Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 9380 ggr
Thistle
0

Silken tofu

Hej.

Någon som vet vad Silken tofu översätts som i Sverige? Jag har sett hård, extra hård och mild/mjuk tofu. Är mild/mjuk tofu ungefär samma sak som silken tofu eller heter det någonting annat?

Jag ska experimentera lite med vegetarisk pastej och har också funderat på att göra någon sorts "färskost" utav tofu, jag tror att Silken tofu skulle passa bäst till detta, och jag hoppas att det finns att få tag på i .

Thistle

Sarah
0

Lite osäker, men väldigt lös tofu brukar finnas på tetra från santa maria eller blue dragon, bland asiatisk mat på mataffären. Inte kylvara.

[TrevorS]
0

Silkentofu är lite "geleaktig". Beroende på vad du ska ha det till är det lite olika. Den vanliga silkestofun är väldigt lös och trillar sönder nästan när man pillar på den och är perfekt istället för ägg när man bakar, hård silkentofu är också lös men lite fastare. Om det är bara "tofu" är det vanlig tofu så är den hård, går att skiva, grilla och steka vilket är svårt med silkestofu. Tror dock att silkentofu skulle bli mer puré än pastejaktig. Men testa. Glad

Färskost (mitt recept) är lätt att göra, det gör man genom att man häller soyghurt i ett kaffefilter och låter stå tills den vätskar sig och massan blir hård. Precis som man gör med vanlig yoghurt. Den går att använda och smakar nästintill likadant som vanlig färskost.

Man kan även göra mozzarella av sojamjölk genom att man kokar upp, tillsätter lite citronsaft (blir dåligt med vinäger av någon konstig anledning). Låter sära på sig i 30-40 minuter, ta upp bitarna och salta vasslet. Så kör man i 30-60 sekunder i micron själva "tofun" och sedan arbetar den tills den blir smidig, man behöver rena diskhandskar man bränner sig annars. Sedan kokar man upp vasslet och sänker ner dem. Ja det är lite mer därtill och känsligt med fel grader, har misslyckats flera gånger men även lyckats lika många gånger. Skrattande

Finns en del pastejer som är gjorda på sojabönor som smakar precis som vanlig leverpastej och kan lura nästan vem som hellst.

Thistle
0

#1 Jag har faktiskt inte hittat tofu i vanliga mataffären än. Jag har kanske inte tittat ordentligt.  Dock har jag hittat någon form av lös tofu i en lokal livsmdelsaffär. Den tofun låg i vatten i en plast burk med avdragbart lock. Den kallades mild eller mjuk om jag inte minns fel. jag får kolla igen, tack.

#2 Hehe, tack för recepten. Jag kommer nog till att göra egen färskost så småningom. Jag hade tänkt att ta den lätta vägen ut i det här fallet och blanda tofu med lite färska örter och kryddor och bra på macka :). Pastejen låter god.

[TrevorS]
0

Nu försvann allt jag skrev så jag testar igen!

Är det på tetra är det garanterat silken/silkestofu. Vanlig tofu brukar stå vid ost, laktosfritt, allergihylla i kyldisk, fråga om det om de inte har kanske de kan ta in. Alpro har en bland annat.

Jag har smakat en färskost gjord på tofu som man mixat med kryddor (dock inte att glömma att köpt tofu måste sköljas noga och pressas lite försiktigt för att få bort laget som är beskt). Det var något av det äckligaste jag smakat på i hela mitt liv! Men smaken är som baken.

Inte att glömma att man kan göra egen "tartex" också - recept eller linspastej - receptSkrattande