Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: matprat
Läst 3179 ggr
[Moa-]
0

Trerättersmiddag, förslag?

Jag har planer på att laga en trerättersmiddag. Jag skulle vilja ha sushi, makirullar, till förrätt, har ni något förslag på huvudrätt och efterrätt som skulle kunna passa till detta?

storost
0

Det beror på vilket sätt du vill fortsätta - japansk mat eller allmänt asiatisk mat eller europäisk eller afrikansk eller …..

Indisk
pikant mung dal (gröna eller gula mungbönor med grönsaker) och Chapatis

efterrätt morotshalva eller mannagrynhalva eller yoghurt med honung och frukter

Afrikansk
Alicha (grönskasgryta) och timtimo (linsgryta) och Ingera (tunnbröd)

fruktsallad

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

[Moa-]
0

Fortsättningen får vara svensk eller inspirerade från något annat land, bara smakerna passar ihop! =) Jag har svårt att kombinera sushi med annat, det därför jag ber om hjälp… Jag funderar lite svagt på en kinesisk hotpot som huvudrätt, men är lite osäker på hur man ska binda ihop det smakmässigt… Då är ju tråden "lättare" mat i alla fall, tillskillnad från "tung" potatis och redda grytor…

En afrikans gryta är ett bra tips, det tror jag skulle uppskattas, men är inte smaksteget dit väldigt långt från sushin? Jag har mest ätit nordafrikanska grytor/måltider, är det annat som gäller längre söderut? (Eller ja, det är det ju självfallet, men hur utvecklar sig smakerna och kryddningen?)

storost
0

Steget är egentligen inte så stor. I sushi har du ris och fisk, i en grönsaksgryta kan du ha grönsaker med kamutvete och krydda efter din egen smak - men bara lätt kryddad. Det ska inte vara stark enligt mig, då förstörs kombinationen.

De två afrikanska rätter är eritresika rätter och smakar jätte bra.

En annan variant är en quinoa gratäng (sydamerikansk) eller jambalaya (brasiliansk).

min egen hemsida.

[Moa-]
0

I min sushi så förekommer ingen fisk, däremot har ju riset en relativt stark smak, från vinägern… Jag får kolla lite på dina förslag, har vad jag känner till inte ätit dem tidigare, så får plocka fram lite recept…

Tack för tipsen! =)

storost
0

varsågod - om du behöver det ena eller andra recetpet, hör av dig.

min egen hemsida.

[Moa-]
0

Har du recept på någon vegetarisk jambalaya? Alla recept jag finner innehåller massvis av rent kött…

Timtimo låter väldigt gott, vad är det för linser som du använder då?

storost
0

Ja, jag har faktiskt ett recept på vegetarisk jambalaya. Men tänk på att inte krydda för stark. Glad

För timtimo använder jag röda eller gröna linser. Men det går också bra med gula linser.

min egen hemsida.

[Moa-]
0

Okej, tack så jättemycket för tips och recept! =)

storost
0

Det är så lite så. =)

min egen hemsida.

storost
0

Hur gick det?

min egen hemsida.

[Moa-]
0

Det blir på fredag, så har inte ens beslutat om menyn slutgiltigt än… =)

storost
0

Jaså… okej…. det blir spännande….. Glad

min egen hemsida.