i magen och mycket bättre kort sagt. Blev bortbjuden på grillkväll, åt kött. Två dagar i rad, och magen svällde upp som en spärrballong och jag mådde illa. Då kände jag väl att det inte var värt besväret att äta kött, eftersom det inte ens var sarskillt gott.

Jag hade dock kvar fisk, kyckling och getmjölksprodukter (är allergisk mot komjölk) En efter en så fick jag ta bort dessa också för att jag fick samma reaktiuon på dessa som på köttet i början. Vips var jag vegan. Vegetariskt utan mjölk och ägg… som jag inte tål sen tidigare.

Nu mår jag toppenbra i magen, diabetesen är bättre, har till och med halverat mitt insulin, mot förut. minsakt andra mediciner och känner att kroppen håller på att läka.

Vad gäller att äta ute, så tycker jag inte det är särskillt svårt. Jag vänder mig ofta till ställen som jag vet har en vegansk kultur, typ kinesiskt, thai eller indisk. Libanesiskt är också gra. Tacoställen har oftast en tre olika veg-färser att välja på och sushi finns alltid. Jag är dessutom glutenallergiker så vegansk pizza som jag har hört mycket gott om går bort. Sen finns det ju helvegetariska restauranger också…

Att vara bortbjuden kan vara knivigare, men jag brukar erbjuda mig att ta med sånt jag tål. Vissa tar tacksamt emot erbjudandet, andra väljer att se min mat som en utmaning och fixar det alldeles utmärkt. Skrattande

Jag tycker väl inte egentligen att det är svårare att laga veganskt än det är att laga annat. man måste tänka igenom och planera. Sen sitter det. Men det är klart. All förändring kan vara bökig innan man kommer in i tänket. Det tyckte jag med i början.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MonaAlexandra
1

Tack för din berättelse. Vad kul att det går så bra för dig sen du blev vegan. Jag försöker laga vegetariskt men har så dålig fantasi. Och är så kräsen. Får inte finnas tomater osv, vilket gör det svårt.
Men gjorde en vegetarisk lasagne utan tomat för någon dag sen och den var verkligen jättegod. Den blev populär bland både sambo och vänner. ;)

Finns det ingenting vegetariskt som man kan slänga ihop på en 10 snabba minuter? För lasagnen tog 40 min och ibland har jag inte alltid tid :)

Anterrabae
0

ja massor Flört, men lättast är nog pasta.

Antingen att du köker färsk tortelini, med ost eller svamp i. Fetaost och grönsaker till. Jätteenkelt och supergott.

Annars är frästa champinjoner, grillad/stekt aubergine eller zucchini. (går fort i stekpannan) och ris, gärna kryddat i vattnet, typ buljong. Grönsallad till.

eller tagliatelle (eller annan pasta, gärna färsk med ägg går snabbast att koka) och en svamp och paprikasås. Fräs lök och champinjoner i olivolja eller smör eller båda. Krydda med salt och peppar och slavia. sen på med grädde av valfri sort Låt koka upp och alldeles innan servering, strimlad paprika i. eller annan god grönsak som du gillar. Fräch grönsalld till.

Grytor grorda på färdigkokta bönor, med lök, vitlök, rivna morötter, lagerblad, paprikapulver och potatis i små tärningar. Koka med vatten och ev grönsaksbuljong och smaka av med svartpepper och sambal. Gulash.

Salladeer av det matigare slaget, med ost, oliver, bönor/kikärter. Dressing på yoghurt och majjo. samt kryddor.

har du tid med 20 minuter så går det till och med lättare, då funkar även linser och sånt. Annars är en bra förberedelse att koka ärter, bönor och linser i förväg och frysa i lagom stora portionspåsar. Bara att ta fram en klar och värma i grytan, soppan eller vad man nu vill.

Har du testat Ajvar Relish, det är en paprikapure/sås som kan användas i stället för tomatpure /-sås. Vi använde det mycket när jag var allergisk mot tomat. Ibland kan man vilja ha något som ser ut som tomat, men inte är det. På pizzan till exempel.

//Ida

MonaAlexandra
1

Oj, allt de där lät supergott! Och jag älskar champinjoner, paprika och lök :D

Anterrabae
0

Då skulle du älksa ajvar relish! Flört

//Ida

Sarah
0

Började som djurvän och gått vidare med miljöintresse. Slutade precis innan min 15-årsdag och varit vegan till och från under de 15 åren. Mina föräldrar har berättat att jag tjatat om att slippa kötten från att jag var 8, för att jag inte ville äta mina vänner djuren. Sen glömde jag bort det i ett tag… Nu forskar jag på miljökostnaderna från animalier och kan inte direkt äta kött igen :P

Jag kan sakna allt. Även om jag inte kommer ihåg hur det smakade. Men, speciellt fisk kan jag bli sugen på ibland. Blir jag sugen på mejeriprodukter eller ägg kan det hända att jag äter det, annars lever jag som vegan.

Fridaosx
0

#6 vad intressant att du ville sluta äta kött redan som 8 åring!

jag slutade äta kött i skolan när jag började 9an på gymnasiet. åt inte ersättninsgskost i skolan, men åt lite kött hemma.
i början av 2009 övergick jag till vegetarian, och nu i sommras övergick jag även till vegan. Är dock inte super strikt, nån gång kan det hända att man får i sig lite mjölk eller ägg, men undviker det i största mån jag kan.
Mitt största problem är att min familj och släkt är väldigt anti.. men det har inte fått mig att ändra mig. skulle aldrig kunna tänka mig att äta kött.

att vara vegetarian tyckte inte jag alls var några problem. finns ju massa färdig produkter som soja korv och bullar, quorn fileer och liknande :) sojadryck är min absolutfavorit dricka,

You haven't lived until you've found something worth dying for

Sarah
0

Har alltid varit djurmänniska och tyckte väl redan då att det kändes väldigt fel att äta dem :) Först vara i stallet och sen äta en bit hästkött på mackan.

Min farmor har under 15 år frågat mig igen och igen vad jag äter och inte och tycker att det är väldigt konstigt med vegetarisk kost, men man ska inte låta sådant slå ner på en.

Fridaosx
0

9an på högstadiet menade jag ju så klart*

det var inte förens jag var typ 14-15 som jag egentligen fattade vad det var man åt.. eller, det var först då jag tog till mig vad det egentligen innebar och reflekterade över det. Och hade ändå en morbror som hade tjurar, kalkoner och så vidare…

You haven't lived until you've found something worth dying for

MonaAlexandra
0

Nu när jag endast har ätit organiskt och ibland ljust kött (som kyckling)
Så inser jag hur dåligt min mage har mått. Han alltid haft stor uppblåst mage och ont så gräsligt. Sen dålig hy (inte finnar) som torr hud, röd och irriterad. Vad mer.. jo jag har haft dåliga naglar och är jämt och ständigt trött.

Nu mår jag bättre, min hy är otroligt torr men tror det är för jag är sjuk för tillfället. Magen är också bättre. Har inte ont eller är uppblåst längre.
Och dom få gångerna jag ätit kött (blev bjuden hos min mamma på farsdags-middag) så mådde jag verkligen uselt hela kvällen+dagen efter.

jag tycker självklart att det är synd om djuren med. Att dom flesta föds endast för anledningen att hamna på vårt bord.
Men jag gör detta framför allt för mitt välmående.
Och jag måste säga. Vegetarisk är helt okej. (Även om jag smyg äter kyckling och fisk ibland)

Sarah
0
Anterrabae
0

Vad kul att höra att du mår bättre!Det om något är ju en sporre! Det är samma skäl som jag har, först hälsan, sen etiken, den bygger på mer och mer.

Jag hörde en formulering på en föreläsning av en kille som sa hans hjärna och tunga inte var överens. Dvs, han visste att han ur alla synvinklar, både hälsomässigt och etiskt och så vidare, borde vara vegetarian. Men hans tunga höll inte med, han tyckte det smakade för gott för att avstå.

Han blev week-day-veggi. Dvs han åt vegetariskt på vardagarna, måndag till fredag, och om han ville (vilket visade sig inte alltid vara fallet) så åt han bra fågel, kött och fisk på helgen. Då hade han även råd att köpa finare/bättre kött från ekologiska, gräsuppfödda djur, eller med hållbart fiske. Han mådde bättre i sitt samvete, men framförallt i sin mage. Han hittade en nivå att göra något!

//Ida

[Kajsa91]
0

Jag slutade äta kött för ungefär 14-15 månadersen.
Hade funderat på det till och från för man hade ju hört att djuren inte har det bra, men längre än så blev det inte.

Sen snubblade jag på en film på internet om hur grisar hade det och då sa det bara stopp.
Att dom hade det så hemskt hade jag aldrig räknat med, började gråta en massa och sen slängde jag allt kött jag hade hemma.

Det har gått bättre än jag trodde. Visst, jag äter rätt dåligt pågrund av vissa orsaker så är inte världens vegetariankock ;P

Saknar vissa saker ibland. Tycker ju fortfarande att det smakade gott, och luktar otroligt gott när folk tex grillar.
Saknar mest falukorv och kyckling, men håller hellre mitt goda samvete kvar istället för att äta det ibland även fast man blir jättesugen ibland om man är borta och hälsar på mamma tex och hon gör mat till jobbet.

Äta ute tycker jag är rätt svårt. Här tex har kinaresturangen (kan inte stava till det och orkar inte söka på google.. :P) bara EN vegetariskrätt.
Jag blir oftast nojig och tänker att dom inte gör min mat där dom precis gjort något med kött utan att diska, dom plockar inte bara bort kycklingarna från en maträtt för att slippa göra om? mm..

Borta så säger jag alltid att jag inte är kräsen och nöjer mig med potatis och ketchup om det är så. Att dom absolut inte ska stå och laga något till mig bara för jag har valt bort det. Så jag äter helt enkelt det som finns utan kött i isf.
Mormor hittar dock alltid på massa och gör köttbullar, kåldolmar osv vegetariskt. ^^
Men som sagt, säger alltid att jag inte bryr mig för jag vill inte vara ivägen eller sådär.

mausan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är 14 år och har varit vegetarian i 5 år. Eget val, givetvis :)

Har alltid varit djurvän och jag var jätte liten när jag för första gången jag såg djurplågeri på tv och jag minns hur jag grät och grät.

Senare blev jag allt mer insatt i Peta och såg alla deras videos om kött industrin. Kollade på dokumentärer om fusk i svenska farmer och så vidare.

Där fick jag nog och äcklades av tanken på att äta kött, ville inte käka lidande djur längre!

Sen dess har jag levt som vegetarian och finner det inte svårt alls, quorn är min bästa vän!

Gott, kalorisnålt och nyttigt!

@ the gym

ElinSvensson
1

Jag är snart 19 år och är inne på mitt tredje år som vegetarian. Var även här ett eget val. Blev mer och mer äcklad på att äta kött, blev äcklat mätt. Kändes som de andra ha nämnt väldigt fel att äta sina vänner. 

När jag sedan kollade på videon på ett liv som gris för tre år sedan har jag inte smakat kött sedan dess. Kollade även Paul Mccartyns video. 

Var svårt till en början, då jag i princip bara levde på sallad. Men var tillslut tvungen att lära mig att laga mat och hitta nya möjligheter. Vilket var super kul. Säger som ovan att quorn kommer bli din nya bästa vänFlört just nu har jag gått all in på falafel, sååå gott!

Man lär sig hitta saker att äta när man är ute. Du kan vara så stolt som vegetarian samt snäll mot miljön!

Skunken
0

Har velat bli vegeterian sedan jag var mycket liten 6-8 år. Ju mer man såg hur djur har det desto mer styrka fick jag. Läste också djurskydd under gymnasiet så fick se en hel del hemskheter!
Sedan när jag var 21 (1 år sedan) satt jag ute på just denna sajt och fick så mycket inspiration  från alla er, så mycket goda recept och alla ni som gjorde det jag ville göra, ja då ringde jag till fästmannen och sa " ne nu gör jag det, nu är jag vegeterian" och så var det med det. bästa valet jag gjort någonsin, är så glad över det! Fästmannen har också dragit ne dpå köttet men är inte vegeterian, han äter dock bara vilt och närproducerat från folk han känner, det är iaf något och är stolt över honom med!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

KastKatt
1

Jag var 5-6 år när jag blev vegetarian, men jag åt fisk några år efter. (om man får kalla det att vara vegetarian då)  Endast reättivst fångat fisk osv.

Jag höll på väldigt mycket med djur, och min moster (som bodde hos oss då) var vegan, så jag hade ätit veganskt/egetariskt i flera år. En dag berättade min moster hur köttindustrin var och då sa jag "NEJ". Fårn och med den dagen har jag inte ätit kött. Jag smakade på en liten bit kyckling när jag var 9-10 men kräktes bara jag fick det  i munnen.

Även om jag kanske inte minns så mycket hur kött smakar osv, så saknar jag det inte. Inte det minsta, och har aldrig gjort. När jag ser på köttindustrin och ser hur vi människor behandlar djur mår jag fruktansvärt men jag tänker (jag stöjder den i alla fall inte).

Jag driver en blogg som handlar om djurrätt, virkning och människofrågor. Där har jag i 2 delar skrivit om varför man ska vara vegetarian samt lite om köttindustrin. Titta gärna här är den.

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!