mjölk, och Arla?
Jag dricker inte mycket mjölk, men gör jag det är det den vanliga Arla mjölken. Har fått för mig att korna på gården där verkar ha ett bra liv, så tycker det är ok. Däremot blir det svårare med choklad och ost tex och andra produkter som innehåller mjölk. Hur vet man att mjölken som används i produkten kommer från gårdar med bra djurhållning?
Jag äter ingeting som innehåller mjölk men använder arlamjölken till flingorna när jag äte frukost, bara för att jag tror att arlabönderna tar hand om sina djur på ett värdigt sätt (eller har jag fel?) Jag har alltså ingeting emot mjölk så länge djuren den kommer ifrån har haft ett bra liv.
För övrigt är jag pescetarian, äter ägg (från frigående höns utomhus)men hoppar alla mejeriprodukter förutom arlas.
För övrigt tar Arla hand om korna på ett bra sätt? Det verkar som att de har en helt ok djurhållning tycker jag, hur bra det nu kan bli när djur används som produktionsvaror http://www.arla.se/default____33462.aspx
Jag vet inte, men jag tvivlar på att Arla är märket du ska välja om du vill att kon ska ha det bra, eftersom det är Sveriges största mjölkproducent. Och storprodukton och god djurvård brukar inte gå hand i hand. För det brukar vara tesen att det ska vara billigt. Du ska nog snarare välja ett lokalt mejeri, lokala bönder som gått samman till ett bolag. Men för att riktigt säker, behöver du nog köpa direkt från en bonde med gårdsmejeri. Om man har bil, brukar man kunna ta sig till dem uan allför stor ansträngning.
Själv dricker och köper mjölk trots att jag inte håller med hur produktioen sköts. Därför köper jag oftast de produkterna från de lokala bönderna, och ju mer spårbarhet de har, desto bättre.
/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.
#1 Så tänkte jag också, det lilla jag har sett om Arla så verkar de ta hand om djuren, men man kan ju inte veta säkert. Tyvärr har jag ingen bil för tillfället, utan måste hålla mig till affärerna här hemma (delvis coop,Ica och Vivo) har du tips på något "bättre" märke som finns att köpa i vanliga matbutiker?
Nu vet jag inte var du bor.
Men bor du i Östergotland finns Östgötamjölk och bor du i Skåne så finns det Skånemejerierna. De som bor där du bor kanske kan tipsa dig.
#3 Jag bor i Stockholm…men finns det någon källa som säger att Arlabönderna inte behandlar kossorna väl?
# 4 Som sagt jag vet inte. Jag baserar detta endast på logiskt tänkande. Men fråga Djurens Rätt. De vet säkert. Och som sagt, jag dricker mjölk också mjölk från Arla. Och jag dricker antagligen mer mjölk än du (eftersom du skriver att du dricker det sällan) så fortsätt med att bara dricka mjölk ibland. Då har du renare samvete än jag. Men jag anser att alla får göra så gott de kan, så bidrar alla til en bättre värld. Och man måste låta alla få ta ett steg i taget (en del kan ta flera steget eller hoppa direkt i mål) och stanna där de känner sig bekvämma med sina val. Själv är jag emot hur mjölkindustrin ser ut idag, men jag är inte redo än att sluta dricka mjölk helt. Jag har dock börjat dricka mindre mjölk. (fatkistk utan att tänka på det, men det har jag gjort att jag är mindre sugen på mjöken.) Kanske beror på 3-veckors-regeln (man ändrar sina smakpreferener på 3 veckor lärde jag mig fr typ en kvart sedan.)
Det finns ett par källor som säger att Arla inte alltid sköter djurskyddet korrekt, i detta fall i form av artiklar;
Diskussion inom samma ämne på Bukefalos
Dock så köper även jag Arlas eller Östgöta Mjölks ekolgiska mjölk de gånger som jag köper "riktig" mjölk.

Jag har bara varit på en mjölkgård under den dagliga verksamheten. En ekologisk gård där jag bor. Korna gick fritt inne och kunde gå ut. De hade en mjölkmaskin som de själva gick och mjölkade i då de kände för det. Allt det var väl ganksa ok.
Men, när vi kom fick vi även gå in i barnkammaren. Först stod en ko som hade problem att kalva. Vattnet hade gått och hon stog och skrek. Ägaren sa att hon skulle ta hand om det sedan. Trots att kon hade stora problem. Vi sa, nej nej ta det nu. Vant stack hon in armen, la en kedja runt kalven och drog ut den lilla torra bollen. Så måste man ju göra, det var häftigt och se, men brutalt.
Men, det värsta var att komma in i barnkammaren. Tre dagar senare skulle den lilla kalv vi sett dras ut hamna i en egen liten bur på 1*1 meter. Där stod de nyfödda på rad i små burar och fick komma ut och mjölka på en amma då och då. De tas från sin mamma och hamnar dessa hemska små burar. Det fick det att vända sig i magen på mig. Vilken sorg det fanns där. Mammor som förlorar sina barn efter de hunit knyta an till dem och dessa små kalvar, ensamma i burar. Fruktansvärt.
Jag tror det är svårt för Arla att lova att alla korna har det bra eftersom Arla är faktiskt inte en gård utan säkert väldigt många. Arla är en stor koncern med massor med gårdar. Den länken du skickade är Arlas egen. Jag har svårt att tro att de skulle skriva att korna på deras gårdar inte sköts på bästa sätt även om det skulle ha varit så. Personligen tycker jag att den sidan faktiskt är missvisande. De får det att låta som de har enbart en enda gård: t ex "korna och gården", alltså gården i singularis. Skriv och fråga på t ex Djurens rätt. De vet mera.
Jag lyssnade på ett radioprogram online om kossornas live på en "Arlagård" och det verkade då inte vara kul 
Tror det blir soja/havremjölk i framtiden…
Det finns en massa underbara alternativ till soja/havremjölk också. Mandelmjölken är fantastisk att dricka. Rismjölken kan man göra en jättefin gröt av. Och har någon annan testat rismjölkchoklad, den är alldeles väldigt god. :) Med sojan kan man man, förutom allt möjligt annat gott, göra en god latte. Hasselnötsmjölken kändes rätt så söt för min smak, men många gillar den. Quinoamjölken har en ovanlig smak, men det går nog att vänja sig. Själv hoppas jag kunna smaka hampmjölk också.
#10 Jag har aldrig prövat varken soja eller havremjölk, det kanske är jättegott! Vet någon unggefär vad prisskillnaden blir mot vanlig mjölk? Jag vill inte gå till någon hälsokostaffär utan någonting som finns på ICA/vi eller coop =)
Hm, jag har inte köpt någon "vanlig" mjölk på jättelänge så jag vet inte riktigt vad den kostar. Den osötade sojamjölken jag köpte sist kostade 18,95 i närbutiken, men i en större butik är den något billigare. Jag gör mycket av min sojamjölk själv och då kostar den inte mer en några få kronor. Mandelmjölken är inom parentes ganska dyr. Köpte en liter från goodstore för ca 40. Den är värd det dock:).

Rismjölk tycker jag är godast :)
Köpte 2 paket "Karlshamn sojadryck", Oatly havreyoghurt och Alpros sojayoghurt med blåbärssmak, allting var jättegott!!
Kommer helt klart fortsätta köra mjölkfritt nu, det var dyrare men det är det värt, både för djuren och samvetet 
Tänkte köpa vispgrädde också men den var slut, gogreen hette märket, ska kolla senare i veckan!
Tror attk det är som med precis allt, det finns vissa gårdar som sköter djurhållningen exemplariskt och sedan finns det de som är ena id***er.
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund
#16 Sant.
När jag var på kravgård så var regeln att kalvarna skulle vara med mamman under råmjölksperioden (3 dagar) - perfekt tid för att knyta mor-barn-band, sen skulle de till kalvbås på en kvadrat per kalv, upp till fyra kalvar per bås…
Om det blev stunder över gick jag till "barnkammaren" och lät kalvarna suga på mina fingrar (substitut till kornas spenar).
Nej, ingen mjölk för egen del om jag inte köper mig ett par kor i framtiden - men det är knappast troligt…
Man får ju se på kosläpp och även gå in i vissa Arla-ladugårdar, men Arla är ett väldigt stort märke och har massor av gårdar. Vissa av de gårdarna får man ju aldrig se - så man vet ju inte att just den mjölken man dricker kommer från en ko som har det bra..
Jag gillar mjölk, dricker det varje dag.. Har dåligt samvete över detta, men hoppas på att kunna ha egna kor när jag flyttar hemifrån och mjölka för hand - och dessutom låta halven gå med sin mor :)