Ghee
Är det någon härinne som känner till om man kan äta ghee när man avstår från mjölk (alltså av hälsoskäl)? Och kan man ha ghee på mackan?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

I boken "Ayurvedisk vegetarisk kokbok" står på s.42 " Ghi är renat smör. Man har tagit bort allt som inte är fett. Även laktosintoleranta personer brukar tåla ghi." Där beskrivs också hur man gör ghi. Det står att ghi kan användas till efterrätter, grönsaksrätter, ris och dall.
Huruvida man kan ha det på mackan avgör man väl det själv.

Tack!
Jo jag vet hur man gör ghee men eftersom jag aldrig gjort det själv så är jag osäker på resultatet. Det beskrivs oxå som att det behåller den goda äkta smörsmaken… så det kanske är värt att prova :)

Ett ord och en vara jag aldrig hört talas om ;)

Det är väldigt vanligt i Indien, man kokar smör tills allt mjölkprotein kokat upp och lagt sig på ytan. Då silar man det och sparar bara fettet. Kvar blir ett fett som tål höga stektemperaturer och enligt beskrivningen ska smaka smör fortfarande och som kan sparas väldigt länge.

Jag lyfter den här tråden med samma fråga… är ghee rent från både laktos och mjölkprotein?
Blev nyfiken, eftersom jag nyligen blivit laktostolerant och inte har använt ghee sen dess, och googlade. Det ska uppenbarligen nästan vara fritt från laktos och mjölkprotein, men inte helt. (från: www.fettdieten.se)
Huruvida man fortfarande kan äta det beror väl på hurpass intolerant/allergisk man är.
_No way! Yes way!

Aha, tack för infon! Jag anade nästan att det var för bra för att vara sant att den skulle bli helt laktos/proteinfri.
Jag tror inte att man ska äta ghi om man till exempel är överkänslig mot laktos. Det är ju ändå gjort på smör, vilket är gjort på mjölk…
Om man kan ha det på mackan vet jag faktiskt inte. Jag använder det då och då i matlagning, har aldrig tänkt på att man kan ha det på macka. Men man väl alltid prova?
Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

#8 Ex hårdost finns det inte laktos i… försvinner i processen.

I ghee blir egentligen bara fettet kvar, om man gjorde ghee på rätt sätt. Har testat att göra ghee själv och den eller det (?) svalnar nu.
Vänliga hälsningar Stephan