Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-varmrätter
Läst 18051 ggr
Salish
0

Tips på god vegetarisk festmat?

Hej! Jag ska ha en middag hemma snart, och hade tänkt att laga vegetariskt åt alla den här gången och inte bara till mig. Så jag undrar om det är någon som har tips på god lite festligare vegetarisk mat? Alltså lakto-ovo-vegetariskt.

Sarah
2

Hade stor fest för ett tag sedan (allt veganskt) iofs bara plock, men edamame var väldigt uppskattat.

kelfwing
0

Här nedan kommer lite förslag på olika förrätter/tilltug,  varmrätter och efterrätter.  Är det något som låter intessant så ger jag gärna vägledning till receptet också.

sparris med saffransailoi

crostini med följande smaker:

• ajvar (en relish)
  • vitlöksoliver
  • saltgurka
  • gurkbitar
  • tartex
  • feta ost
  • körsbärstomater

Veganska ”Musslor

Krämig vegetarisk "hummer"soppa

sparrissoppa

sparris med bearnases/holländise/dragonsås/caviart

Grillad kronärtskocksbotten med veg. löjrom

huvudrätt

Ingas pepparots"kött"

Sjömansscnitzel  (gjord på veg scnitsel)

vegetarisk flygand jakob'

portabello med rödvinssås och klyftpotatissis

Stroganoff supremee

Viltgryta  (fast med svamp istället för sojakött) serverat med hasselbackspotatis och sockerärtsallad

Davids svampvegetter serverat  med jordärtskocksgratäng  -

vegetariska vårrullar

Potatisgratäng med sojastekt ostronskivling -

Majsbullar serverat med avokadococktail med mango -

Paella vegetariana

Frästa grönsaker med saffran

Vegetariskt filoknyte med svamp och broccolli

tillbehör:

Mandelpotatisbakelser

efterätt:

Frukt i gelé  (görs med agar-agar istället för gelatin)

Cheesecake med rabarberkompott och hallon, så mycket mindre komplicerat än ni tror

glaserad frukttårta

hallonfromagetårta

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Salish
0

Oh det var många recept! Jag är lite nyfiken på portabellon och den vegetariska paellan!

[Moa-]
1

kelfwing; låter som massor av god mat det där!

Veganska ”Musslor” skulle jag gärna ta ett recept på om det är möjligt… =) (Aldrig ätit riktiga musslor, men det låter intressant…) Davids svampvegetter låter också mycket spännande!

Salish; ska du bjuda icke vegetarianer på vegetarisk mat så skulle jag rekommendera en buffé med plockmat, gott och uppskattat! Det finns alltid något som passar även den mest kräsna… =P

[Anunnaki]
0

Pizza som serveras i fyrkanter i valfri storlek gör jag genom att ha mosad tofu blandad med sojarädde plus kryddor. På tofublandninen brer jag ut tomatsås och uppe på det ett tunnt lager med svagt stekt hackad lök blandad med majs, torkad tomat eller vad man nu tycker om och sist bitar av ananas. Små pizzabitar passar på en buffé.

Vegansk Janssons gör jag med stavar av potatis, stavar av jordärskocka och hackad lök. Ungefär i mitten lägger jag ett lager med kokta belugalinser. Krydda väl med salt, peppar och lite sojasås allteftersom. Häll i kokande sojamjölk och häll lite sojagrädde här och var längst upp. Strö sedan ströbröd över det hela.

Salish
0

Ja det är en del icke-vegetarianer som kommer! Bara jag och min ena kusin som är vegetarianer. Tänkte att jag skulle undvika bönor, då det brukar vara ganska blanade meningar om det. Buffé vet jag inte, det är så krångligt, men jag är väldigt tacksam för alla bra tips!

kelfwing
0

Portabello med rödvinssåsen är hämtat från veg.kokboken Grön i köket.

Här kommer receptet (komer inte ihåg om jag ändrat något eller inte, så jag vet om jag gör skyldig till regelbrott här:

Portabello med rödvinssås och klyftpotatis  4 port

4 stoa portabello-champinjoner

ca 1/2 dl olivolja

1 rödlök

4 vitlöksklyftor

1 bit rotselleri, ca 100g

1 dl rött matlagnigsvin

2 1/2 dl vatten

1 tärning svampbuljong

1 lagerblad

1 msk honung

salt och eppar

2 tsk maizenamjöl (utrört i 2 msk vattne).

Skölj svamparna under rinnadee vatten och torka av dem med hushållspapoer.

Bryn de hela svamphattarna i omgångar i en stekpanna eller gjutjärnsgryta. Använd ganska mycket olja.

Ta upp och lägg å ett fat medan du steker nästa omgång. Sakta och peppra varje stekt  på ovan - och undersidan.

Skala och  skiva rödlök och vitlök, skala och skär rotsellerin i tärningar. Bryn grönsakerna hastigt i en gryta som är stor nog att rymma alla svamparna. Lägg i den stekta svampen och häll på rödvinet.. Tillsätt vatten, buljontärning lagerblad och honung. Sätt lock på grytan och låt alltsammans småputtra i ca 15 - 20 minuter.

Smaka av såsen md salt, peppar och kanske ytterlare en skvätt rödvin.  Vill du ha en tjockare sås kan du blanda maizenamjöl med lite vatten och hälla i såsen. blanda väl och låt såsen koka upp. Håll grytan varm tills klyftpotatisen är klar.

Servera svampen och de vinkokta grösnkarna med klyftpotatis och rödvinssås och gärna en tomattsallad till.

Rosmarinstekt klyftpotatis

10 -12 stor aptoaiser

2 msk olilvolja

1 tsk torkad rosmarin

2 vitlöksklyftor

salt och eppar.

Sätt ugnen på 225 grader. Dela potatisen i klyftor r och skölj  noga i vatten, torka dem en handduk eller hushållspapper. läagg bakplåtspaper på en ugnsplåt och lägg på potatisklyftorna. Tillsätt olivolja  och torkad rosmarin och skalad vitlök i skivor, blanda runt ordentligt.

Lägg klyftornta i fina rader och stek i ugnen ungefär ö 35 minuter eller tills klyftorna fått fin färg och är muka.. Vänd den en  gång efter ungefär  halva tiden. Salta och peppraa innan servering.

kelfwing
0

Och så var det paellan, den är kommer från denna länk:

Paella vegetariana http://www.ivu.org/spanish/recipes/angie2.html (obs! på spanska)

Och här kommer receptet på svenska, för alla som inte är fenor på spanska:

Paella vegetariana  (vegetarisk paella)

4 - 5 personer

2 koppar ris

1 hackad lök

2 tjocka vitlöksklyftor

100g  gröna ärtor

100g  kokta gröna bönor,

1 burk kokta champinjoner

100g limabönor

4 -6  kronärtskockshjärtan

1  grön paprika, hackad

1  liten aubergine

1 skopa passerade tomater

1 burk paprika i strimlor

olivolja

saffran

salt

hackad persilja

4 koppar vatten

Preparación:

1.  Skiva auberginen och låt den vattnas ur rejält med lite salt.

2. Lös upp saffranet i en skål med lite varmet vatten och ställ åt sidan.

3. Hacak löken, vitlöken, den gröna parikan och  bryn dem i stor stekpanna (eller om du råkar ha paella-panna).  När de fåttf ärg tillsätter du auberginen som nu skurit till tärningar. Salta.

Fortsätt med att tillsätta ärterna, bönorna, limabönorna och champinjonera.  Låt koka ett par minuter på medelvärme.

3. Tillsätt riset och låt riset bli varmt. Tillsätt tomaterna och blanda väl, vänd riset från botten med en träsked.

4. Häll i vattnet med det upplösta saffranet.  Tillsätt de 4 kopparna vatten. Låt koka utan locka.

5. När det är nästan klart, tillsätt kronärtskockshärtan och paprikastrimlorna från burken.  Stäng av plattan och ta stekpannan från platan.

6. Sätt lock på stekpanna och låt paellan stå i 5 minuter innan du serverar.

Tips:  För att allt risk ska koka lika rekommenderas att du lagar paellen i stekpanna som är lite djup och vid och att du skakar om den då och då så att riset får värme från .alla håll..

* #Socarrat"  är det lättbrända riset på botten av stekpannan,  beviset på att man tillagat en bra paella ur rissynpunkt..

kelfwing
0

Veganska "musslor" är  ur vår egen TrevorS fiskspecial för veganer. Du hittar hans recept på veganska musslor om du söker på fisk på vegan i fokus.

Salish
0

Jag tror jag kör på paellan faktiskt! =D Men då alla inte är sådär överförtjusta i bönor så byter jag nog ut som mot tofu, såg någonstans att man kunde göra det.

kelfwing
0

Sallah:  Det är så man ska göra med recept. Byt ut det som inte passar/man inte gillar till något man gillar.

Personligen gillar jag bönor mer än tofu. Men smaken är ju olika

Salish
0

Ja, jag gillar egentligen också bönor mer än tofu, men alla andra gör ju inte det. Vissa har känsliga magar osv..