Motivation
Hejsan!
Ny här på sidan och vill bara berätta lite om mig själv och varför jag är här!
Jag är 19 år och har precis flyttat ihop med min pojkvän, som är 20 år, han har varit vegetarian hela sitt liv på grund av religionen hans familj var med i fram tills att han fyllde 7 år. Så nu när jag bor med honom äter jag i princip bara vegetariskt hemma förutom pålägg på mackan som skinka, nån gång varannan månad. Men när jag äter hos t ex min pappa så äter jag vad som serveras, vilket alltid är kött av något slag. När jag äter ute försöker jag äta vegetariskt men det är inte alltid jag gör det.
Det är inte det att jag känner att jag absolut inte vill äta kött men jag har absolut ingenting mot vegetariskt och äter det gärna, och äter det så ofta som möjligt.
Min syster är även vegan och rätt strikt vilket också har öppnat mina ögon för det - redan innan jag träffade min pojkvän.
Så ja, mitt problem är väl då att jag vill hitta viljan och motivationen till att bli vegetarian och känna att jag inte vill äta kött.
Ibland kan jag känna att det är äckligt med kött - men det är sällan och dessutom bara i teorin, det är som att jag inte riktigt ser förbindelsen mellan kött och djur.
Har ni några tips eller förslag på vad jag kan göra? Eller bara berätta lite om varför ni tycker att man hellre ska vara vegetarian, och kanske vad som gjorde att ni blev veggis?
Om du söker motivation för att bli vegetarian: Åk och hälsa på hos en grisuppfödare! Detta är något som få människor kan uppleva som något trevligt när grisarna skriker för glatta livet.
Sedan så anser jag att det är toppenbra ju fler människor som vill äta vegetariskt, dock så är det viktigt att du gör det för att det är något som du vill och tror på, det är inget som går att påtvinga andra. Jag tror stenhårt på människans egna vilja
Vill du ha motivation, se på "Ett liv som gris" på YouTube. Det fick mig att ta steget att bli vegetarian, satt och grät i flera timmar. Hoppas på att snart ta steget till vegan med.
Men självklart måste du själv vilja som #1 säger.
Antingen för du tycker synd om djuren, tänker på miljön, på din egen kropp.. Vad som helst.
Annars är det ju super redan att du äter vegetariskt och när du är borta äter kött om du känner för det.
Du kan inte tvinga i dig det eller något. Tro, tro, tro och viljan handlar det om.
Tack för tipsen! :)
Jag drar mig inför att kolla på sånna filmer, jag skulle må så illa. Jag försökte kolla på filmen Earthlings en gång och stängde av efter typ 10 minuter!

Annars kan du ju läsa "Livestock´s long shadow". Googla så hittar du den hos FNs jordbruksorgan FAO. Där står det mesta om miljöproblemen med köttet.