Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-varmrätter
Läst 12711 ggr
HannaM
2

Portergryta

Mitt experiment igår visade sig vara lyckats så jag gör som vanligt och delar med mig. Den porter jag använde mig av kom från ica så det var alltså inga häftiga grejer, använder man en med kraftfullare smak kanske man ev. ska minska lite på mängden i receptet men det är ju upp till var och en.

Du behöver:

125 g torkade sojabitar eller strimlor som ska sjudas i buljong, lite kantarellfond, viltkrydda och en skvätt svart vinbärssaft (inte helt nödvändigt).

En marinad bestående av:

2 msk rårörda lingon

1 msk enbär

1/2 msk torkad rosmarin

1 msk kantarellfond

1 liten knippe grovt klippt färsk timjan

1 1/2 dl porter

Till grytan behövs förutom sojabitarna följande:

3 palsternackor

3 morötter

1 liten kålrot

6 schalottenlökar

6 champinjoner

1 liter vatten

1 dl porter

2,5 dl havregrädde

1 buljongtärning

1 tsk kantarellfond

2-3 tsk rårörda lingon

ca 1-2 msk hackad färsk timjan

1 1/2 tsk viltkrydda (santa maria har en variant, min kommer från  hötorgshallen)

Lite torkad rosmarin efter smak

Salt och peppar

Börja med att förvälla sojastrimlorna. Häll av vattnet och placera dom i en påse. Krossa enbären och häll i alla ingredienser till marinaden, knyt ihop påsen och pacera i kylskåpet ett par timmar.

Nästa steg är att skala och skära upp rotsakerna. Skala löken och halvera den. Rengör champinjonerna och dela i fjärdedelar.

Plocka upp sojabitarna ur marinaden (spar!) och stek på dom i stekpanna. Ta av dom och ställ undan tills vidare.

Häll marinade, vattnet och portern i en stor gryta. Lägg i buljongtärning, fond, lingon, kryddor, rotsaker och lök. Låt det koka upp och stå och småkoka tills rotsakerna börjar på att mjukna lite. Häll då i svampen och sojabitarna och puttra tills det är nästan, nästan färdigt. Då slår du på havregrädden, rör om och kokar några minuter till.

Klipp lite timjan över och servera med ris eller kokt potatis.

Musiken
0

Det har ska jag absolut prova! Vad bestar viltkryddorna av dock? Finns inget sant har, sa tanke forsoka blanda eget..

HannaM
0

Springer och kikar!

Min innehåller salt, peppar, lök, enbär, korander, paprika, salvia, rosmarin, lagerblad, timjan och vitlök. Så en hel del av det är ju sånt som redan är i grytan där är det bara att öka lite=)

Musiken
0

Tackar tackar! :)

[Tassy]
0

Detta ska absolut testas!

Hur mycket blir en omgång?

HannaM
0

Öhm… lagom=p Jag kommer inte alls ihåg men normalt sett när jag lagar mat räcker det till oss två och en eller ev två matlådor i lagom size för en tränanade karl på 1.90.

[Tassy]
0

Aha, det är ett bra riktmärke iaf Glad tack!