trött på animalier...
blir så arg o besviken… nu fick jag reda på att t o m chilinötter kan innehålla animalier. fick svar via mail nyss fr estrella att det är fiskpulver i deras chilinötter, så nu får man utesluta det med:/ jag undrar om det finns nå fler här som irriterar sej på detta? finns ju nästan inge man kan äta som inte innehåller animaliskt:/
<3 kärlek <3

Jag gör det mesta själv från grunden, då vet jag, vad det innehåller. Annars läser jag jätte nogran innehållsförteckningen.
Vänliga hälsningar Stephan
jo, men orka sitta o googla alla konstiga ord man misstänker har en animalisk anknytning liksom:/ sen när man har barn har man inte all tid i världen göra allt sj…också därför det är så irriterande . man vill kunna köpa färdigt utan att behöva göra allt sj:/
<3 kärlek <3
Ja,jag förstår dig. Jag gör mycket själv, men ivbland hinner man inte, ibland är man på resa, ibland är man bortbjuden… Med barn vill man kanske prioritera tiden med dem!
Jo det knasigt att man ska vara "tvungen" att få i sig animaliskt i alla de former. Mjölkpulver i massor av mat, gelatin från gris i massor av godis. Brukar köpa naturgodis, men de är inte mjölkfria,,,,Fast godis kan man ju göra själv:) Sätter man det som regel så äter man inte så mycket sånt.
Ren mat är bäst, naturliga nötter, rosta dem själv med lite chili och salt!
81an; jag är i samma sits som dig, och kände länge på samma sätt som dig, dock har jag numera börjat acceptera läget. Det är mitt eget val vad jag vill äta eller inte, jag vill inte äta Löpe, så därmed undviker jag även ostpulver och läser snabbt igenom nya produkter. Står jag vid en vägg med lösgodis kan jag peka ut direkt vilka jag kan äta eller inte och jag läser snabbt igenom nya produkter som jag är osäker på, jag anser att man lär sig väldigt snabbt vad som är okej och inte. Däremot känner jag mig lite jobbig när jag är borta hos vänner och frågar ut dem om chipsen på bordet, vilken smak och märke är det på dem? Att jag äter vissa chipssorter men inte andra är för dem ett mysterium… =P
ja man känner ju att man nästan blir som en börda när man tex ska bli bjuden på middag. folk tror inte jag knappt äter nåt. jag undviker också ostpulver för det står på nätet det innehåller Löpe. ja man blir bra besviken på detta elände att man helt får utesluta ost …. jag som brukade laga mycka makaronipudding o sånt som innehåller massa ost…sånt är ju bra o laga när man är familj som räcker några dagar. skönt att det finns fler som tycker som mej.
<3 kärlek <3
81an; jag har skrivit om detta i många trådar tidigare, vet inte hur mycket som du kollat runt här inne på forumet… Så tipsar igen, Lidl, där finns massor av ost som är okej att äta, färdigriven mozzarella finns både på Lidl och i de "vanliga" matbutikerna, den är nästa alltid utan animaliskt Löpe, cheddarost med mycket smak finns på Willys, Icas gott liv osv… Numera anser jag att det finns ett stort utbud av ätbara ostar! =) Är det något särskilt som du letar efter eller inte hittat?
Milkos Västan är utan Löpe. Den är riktigt god trots bara 10% fett eller något liknande. Den är dock ganska dyr jämfört med andra ostar.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Vill man ha färdigriven ost fungerar ElDorados "pizzamix" finfint. :) Den är dessutom väldigt billig.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
nice, va bra :) yihooo då kan man göra pizza igen:D saknat både varma mackor o pizza ska ni veta ;) ska klart kolla efter detta nästa gång jag är o handlar , tack för tipset:)
<3 kärlek <3

En del av Lidls ostar har vegetabiliskt Löpe!
Vänliga hälsningar Stephan
Hej!
Tänkte tipsa om de ostsorter som jag sett är löpefria:
Willys:
heinrichsthaler färdigskivade goudaost (finns även edamer och nån mer men vet inte om det är Löpe i dom) Finns även på coop och säkert ICA!
Wernersson Slanke Dancia 10%
Har för mig att eldorados färdigskivade gouda (och eventuellt andra smaker) är utan Löpe.
Mosshulta cheddar (vällagrad och suuuuuupergod, dock lite smulig)
Mosshulta getost (hårdost)
Milko västan 10% (finns typ överallt)
ICA:
Har hittat färdigskivad gouda utan Löpe på ica maxi men av något okänt märke.
Coop:
Wernersson har en rektangulär gouda med bara ett enkelt gult klistermärke. Den är jättegod. Wernersson har flera ostar utan Löpe bla en supergod getost.
Coops färdigriva mozzarella
Zeta ekologiska mozzarella
Lidl:
keso utan Löpe en vanlig 4% (jättegod) och en lättvariant men den tycker jag är lite för sur för min smak.
Linessa light mozzarella
Färdigskivad goudaost minns ej märket.
Det är dom jag kommer på rakt arm men det finns säkert många fler!
Hoppas något av tipsen hjälper!
hktl; är du säker på att Wernerssons ostar är utan animaliskt Löpe? Jag har läst igenom dem många gånger om och aldrig funnit någon produkt från dem utan animaliskt Löpe, det är det enda märke som även den färdigrivna mozzarellan innehåll Löpe på…
Annars får jag helt enkelt börja om och läsa igenom dem igen…
Moa-: Alla Wernerssons ostar är inte löpefria men jag är ganska säker på att slanke dancia, den rektangulära gouda osten och en rund getost är löpefria annars har jag läst fel. Jag får dubbelkolla nästa gång jag handlar!
Javisst är det fisk i dessa, kom på detta efter jag ätit några och började må dåligt, när jag kollade på förpackningen såg jag vad det innehöll. Vart inte alls kul, kände mig rent ut sagt äcklig utöver att jag fick upp det jag svalde. Därför läser jag noga på allt innan jag köper för att vara säker.
gräsligt att dom ska stoppa in animlaier i allt:/ fattar inte varför…
<3 kärlek <3
Sluta köp fuskmat och börja laga riktig mat så mår du och miljön bättre :-). Torr-rosta nötter och blanda med mortlade chiliflakes och flingsalt.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
lagar nästan jämt hemmagjord mat o så pga att det är billigare o bättre för miljön, men ibland vill man kunna köpa färdigt som tex chilinötter UTAN att det för den sakens skull ska behöva innehålla äckliga animalier
<3 kärlek <3
Jo det har jag förståelse för, men det är lite "antingen eller". Man får välja: billigt och enkelt (med skumma ingredienser) eller lite dyrare och mer tidskrävande (med full koll).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
precis!
<3 kärlek <3
Kung Markatta har ju annars några snacksnötter…
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
aldrig hört talas om märket. säljs det i vanlig mataffär tex ica elr??
<3 kärlek <3
Jo, ofta har de en egen hylla. Jättefina eko-produkter.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
mm, så bra då…får väl kika där se om man hittar nåt
<3 kärlek <3