Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 2613 ggr
Linnea00
0

Ny vegetarian

Hej!

Nu har jag bestämt mig för att bli en vegetarian.

Jag undrar då vad kan man äta till frukost lunch och kvällsmat?

Har suttit och googlat länge men hittar ingenting så då tänkte jag fråga så svara gärna!

Skrattande

Tacksam för svar=)

[Moa-]
0

Välkommen hit och grattis till ett bra val! =)

Vad brukar du äta till frukost, lunch och kvällsmat?
Vilken typ av variant har du tänkt bli, äter du ägg, dricker du mjölk?

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/rca-kabel/bynetonnet-2rcam-35mmm10m/147009.5329/#tabs

Linnea00
0

Tack.

Det jag åt innan jag blev vegetarian så åt jag till frukost oftast nåt lätt typ liittee yoghurt, lunch var det oftast potatis med fisk, och kvällsmat knäckebröd.

Eftersom jag precis bestämde mig för att bli vegetarian så har jag inte hunnit äta.

Jag ska äta ägg och dricka mjölk. :)

[Moa-]
0

Okej, till frukost kan du ju i sådana fall fortsätta äta yougurt, kanske med en smörgås till, ost utan Löpe och grönsaker rekommenderas som pålägg.

Lunch skulle kunna vara potatismos, en qournfile och grönsaker eller vegetariska fiskpinnar som finns i välsorterade matbutiker med ett brett veganutbud av produkter. Personligen anser jag att få vegetariska alternativ passar bra till just kokt potatis, men det är lite av en smaksak… Det finns massor av recept och förslag här på sajten om du bläddrar lite i "menyn" som finns här till vänster.

Som start på ditt nya liv som ovo-lakto-vegetarian så skulle jag investera i ett par paket qournfiler och quornfärs, med dessa i frysen kan du laga i stort sett samma mat som de som inte äter vegetariskt. Gott och enkelt! =)

Linnea00
0

Okejj tack så mycket, uppskattar att du svarar så snabbt =)

[Moa-]
0

Ingen orsak!

Lycka till och tveka inte att skriva på sajten om du skulle undra över något, finns många kunniga människor med bra förslag här! =)

storost
0

Det finns jätte mycket, som du kan äta.

Jag äter på morgonen jätte tidigt (kl. 5.15) och det ska hålla till lunch. Mitt frukost t ex. består av två stekta ägg, 1 msk keso och 1 dl havre- eller dinkelflingor (mätt innan kokning). Sen blir det 2.5 dl mjölk till.

Lunch brukar jag laga en - två gånger per vecka. Då är det t ex. tortellini med morötter, salladskål, lök och vitlök i en kokosmjölksås.
Eller Kamutvete stekt med morötter, broccoli, lök och vitlök. Till detta en lätt ostsås.
Eller linser/bönor kokt med olika grönsaker.
Eller ris och quorn med grönsaker
Eller spaghetti napoli
Eller potatis med crème fraîche med örter i.
Pikanta muffins - alltså istället med socker med hackad grönsaker och lite salt

middag är grovt rågsurdegsbröd med lite magerost och honung.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Linnea00
0

Tack så mycket för tipset!=)

storost
0

Varsågod #7

Titta på ICA, där köpte jag för ett tag sedan en kokbok "vegetariska rätter" ganska billigt. Titta också på ÖoB och Rusta. De har bra priser under bokrea tiden.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.