gelatin i mellangrädde?
va ute på nätet för att kolla om mellangrädde innehåller gelatin, men jag hitta dock inget ang det.. så jag undrar om det är nån här som vet om mellangrädde innehåller gelatin? ska nämligen laga vego makaronipudding idag :) nån som vet?
<3 kärlek <3
Det skall den inte göra, men läs på innehållsförteckningen för säkerhetsskull… (Jag känner inte till något flytande som innehåller gelatin, men det är möjligt att jag missat något undantag, men gelatin används som för att få saker att stelna.)
vet att vispgrädde kan innehålla gelatin, men vispgrädde är ju inte rinnigt utan tjockare i konsistensen. oftast skriver dom inte i innehållsförteckningen att det kan innehålla gelatin, som i vispgrädde tex…
<3 kärlek <3
81an; står det ej i innhållsförteckningen så är det ej innehåll i produkten. Vispgrädde innehåller ej gelatin.
stod nåt på nätet om att vispgrädde som tex finns i tårta oftast innehåller gelatin, jag som älskar prinsesstårta :( men då ska det asså stå i innehållet att det innehåller gelatin? för jag har sett på nätet att det tydligen kan innehålla gelatin FASTÄN det inte står i innehållet :/
<3 kärlek <3
Nej, det kan vara så att de tillsätter gelatin i vispgrädden på vissa bagerier för att få den mer "stabbig" och hålla önskad konsistens längre, vispgrädde däremot innehåller ej gelatin. Om det skulle innehålla gelatin utan att detta står i innehållsförteckningen så skulle detta vara ett brott mot livsmedelsverkets (och numera EUs kontrollorgans) regler och skulle bli mycket kostsamt för företagen. (Däremot om det är en innehållsförteckning där det anges t.ex. marshmallows i innehållsförteckningen så måste du själv veta att marshmallows innehåller gelatin, detta förekommer t.ex. i ”rockey road glass” ibland, samma sak med att saker som innehåller ost, då kan osten innehålla Löpe utan att detta specifikt framgår.) Gällande vispgrädde t.ex. Arlas så behöver du inte oroa dig för gelatin, det är något som du missförstått eller någon som försökt lura dig…
men på ost tex så står det alltid Löpe elr vegetabiliskt Löpe, vegetabiliskt Löpe är ju inte från djur tex så sån ost kan man ju äta spm vego :) köpte en ost från eldorado som inte innehåller Löpe :) glass ska tydligen oftast innehålla gelatin , men jag tycker aldrig att det står på innehållsförteckningen att det innehåller gelatin :S
<3 kärlek <3
yoghurt ska tydligen också innehålla gelatin fastän det inte står nåt om det på innehållsförteckningen , så jag slutade äta yoghurt o fil o alllt sånt tack vare det :/
<3 kärlek <3
81an; vart ifrån kommer din information?
Ja, på ost kan du äta allt som inte heter endast Löpe eller ostlöpe (vegetabiliskt Löpe, ystenzym, mikrobiellt Löpe etc.), men om du läser på t.ex. färdiga lasagner eller mozzarellasticks så står det endast "ost" på innehållsförteckningen, ej vad osten innehåller, det var det jag syftade på…
Fil och yoghurt innehåller inte gelatin, i vissa fall pektin som kommer från växtriket. Mini lätta däremot innehåller så lite fett att de ej kan få det att koagulera utan tillsatt gelatin. Mer fett ger fastare konsistens, därför är lättprodukter mer flytande än deras motsvarande originalprodukt, därför måste de som i mini lätta tillsätta en stabilisator så som gelatin.
#7 driver du med oss? Det finns ingen som helst vits att tillsätta gelatin till yoghurt, den är som den är i konsistensen pga bakteriekulturen och syran. Prova häll citron i mjölk så förstår du. Lågfettprodukter kan innehålla pektin eller guarkärnmjöl för konsistensen. De är veganska. Inom EU finns det regler för informationen på paketet. Det får inte finnas i produkten om det inte står på förpackningen.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
varför skulle jag driva för? sökte på nätet bara o vart lite förvirrad , DÄRFÖR jag valde att fråga här ist!
<3 kärlek <3
För att det som står på förpackningen gäller, och det vet de flesta.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
men jag va ändå lite osäker så frågade här!
<3 kärlek <3
Ska inte innehålla gelatin, Yoghurt som exempelvis, den bakteriekulturen "kvävs" av gelatin för den gör den för tjock, bakteriekulturen gör yoghurten tjock i konsistens när den är aktiv. Därför har jag svårt att tänka mig att de har i gelatin. Dock kan jag inte svara för sådanna där små "efterättsyoghurtar" med färgämnen och smaksättning (ni vet de där söta sakerna på plastförpackning man bryter isär), har läst på något paket att det faktiskt innehöll "E441" vilket är gelatin.
Ska stå om det innehåller gelatin.
Om det är gelatin i mellangrädde skulle det inte bli lite svårt att använda i matlagning? För den borde väl bli en tjockare om man gör exempelvis sås eller bli som klumpar i gryta?
Jag har sett en youghurt för länge sedan som innehöll gelatin, men det måste ha varit en av väldigt få för har aldrig hittat en yoghurt med gelatin i innehållet igen efter det.
Angående vispgrädde kan du nog som de övriga sagt vara lugn, däremot kan nog vissa bagerier och liknande tillsätta gelatin i saker med vispgrädde i för att få önskad konsistens i sina bakverk.
Det bästa man kan göra för att slippa begränsa sig så mycket som möjligt är helt enkelt att läsa på innehålls förteckningarna själv istället för att alltid lita på vad andra säger. När jag till exempel fick höra att choklad skulle innehålla kött på något vis slutade jag en tid att äta detta helt. När jag sedan fick veta vad det var för något chokladen innehöll som skulle vara oätbart som vegetarian (det var vassle) så började jag kika efter detta i innehållsförteckningarna och insåg att det ju faktiskt fanns choklad som inte innehöll något sådant!
Mindre feta mejeriprodukter innehåller ofta karragenan (står i innehållsförteckningen) det är ett slags gelatin som tillverkas av alger. Det gör så att det går att vispa de magra produkterna. Det är vegetariskt. Man bör dock påpeka att ämnet är förbjudet i en del länder ex. nya zeeland eftersom det misstänks orsaka cancer.
Guarkärnmjöl och majsstärkelse kan också ingå som förtjockningsmedel (vegetariskt).
Eller pektin (också vegetariskt).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se